Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Digitaal DNA: nieuwe verdienmodellen in de cultuursector

Hoe kunnen organisaties in de cultuursector gebruik maken van digitale innovatie om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen? Met die vraag startten DEN, New Nodes en Cultuur+Ondernemen een initiatief waarin we samen met de sector op zoek gingen naar mogelijkheden. Inmiddels is de tweede editie van Digitaal DNA afgerond. In dit dossier delen we de opbrengsten.

Naast de belangrijke artistieke, maatschappelijke en economische bijdrage die de cultuursector levert, is er ook een duidelijke noodzaak voor het ontwikkelen van verdienmodellen. Digitalisering kan hierbij helpen. Maar hoe doe je dit als organisatie in de cultuursector? Om antwoorden op die vraag te vinden, startten DEN, New Nodes en Cultuur+Ondernemen in 2019 een gezamenlijk traject.

In de eerste serie bijeenkomsten van Digitaal DNA onderzochten we met 20 instellingen uit de volle breedte van de cultuursector welke kansen die digitale technologie biedt voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en wat organisaties hier zelf in kunnen doen. In vier bijeenkomsten wisselden we van gedachten, inventariseerden mogelijkheden en leerde vooral van elkaars ervaring. Dit leidde tot een publicatie met inzichten, ervaringen en lessen rondom het ontwikkelen van digitaal DNA in de cultuursector.

Digitaal DNA 2

In de tweede serie bijeenkomsten, Digitaal DNA2, begeleidden we in 2020-2021 vier organisaties met uiteenlopende vragen op het gebied van digitaal verdienvermogen: Opera Zuid wilde uitzoeken hoe zij hun voorstellingen, eventueel via bioscopen, konden livestreamen. De Noorderkerkconcerten zochten naar mogelijkheden om hun doelgroep uit breiden via digitale middelen. Het Jazzarchief wilde hun Jazzbulletin digitaliseren en daar een verdienmodel aan koppelen. En Theater Concordia wilde drempels wegnemen voor makers in het livestreamen en hybride werken. In acht videoportretten vertellen de deelnemers over hun vraagstuk en wat zij in het traject geleerd hebben. Ook werden de lessen samengevat in een publicatie, inclusief checklist voor andere organisaties die met digitale verdienmodellen aan de slag willen.

Meer weten?

Meer weten over digitaal verdienvermogen of zelf aan de slag? Neem contact op met DEN Adviseur Pepijn Lemmens.

Pepijn Lemmens

Pepijn Lemmens

Adviseur

Pepijn werkt als adviseur bij DEN. Zijn aandachtsgebieden zijn onder meer het verbinden van kennis in een netwerk binnen de podiumkunsten, Artificial Intelligence en nieuwe businessmodellen voor digitale cultuur. Pepijn heeft een achtergrond in de journalistiek en werkte eerder in verschillende digitale rollen binnen de museum- en erfgoedsector.

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.