Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Inspirerende voorbeelden van online tonen en verdienen

Makers en culturele instellingen lopen publiek én inkomsten mis nu podia, musea, filmhuizen en presentatieruimtes dichtgaan. Er is veel aandacht voor het op verschillende manieren tonen van verhalen en artistiek werk online. Op deze pagina tonen we je voorbeelden die laten zien hoe je je werk digitaal kunt tonen. In sommige van die voorbeelden laten makers ook zien hoe ze daar geld mee verdienen.

Online werk tonen tegen betaling?

 

Grote instellingen in het buitenland als Metropolitan Opera House en Berliner Philharmoniker heffen de betaalmuur voor hun streamingsdiensten juist op in deze tijd, zodat het publiek thuis gratis van reeds opgenomen opera-uitvoeringen en concerten kan genieten. Dat is nu tijdelijk mogelijk omdat de rechthebbenden in deze crisissituatie sneller instemmen met het gratis beschikbaar stellen van dit materiaal waar ze normaal geld voor zouden ontvangen als het online getoond wordt.

Maar voor individuele makers of kleinere organisaties is het waardevol dat ze ook geld kunnen blijven verdienen nu virtueel vertonen de enige mogelijkheid lijkt. Hoe kun je digitale middelen inzetten om te innoveren op een manier die bijvoorbeeld ook invloed heeft op je verdienvermogen? DEN onderzoekt dit al enige tijd samen met Cultuur+Ondernemen en NewNodes in ons gezamenlijk project Digitaal DNA. Momenteel is dit thema extra actueel en urgent.

We laten je voorbeelden zien van hoe digitale middelen makers of culturele instellingen in staat stellen om hun werk digitaal te tonen en daar soms ook geld voor te vragen. 

Online kunst beleven: Art Mediation bij Museum Boijmans Van Beuningen

Hoe kun je de methodes die je in het museum gebruikt vertalen naar een online kunstbeleving? Het onderzoeksproject over Online Art Mediation van Brigitte Jansen is hierover een eerste experiment voor Museum Boijmans Van Beuningen. In dit interview vertelt zij samen met Yoeri Meessen (hoofd Educatie) over de visie op online kunstbeleving en opgedane kennis tijdens het onderzoeksproject.

Spacetime Layers: Van educatieve erfgoedapp naar systeem voor drukte-indicatie

Basisschoolleraar Patrick Trentelman bouwde in 2018 met zijn Groningse klas vol kinderen een app: Spacetime, gebaseerd op de concepten tijd en plaats. Door de toevoeging van layers - kaartlagen - is de app nu geschikt gemaakt als drukte-indicator in tijden van beperkte openstelling van culturele instellingen.

Van doe-het-zelf-theater naar #thuistheater 

Het Rietveld Theater bedacht een concept om inkomsten te genereren voor artiesten én de technici. Het theater in Delft biedt met #Thuistheater een betaalde variant aan. Het biedt zo theater op de thuisbuis aan voor de vaste bezoekers en andere theaterliefhebbers. Het theater, dat zich ‘het gezelligste theater van Delft’ noemt, wordt gerund door vrijwilligers. Hoe hebben ze dit aangepakt?

De Munt ging in 2011 al digitaal

Veel operahuizen openen tijdens de coronacrisis digitaal hun deuren. De Koninklijke Muntschouwburg, het operahuis in Brussel, biedt al sinds 2011 een online programmering aan. Na iedere laatste voorstelling staat de productie minimaal drie weken online. Kosteloos te bekijken, voor iedereen. DEN sprak hoofd opnames en audiovisuele producties Jo Nicolaï: ‘Wij worden gesubsidieerd door de Belgische overheid. Dus in feite door alle Belgen. Daarom willen wij onze voorstellingen voor een zo breed publiek mogelijk beschikbaar maken.’

Online privérondleidingen met een persoonlijk verhaal

Niet in drommen tegelijk door een expositie, maar vanuit huis meegenomen worden langs hoogtepunten in een tentoonstelling met een persoonlijk verhaal in geluid en beeld. De online rondleiding is een manier van storytelling die culturele instellingen kunnen gebruiken om hun publiek te boeien, zonder dat fysieke aanwezigheid vereist is.

In deze serie artikelen lichten we drie voorbeelden uit van online rondleidingen. Deze voorbeelden hebben als bijzonderheid dat ze het publiek virtueel de wereld van de tentoongestelde collecties in trekken  met persoonlijke storytelling. Je kijkt als het ware door de ogen van de tourgids en je luistert naar diens persoonlijke gedachtegang. Lees meer over het Thuismuseum, #Rijksmuseumfromhome en over robot Double in de tentoonstelling 'The Swarm'.

Toen wij de tijd hadden

Toen wij de tijd hadden is een online dramaserie van DE VANDALEN over het leven dat doorgaat in tijden van isolatie. Een leven waarin we juist contact met elkaar zoeken, al is het digitaal. De serie bestaat volledig uit videoberichten, Skype- en FaceTimegesprekken en Instastories. Het gaat over de hoopvolle en eerlijke momenten: Een kleinzoon steekt zijn oma een hart onder de riem met gedichten, start-upondernemers zoeken een digitaal alternatief voor hun trainingen in groepsdynamica, een vrouw doet een oproep om te daten via Skype. We spraken creatief producent Joeri van Spijk.
 

De vooruitziende blik van Cinedans

Het lijkt voor de hand liggend en relatief eenvoudig: een festival waar de dansfilm als kunstvorm centraal staat, maakt de keuze om vanwege de sluiting van EYE door het coronavirus een deel van het programma online aan te bieden. ‘Toch is het dat zeker niet’, verzekert Martine Dekker, directeur van Cinedans. Lees meer over Cinedans WEB en de keuze voor digitaal.

Isolation sessions

In Eindhoven initieerden twee geluidstechnici de Isolation Sessions. Benieuwd hoe Bob de Wit en Koen Verhees dit regelen en hoe ze hier een verdienmodel van maken? DEN sprak ze over hun succesvolle initiatief:

Festival Cement in Isolement

Het Festival Cement geldt als een springplank voor jong talent, maar als gevolg van de coronamaatregelen werden alle voorstellingen in 2020 geannuleerd. Al snel bedachten ze manieren om toch verder te gaan. DEN sprak met de organisatie en vroeg hoe ze dat hebben aangepakt.

Re:Born

De korte dansfilm van kunstenaar Annemijn Rijk zou op het Cinedans-festival in première gaan, maar vanwege het coronavirus werden alle screenings uitgesteld en zou ze er veel geld mee verliezen. Ze deed daarom een oproep: huur de film online voor een euro. DEN sprak haar over deze keuze.

Deel dit artikel