Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Van isolement naar weer op reis

Met de strenge COVID-richtlijnen, die nog steeds van kracht zijn, hebben we het afgelopen jaar de nodige digitale alternatieven langs zien komen om samen te blijven werken, het publiek te blijven bereiken en online geld te verdienen met je werk. Hoe kijken makers en producenten in de culturele sector terug op het afgelopen jaar. Wat hebben zij geleerd en hoe zien hun plannen voor dit jaar er eigenlijk uit en welke rol speelt digitalisering daar dan in? DEN sprak met drie van hen die na de maatregelen van 12 maart 2020 als een van de eersten een digitaal alternatief wisten te lanceren om het publiek online te bereiken. Als eerste een terugblik met Leonie Clement, artistiek directeur van Festival Cement, die ook dit jaar de opening van het festival moest uitstellen.

Het Festival Cement dat traditioneel in maart plaats vindt, moest in 2020 alle voorstellingen annuleren vanwege de uitbraak van Corona. De organisatie besloot toen om een aangepast digitaal programma aan te bieden. Alle makers werden benaderd met het voorstel of ze iets anders konden presenteren of maken om online aan het publiek te bieden. In plaats van het oorspronkelijke festival, kon zo het online programma “Festival Cement in Isolement” worden gelanceerd. Wat leerde de organisatie hiervan en wat is dit jaar de rol van digitaal in het programma “Expeditie Cement” waarmee het festival op reis gaat?

Leonie Clement vat de aanpak rond dat online programma samen: “Bij Festival Cement in Isolement experimenteerden makers volop bij het maken van digitale video’s met hun eigen mobieltjes en camera’s. Het productieteam sprong bij met ideeën of suggesties. Zo werd voor elke dag nieuwe content geprogrammeerd en online gezet. Afwisselend in vorm en met aandacht voor verschillende doelgroepen. Van een livestream of het presenteren van een alternatieve presentatie van een voorstelling, tot een aanbod van filmpjes die je als kijker aanzetten tot actie.”

Wat was het effect van deze digitale editie op het online bezoek?

Zowel voor de website als de sociale media lag het totaal aantal bezoekers tijdens Cement in Isolement in 2020 een stuk hoger dan voor de editie in 2019. Voor de website waren er bv. zo'n 30% meer unieke bezoekers en 45% meer nieuwe bezoekers, die dus voor het eerst op de Festival Cement website kwamen. Leonie Clement, artistiek directeur van het festival, over het succes van het online bezoek:  “We waren de eerste pechvogel en één van de eersten die het experiment aangingen. We hadden geen andere keuze dan om het zo te doen. Het was laagdrempelig, misschien nog wat houtje touwtje, maar het was toen nog nieuw. De positieve aandacht in diverse landelijke media, droeg zeker bij aan de bezoeken op de website.”

Wat hebben jullie geleerd in het afgelopen jaar?

“Je zou kunnen zeggen dat de belangrijkste opbrengst van Cement in Isolement intern is. We voeren  nu veel bewuster redactie en sturen op on- en offline content, waarbij input van makers een grotere rol speelt. We hadden het nodige bereik via de website maar die was voor 2020 vooral functioneel.” Voorheen werd er afgewacht wat makers aanleveren, daar werd wat aan gesleuteld om het dan online te publiceren. Er is nu een contentredactie in het leven geroepen om het anders te doen. “In 2020 gaven we al zelf de makers opdrachten voor verschillende digitale uitingen. We betrekken de makers daarbij en stellen hen ook steeds deze vraag: voor wie maak je deze voorstelling en wat wil je vertellen? Dan bedenken we met elkaar welke content dat kan ondersteunen. Meer beeld, meer video, meer audio online en een betere mix van "luchtige" en verdiepende content. We hebben vorig jaar al doende veel ervaring opgedaan.”

Hoe zien de plannen voor Het Festival Cement eruit voor 2021?  

De editie van Festival Cement 2021 stond gepland van 19 t/m 27 maart moest worden uitgesteld door de geldende COVID-19 richtlijnen. Maar in de zomer gaan er onder de titel Expeditie Cement weer voorstellingen gespeeld worden op diverse locaties in Noord-Brabant. Leonie Clement, artistiek directeur van het festival, licht deze koers toe: “Inmiddels heeft het publiek al veel meer kunnen zien ten opzichte van Cement in Isolement in 2020: het digitale aanbod is groot en de kwaliteit is gegroeid. De makers staan centraal bij ons en de organisatie streefde weer naar een live festival. Festival Cement programmeert vooral de jonge makers, die zich nog kenbaar moeten maken met hun werk. Een goede digitale variant van een voorstelling maken vraagt toch om een andere expertise. Vorig jaar paste die speelse aanpak. Om als organisatie deze jonge makers uit te nodigen met een digitale variant van hun voorstelling is voor deze editie teveel gevraagd. Het is juist hun expertise om iets te maken met publiek in elkaars aanwezigheid in een zaal of op locatie te ervaren. Daar worden ze voor opgeleid.” Leonie Clement onderkent dat het digitale een plek moet krijgen in onderwijs, om ook de lol en mogelijkheden te gaan zien van dat digitale podium. 

Bijna alle producties voor 2020 hebben een plek gekregen in het programma voor dit jaar. Ook is er voor deze editie al veel digitale content ontwikkeld dat naast het programma op de website getoond wordt. In het productieteam zit veel kennis over het totaalprogramma. “Makers zien pas tijdens het festival zelf meer van de context van andere makers en thema's. De organisatie ziet die samenhang natuurlijk al veel eerder en zet dat in bij het ontwikkelen van content door verbindingen te leggen en ideeën aan te reiken.” De contentredactie kan ook bijstaan in de technische uitvoering en regie. Dat levert gevarieerde content op om levendiger over Festival Cement te communiceren. “Die werkwijze past ons goed. We zijn bijvoorbeeld op verschillende manieren gaan interviewen of werken met een kettingbrief om stukken aan elkaar te verbinden. De instructiefilmpjes van vorig jaar werden opvallend goed bekeken. We hebben geen vaste formats, het blijft toch voor elke maker weer maatwerk.”

Terugblik

In deze reeks volgt nog een terugblik met Bob de Wit die vanuit Eindhoven met ‘The Isolation Sessions’, online streams produceerde van (lokale) artiesten. En met Joeri van Spijk en Elène Zuidmeer van De Vandalen over “Toen wij de Tijd hadden”, een webserie, volledig geproduceerd vanuit huis.

Contactpersoon: Marcus Cohen

Contactpersoon: Marcus Cohen

Adviseur

Neem contact op met Marcus:

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.