Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

DEN start archiefdoorlichtingstraject voor podiumkunstinstellingen

In 2020 start DEN met een archiefdoorlichtingstraject voor podiumkunstinstellingen. DEN begeleidt veertien deelnemers met het in kaart brengen en duurzaam organiseren van het eigen archief. Wat is er in het archief aanwezig? Hoe is dat georganiseerd? Wat kunnen we nog meer met dit materiaal? En wie willen we daarmee bereiken? Het resultaat van dit traject is een actieplan om het archief eenvoudig bij te houden en efficiënt in te richten voor medewerkers en een actieplan om tijdens het (maak)proces al materiaal te verzamelen om te ontsluiten voor gebruikers.

Het traject

Tijdens het traject maken deelnemers kennis met tools om op basis van potentieel gebruik en gebruikers het archief in kaart te brengen. Met behulp van een toegankelijke vragenlijst leren deelnemers hoe je aan de slag gaat met het inventariseren en organiseren van het eigen archief. Via praktijkvoorbeelden leren deelnemers hoe collega-instellingen het hebben aangepakt. Deelnemers worden ook geholpen met het zoeken van (externe) hulp bij archiefvragen, zoals hoe je VHS-banden digitaliseert of waar je een oud archief kan onderbrengen. 

Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een persoonlijke coach. Deze stelt samen met de deelnemers vast welke ambities er liggen voor het archief. De coach geeft advies en denkt mee over een duurzame inrichting van het archief. Aan het eind van het traject hebben deelnemers een actieplan opgezet om het archief in de toekomst bij te houden en in te zetten.

 

Investering en financiële vergoeding

DEN heeft plek voor veertien deelnemers aan het traject. Voor elke deelnemer is er een financiële tegemoetkoming voor hun inzet beschikbaar.

Het traject vraagt om een tijdsinvestering van maximaal 80 uur. Deze uren zijn verdeeld over voorbereidend onderzoek en inventarisering (16 uur), twee plenaire sessies (6 uur), een werkbezoek van de coach (4 uur) en zelfstandige opdrachten waarmee de deelnemer het eigen archief aanpakt (54 uur). Gedurende 3 maanden gaan deelnemers onder begeleiding van de coach met het eigen archief aan de slag.

 

Wanneer?

Het traject vindt twee keer plaats in 2020. De eerste editie begint in het voorjaar en de tweede editie in het najaar. De exacte planning van de twee edities wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. In februari begint DEN met het werven van deelnemers.

 

Voor wie?

We zoeken actief naar een diversiteit aan podiumkunstinstellingen. Van festivals, presentatieplekken en gezelschappen tot jonge makers, binnen het veld van theater, dans, performance en muziek. 

 

Deelnemen?

Heb je belangstelling voor dit traject? Stuur dan een mail naar Guido Jansen voor meer informatie of om op de hoogte gehouden te worden.

 

Context van het traject

Het traject vormt onderdeel van een groter traject waarin we werken aan een sector brede digitale infrastructuur. Hiermee sluiten we aan bij het uitgangspunt voor het nieuwe cultuurstelsel 2021-2024 voor een netwerk- of platformfunctie binnen de podiumkunsten.

Dit traject is ontleend aan de archiefdoorlichtingstraject zoals dat in Vlaanderen is ontworpen door CEMPER en PACKED vzw.

Bij overige vragen over archivering in jouw organisatie kun je contact opnemen met DEN.

Guido Jansen

Guido Jansen

Projectleider en coach archieftraject

Guido werkt als zzp'er aan het archieftraject bij DEN. Met een achtergrond in zowel de podiumkunsten als digitale media brengt hij deze twee velden samen. Bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht werkt hij als docent Interactive Performance Design, en daarnaast is hij als dramaturg betrokken bij makers en choreografen. Eerder werkte Guido als junior docent aan de Universiteit Utrecht voor de opleiding Media en Cultuur Studies, en organiseerde hij contextprogramma's voor SPRING Performing Arts Festival en het IMPAKT Festival.

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.