Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Mapping digital cultural engagement in the first decades of the 21st century

De Australia Council for the Arts en de National Arts Council Singapore hebben samen een rapport gepubliceerd over de digitale culturele betrokkenheid van publiek in de eerste twee decennia van de 21e eeuw. Het rapport biedt inzichten en richtlijnen voor de implicaties van digitale transformatie in de culturele en creatieve sectoren.

Het onderzoek is gebaseerd op een brede literatuurstudie, waaronder wetenschappelijke artikelen, boeken, brancherapporten en media-artikelen.

In Real Life voegt toe aan het groeiende oeuvre van de Australia Council over digitale betrokkenheid, inclusief het Audience Outlook Monitor-onderzoek dat het sentiment en gedrag van het publiek volgt tijdens de COVID-19-pandemie, evenals eerder onderzoek naar professionele artiesten, kunstparticipatie, blockchain en muziekexport.

Het rapport maakt de weg vrij voor breder onderzoek en capaciteitsopbouw van de Australia Council op het gebied van digitale culturele betrokkenheid.

➡️ Download hier het rapport

 

De belangrijkste bevindingen uit het rapport:

  • We leven in een hybride wereld waar het toenemende gebruik van mobiele technologie ertoe leidt dat digitale elementen ingebed zijn in het dagelijks leven en culturele participatie.
  • Er doen steeds meer mensen creatief mee en het wordt steeds moeilijker om ‘kunstenaar’ en ‘publiek’ te onderscheiden. Dit komt door de opkomst van participatieve digitale technologieën in de afgelopen twee decennia en, meer recentelijk, een klein aantal geïntegreerde digitale platforms die het dagelijks leven doordringen via mobiele technologieën.
  • De verwachtingen van het publiek veranderen. Het publiek verwacht zichzelf te kunnen inbrengen in het verhaal van een kunstwerk en toegang te hebben tot meerdere communicatielijnen - zowel met performers als met andere toeschouwers en deelnemers.
  • Voor veel mensen gaat de live-ervaring niet langer alleen over 'persoonlijke' aanwezigheid. Het kan betekenen dat je tegelijkertijd met anderen kunst ervaart en gebeurtenissen in realtime bekijkt.
  • Digitale toegang is ongelijk verdeeld en betekent niet automatisch een grotere deelname voor iedereen. Deze kwesties zullen uitvoeriger worden behandeld door de Australia Council bij de werkzaamheden die momenteel aan de gang zijn op het gebied van toegang en inclusie in de digitale sfeer.
  • De verwachtingen van het publiek omvatten nu ook een aanzienlijke toegang tot kunst en cultuur tegen minimale kosten. Digitale technologie heeft het voor auteursrechthouders moeilijker gemaakt om controle over kunstwerken uit te oefenen, maar heeft ook geleid tot een uitbreiding van de mogelijkheden voor het delen en remixen van artistieke inhoud. Nieuwe bedrijfsmodellen en systemen van auteursrecht zijn nodig om de vergoeding van kunstenaars en creatievelingen veilig te stellen.
  • We moeten op onze hoede zijn om traditionele poortwachters alleen maar te vervangen door nieuwe, digitale. Platforms beweren onpartijdig te zijn, een standpunt dat wordt versterkt door hun succesvolle gebruik van de term 'platform' in tegenstelling tot 'uitgever' of 'omroep'. Maar platforms geven vorm aan de inhoud die wordt geproduceerd door te bepalen wat voor soort deelname is toegestaan ​​of aangemoedigd. En ze geven bepaalde inhoud voorrang boven andere door de sorteermechanismen van algoritmen.
  • Veel van de digitale trends die door de aanpassing aan COVID-19 naar voren werden gebracht, deden zich al voor en zijn simpelweg versneld door de pandemie.
Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.