Veel culturele organisaties zijn sinds maart hard geraakt. Hoe blijf je nu genoeg publiek bereiken en op andere manieren inkomsten verkrijgen? Cultuur+Ondernemen zet zeven verdienmodellen uiteen met het accent op nieuwe inkomsten. Ook zoomen ze in op kansen van vandaag de dag: fysiek, digitaal en hybride.
De 7 geselecteerde verdienmodellen van Cultuur+Ondernemen zijn breed toepasbaar in de cultuurwereld. Per model zijn voorbeelden, voor- en nadelen onderzocht. Je kunt verdienmodellen niet los zien van je waardepropositie en businessmodel. Cultuur+Ondernemen adviseert daarbinnen te kijken wat voor jou of jouw organisatie zou werken. Bijvoorbeeld het uitbreiden van aanbod of opzetten van samenwerkingen. Het ultieme verdienmodel bestaat niet; het combineren van verdienmodellen is een belangrijke route naar meer inkomsten.
Cultuur+Ondernemen onderscheidt de volgende modellen:
- Losse verkoop
- Strippenkaart
- Abonnement
- Community of club
- Arrangement of bundel
- Commissie / deel van de opbrengsten
- Wildcard: hybride modellen
Lees het artikel bij Cultuur+Ondernemen voor voorbeelden, voor- en nadelen en kansen voor versterking van ieder verdienmodel.