Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Digitaal DNA 2 is van start gegaan!

De druk in de cultuursector om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen is groot. Digitale transformatie biedt hiervoor belangrijke kansen. Cultuur+Ondernemen, New Nodes en DEN hebben in 2020 het project Digitaal DNA uitgevoerd. In dit project is samen met organisaties uit de cultuursector verkend op welke wijze digitale technologie organisaties in de cultuursector kan helpen om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Met Digitaal DNA 2 geven we vervolg aan dit project.

De komende periode helpen Cultuur+Ondernemen, New Nodes en DEN vier organisaties uit de kunst- en erfgoedsector met concrete vraagstukken over digitale verdienmodellen. Samen houden we ons bezig met vraagstukken zoals: “hoe bouw je een verdienmodel rondom de livestream van een operavoorstelling?” en “hoe neem je als podia drempels weg bij artiesten bij hybride voorstellingen?”

Hoewel elke organisatie de komende maanden aan de slag gaatn met hun eigen vraagstuk, zullen drie digitale bijeenkomsten de rode draad vormen. In deze bijeenkomsten zullen de organisaties in drie digitale bijeenkomsten samen sparren, brainstormen en ervaringen uitwisselen om hun vraagstukken verder uit te werken. 

Vrijdag (19 maart) luidde de eerste bijeenkomst de start in van Digitaal DNA 2. Deze bijeenkomst stond in het teken van kennismaking en het uitdiepen van de vraagstukken. Met behulp van Miro gingen de organisaties in kleine groepjes aan de slag om hun vraagstuk, doelstelling en leertraject te verkennen en concreet te maken. 

Inzichten en leerervaringen delen met elkaar

Naast het werken aan concrete oplossingen staat het delen van kennis en leerervaringen met elkaar en de sector centraal. Waar de bijeenkomsten van Digitaal DNA 1 een verkennend en inventariserend karakter hadden, zijn die binnen het vervolg erop gericht op verdieping en kennisontwikkeling. De organisaties vormen samen een ‘Community of Practice’ (CoP): een praktijkgerichte gemeenschap van personen (vaak van verschillende organisaties) die vraagstukken en oplossingen met elkaar uitwisselen om hiervan te leren. Daarom zal niet alleen kennis over digitale verdienmodellen de revue passeren, maar staan ook de leerervaringen en resultaten van de deelnemende organisaties centraal. Deze zullen in dit traject breed met de cultuursector worden gedeeld, onder meer via de social media-kanalen van de deelnemende organisaties.

Digitaal DNA 2 loopt tot en met juni dit jaar.

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om Digitaal DNA 2 en de leerervaringen van de deelnemers te volgen.

 

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.