Van 13 tot en met 15 december 2021 organiseert Voices of Culture een brainstormsessie over het begrijpen en aanspreken van digitaal publiek. Directeur Maaike Verberk neemt namens DEN deel aan deze brainstorm genaamd (Re)-Engaging Digital Audiences In the Cultural Sectors. De resultaten worden op 8 maart 2022 gepresenteerd aan de Europese Commissie.
Het programma besteedt aandacht aan de leerpunten van het online aanbieden van cultuur en het belang van digitaal publiek. De gesprekken zijn gericht op de lange termijn. Hiermee wil Voices of Culture in samenwerking met het cultuurveld een duurzame verandering teweegbrengen. De brainstormsessie gaat in op de volgende drie thema’s:
- Het herstel na de Covid-pandemie en de impact op digitale culturele consumptie
- De rol van de EU in het ondersteunen van ontwikkelingen voor digitaal publiek
- De onderdelen van dataverzameling en datamanagement voor:
- Het aantrekken van bestaand publiek via digitale mogelijkheden
- Het bereiken van nieuwe digitale doelgroepen, vooral mensen met minder digitale kennis
De 35 verschillende deelnemers gaan in gesprek over het leren kennen en werken met digitaal publiek. Hierbij wordt gefocust op de uitvoerende kunsten, zoals dans, theater en livemuziek en op cultureel erfgoed, waaronder musea, galerijen, historische gebouwen en erfgoedlocaties.
Het doel van de sessies is het opstellen van vrijwillige richtlijnen over het verzamelen en beheren van data over bestaande en nieuwe digitale doelgroepen. Culturele organisaties kunnen deze richtlijnen gebruiken om in te spelen op de altijd veranderende digitale wereld.
Over Voices of Culture
Voices of Culture is de verbinder tussen de culturele sector in de Europese Unie en de Europese Unie. De organisatie is opgezet vanuit de Europese Commissie zodat vertegenwoordigers van de sector een platform hebben om inbreng te geven aan de Europese Commissie over diverse onderwerpen.