Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Hoe toon je werk & bereik je publiek digitaal?

Je werk digitaal tonen en het publiek bereiken, hoe doe je dat eigenlijk? Op deze pagina vind je verschillende manieren om je werk online te tonen, bijvoorbeeld door voorstellingen te streamen of verhalen te vertellen in de vorm van een podcast. Ook laten we je zien hoe storytelling kan bijdragen aan het online tonen van je werk. Daarnaast zijn er een aantal aspecten om rekening mee te houden, zoals de auteursrechten van het materiaal dat je online wilt zetten. Maar ook: wie zijn jouw online bezoekers eigenlijk en wat biedt je ze aan?

Tips en tools om online werk tegen betaling te faciliteren

(Live)Streamen

 

Je kunt op verschillende manieren voorstellingen online streamen. Sommige instellingen zetten eerder opgenomen voorstellingen of concerten online via streamingdiensten als YouTube en Vimeo. Publiek kan deze voorstellingen op elke tijd bezoeken. Er zijn ook instellingen die ervoor kiezen om eerder opgenomen voorstellingen als livestream aan te bieden. Het materiaal is dan alleen beschikbaar tijdens de live uitzending. Daarnaast kun je ook live livestreamen: een voorstelling of concert wordt live opgenomen en direct uitgezonden naar het publiek. Lees meer over enkele streamingsinitiatieven en bekijk ons overzicht van (live)streaming platforms voor de cultuursector.

Zelf aan de slag met (live)streaming? Lees deze 7 handige tips op de website van Cultuurmarketing.

Virtuele verhalen vertellen: Tips om je publiek online te raken met storytelling

Verhalen zijn er altijd al geweest. Van rotstekeningen tot aan een virtueel ballet: wat de mens zo uniek maakt is de drang om zich creatief uit te drukken met dans, muziek, verhalen, objecten en beelden. Door alle lagen van de bevolking, ongeacht leeftijd of afkomst, veranderen en vernieuwen we bestaand materiaal en creëren daarmee steeds iets nieuws, om zo onszelf uit te drukken en om ons te verhouden tot de wereld om ons heen. We doen dat steeds vaker online, zo ook culturele instellingen. Waar moet je rekening mee houden bij online storytelling? Wat zijn de kenmerken van een goed verhaal? In dit artikel delen we een aantal tips en vragen die je kunt gebruiken om een virtueel verhaal te vertellen.

Hoe zoek je online interactie met je publiek?

Nu alle deuren van culturele instellingen gesloten zijn, wordt gezocht naar mogelijkheden om de activiteiten online voort te zetten en om nieuwe diensten aan te bieden.  Er zijn onder andere virtuele rondleidingen door tentoonstellingen, live registraties van voorstellingen en workshops voor thuis. De interactie met het publiek is hoe dan ook anders. Hoe betrek je het publiek op een actieve manier nu een bezoek niet mogelijk is? Wat levert deze wisselwerking op?

Publieksonderzoek: De bezoeker in de nieuwe digitale wereld

Het digitale landschap in de cultuursector zal er na deze crisis niet meer hetzelfde uitzien. Het aanbieden van online content en andere digitale activiteiten bepaalt in deze periode meer dan ooit tevoren de digitale communicatie vanuit instellingen. Veel instellingen stellen zich al de vraag hoe ze hun online bezoeker ook na deze periode kunnen bedienen. Een eerder opgestelde communicatiestrategie kan in de ijskast en maakt plaats voor een nieuwe invulling. Deze periode biedt bij uitstek de kans om te experimenteren met de online kanalen. Hiervan kun je leren hoe je in de toekomst je bezoekers online nog beter kunt bedienen.

Podcasts

Heb je veel digitaal materiaal of kun je daar goed aan komen (denk aan interviews of geluidsfragmenten uit voorstellingen)? Overweeg dan een podcast te maken. Een podcast biedt talloze mogelijkheden om live interviews aan te bieden of alternatieven te ontwikkelen voor de reguliere programmering. Zoals Hannah Hethmon schrijft in haar tips voor musea en non-profts om supersnel een podcast op te zetten in coronatijden: een podcast is een manier om de fysieke ruimte te vergroten en een medium voor intieme interacties tussen cultuurinstellingen en individuele luisteraars. 

Ben je van plan een remote podcast te organiseren, oftewel een podcast waarbij deelnemers niet bij elkaar in één ruimte zitten, denk dan aan de volgende punten:

  1. Verbind met de laagst mogelijke vertraging
  2. Probeer verschillende tools om te zien wat voor jou het beste werkt; denk aan Skype, Hangout, Discord of FaceTime
  3. Gebruik altijd een koptelefoon, daarmee vermijd je een storende echo
  4. Laat elke deelnemer afzonderlijk de eigen audio opnemen en zorg voor één opname van al het binnenkomende geluid. Op die manier kan je later makkelijker alle audio synchroniseren.

Auteursrechten

Nu er zoveel mogelijk materiaal uit collecties online beschikbaar gemaakt wordt, voorstellingen en optredens online worden gegeven en nieuwe verhalen worden verteld, vraag je je misschien af hoe het ook al weer zit met auteursrecht. DEN'er Wietske schreef een snelcursus om even het geheugen op te frissen, want of het nu om een online of offline vertoning van materiaal gaat, voor het auteursrecht maakt dat niets uit.

Deel dit artikel