Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Digitale dienstverlening & toegankelijkheid volgens de Code DI

Meer dan ooit is het van belang de digitale dienstverlening zo goed mogelijk beschikbaar te maken. Is jouw organisatie ook digitaal goed bereikbaar? Met een toegankelijke website kan iedereen op een gelijkwaardige manier gebruik maken van de informatie die je via de website aanbiedt.

Digitale toegankelijkheid

Bij toegankelijke informatie is het uitgangspunt dat het voor iedereen op een gelijkwaardige manier beschikbaar is. Juist nu veel informatie digitaal wordt verspreid en mensen nog afhankelijker zijn geworden van online media, speelt de toegankelijkheid van je website of digitale product een hele belangrijke rol. Of je website toegankelijk is, hangt af van meerdere factoren:

  1. Is de informatie voor iedereen bereikbaar? Ongeacht eventuele functionele beperkingen van je bezoeker.
  2. Is de informatie voor iedereen te begrijpen? Denk hierbij aan het aanbieden van een uitleg in eenvoudige taal, met pictogrammen of in gebarentaal.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan om er voor te zorgen dat jouw online informatie voor iedereen toegankelijk is? DEN verzamelde kennis over digitale toegankelijkheid en schreef een aantal artikelen.

Digitale dienstverlening

Digitale media helpen om de dienstverlening altijd beschikbaar te houden, zelfs tijdens onverwachte situaties zoals de coronacrisis. Zo kun je natuurlijk vragen beantwoorden en verzoeken inwilligen die via de mail, een chatfunctie of social media binnenkomen. Denk daarbij aan zoekvragen, maar ook diensten die op verzoek geleverd kunnen worden, zoals scannen of printen.

Bij het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) hebben ze ruime ervaring met een chat-functie. Wil je ook een chat-functie opstarten, of ben je benieuwd of het iets is voor jouw organisatie? Christian van de Ven, hoofd Publieksdiensten van het BHIC, licht toe hoe ze het daar hebben aangepakt en geeft een aantal tips.

Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.