Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

De toekomst van de kunst is nu: digitalisering & diversiteit in crisistijd

De noodgedwongen sluiting van de deuren van cultuurinstellingen maakt vernieuwing urgenter dan ooit. De sector en haar programmering is onderhevig aan een onvermijdelijke digitale transformatie. Dit zorgt voor een steeds digitaler en diverser cultuurpubliek. Clayde Menso, algemeen directeur van Amerpodia, schreef over het belang van digitalisering en diversiteit voor de toekomst van de sector.

De nadruk op diversiteit en inclusie wordt in coronatijd door sommige instellingen onmiddellijk opzij geschoven. De jaarrapporten van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen een toenemende werkloosheid onder mensen met een niet­-westerse migratieachtergrond. Het accent in beleidsvorming ligt voornamelijk op overleven op de korte termijn. Volgens Clayde Menso is het juist nu de tijd voor cultuurinstellingen om na te denken over de lange termijn, omdat het flexiebele publiek van de toekomst gekenmerkt wordt door digitalisering en diversiteit.

'Instellingen die deze periode niet benutten om zich verder te ontwikkelen op het gebied van diversiteit en inclusie, krijgen het de komende beleidsperiode nog lastig(er),' schrijft de directeur van Amerpodia.

Menso schetst een beeld van een hybride cultuurpubliek dat steeds sneller schakelt tussen online en offline, mainstream en niche. Als cultuurinstellingen dit publiek willen bedienen kunnen ze veel leren van creatieve makers die hier al jaren lang mee om weten te gaan en op innoverende wijze te werk gaan. Daarom roept Menso de sector op tot grensoverschrijdende samenwerkingen, een digitale mindset en nieuwe businessmodellen die aan deze uitdagingen tegemoetkomen. 

Lees het volledige artikel bij Cultuurmarketing.

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.