Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

2020 als bètatest: bij Cinekid is hybride het nieuwe normaal

Al vanaf 1986 is Cinekid jaarlijks met een festival in Amsterdam te vinden tijdens de herfstvakantie. Daarnaast ging Cinekid ‘on tour’ in filmtheaters door het hele land. Tot 2020, want toen gooide het covid-19-virus alles om. DEN sprak de directeur van Cinekid, Heleen Rouw, over de last-minute veranderingen en de ideeën voor de toekomst.

Half maart gingen cultuurinstellingen op slot. De focus lag, heel logisch, eerst bij de culturele organisaties die meteen gevolgen ondervonden van de lockdown, zoals musea en bioscopen. Heleen: “Ons festival in het najaar was toen nog geen prioriteit. Men ging ervan uit dat alles dan wel weer oké zou zijn, maar ik was er nog niet zo zeker van. We zijn toen verschillende scenario’s gaan uitwerken voor zowel een hybride als een volledig digitaal festival.”

Heleen Rouw, die pas in januari bij Cinekid was begonnen en dus überhaupt nog geen Cinekid Festival had meegemaakt, heeft veel ervaring met organisatieveranderingen en ging meteen in de ‘hoe gaan we dit doen’-modus. Ze zocht contact met Doreen Boonekamp van het Nederlands Film Festival. Samen besloten ze om in gesprek te gaan met IDFA en IFFR de twee andere BIS-festivals. De filmfestivals zagen een kans om een gezamenlijke digitale basis te leggen, zodat ze in ieder geval online aanwezig zouden kunnen zijn mocht het coronavirus de fysieke festivals plat leggen. Ze bouwden een digitaal ecosysteem waarbij bestaande en nieuwe tools op de achtergrond aan elkaar werden geknoopt, maar elk filmfestival daarbovenop zijn eigen voorkant bouwde. Meer over deze samenwerking lees je in ons artikel hierover.

De fysieke en digitale festivalbeleving

Maar hoe geef je een festival voor kinderen digitaal vorm? De beleving van een fysiek festival kun je online niet oproepen, maar je kunt die festivalervaring wel zoveel mogelijk online nabootsen. “Cinekid Play is het online platform van Cinekid, voor supernieuwsgierige kinderen en ouders. Op Cinekid Play vind je films, series, interactives, games, workshops, tutorials en heel veel meer. Ons aanbod richt zich op kinderen vanaf 6 jaar oud en is beschikbaar voor iedereen in Nederland. Daarnaast was het programma voor de professionals (Cinekid For Professionals) volledig online met pitches, meetings, forum”, vertelt Heleen over de digitale kant van het festival.

Daarnaast werd gekeken naar wat er fysiek gezien toch nog mogelijk was. Als filmfestival kon Cinekid het programma aanpassen aan de Covid-19-protocollen die voor de filmtheaters en bioscopen waren afgesproken. Heleen: “Het idee was al snel: we moeten naar de kinderen toe. Dat deden we op 10 locaties, waarvan 4 in Amsterdam en 6 in het land. Deze programmering voor het fysieke deel van het festival bestond uit films, workshops, nieuwe media-installaties en speciale programma’s in de zaal, waarbij een live verbinding met de andere locaties onderdeel was. Waar we normaal in het voorjaar al mee beginnen, hebben we nu in drie maanden moeten optuigen. Dat was heel spannend, zeker wat betreft het ontwikkelen van de online omgeving.”

Hoe doe je dat dan, zo’n gemengd aanbod vormgeven? Bij Cinekid deden ze dat op verschillende manieren. Er was bijvoorbeeld elke dag op een vast tijdstip een livestream. In één zaal werd dan een evenement georganiseerd, zoals een kookworkshop na een screening van de film ‘De Schooltuin’. Dat evenement werd tegelijkertijd ook live opgenomen en gestreamd in andere theaters door het hele land. Ook op het online platform Cinekid Play kon deze livestream gevolgd worden. Daarnaast waren er ook programmaonderdelen die opgenomen werden in de zaal en later op het platform te zien waren, of workshops die zowel fysiek als digitaal plaatsvonden. Mensen die een kaartje kochten voor een fysieke voorstelling, kregen daarbij drie maanden gratis toegang tot Cinekid Play. Op die manier werd het hybride festival op meerdere manieren vormgegeven.

© Cinekid
© Cinekid

Digitaal educatief aanbod

Cinekid is, net als meer dan 200 onderwijs- en filmprofessionals, onderdeel van het Netwerk Filmeducatie en werkt samen met regionale Filmeducatiehubs, waarin met verschillende filminstellingen wordt opgetrokken om film in de klas te brengen als onderdeel van de doorlopende leerlijn. Daarbij maakt het Netwerk gebruik van het platform LessonUp om aanbod te creëren. “Dat is wel belangrijk. Film maakt nu namelijk, anders dan andere kunstvakken, geen deel uit van het curriculum in het primair onderwijs, terwijl beeld steeds belangrijker is in het leven van kinderen”, stelt Heleen. Het Netwerk Filmeducatie maakt lesmateriaal over hoe films worden gemaakt, hoe je film beoordeelt en hoe films aan storytelling doen. Heleen vindt het daarnaast belangrijk dat ook op plekken waar in het lesmateriaal al beeld gebruikt wordt, scholen kunnen kiezen voor een kwalitatief goed aanbod dat qua thema’s op de lessen aansluit, bijvoorbeeld via Cinekid. Het platform Cinekid Play is nu vooral nog voor gebruik van kinderen buiten schooltijd, maar er wordt gekeken of dat ook voor schoolklassen geschikt zou kunnen zijn.

Bij Cinekid wordt daarnaast gekeken hoe educatieve activiteiten die voor scholen worden ontwikkeld ook voor een breder publiek zijn in te zetten. Zo viel door de beperkende maatregelen het Medialab weg, een interactieve plek met media-installaties en workshops die normaal gesproken gecombineerd wordt met een filmbezoek tijdens het Cinekid-festival in Amsterdam. “We hebben daarvoor in de plaats een workshop ontwikkeld met een Foley-artiest (iemand die geluidseffecten voor films maakt) die met de kinderen aan de slag ging. Dat was een goede corona-proof vervanging van het MediaLab. We kijken nu hoe we dergelijke workshop ook bij publieke voorstellingen kunnen aanbieden, tijdens het festival maar ook in ons aanbod door het jaar heen. We proberen ons aanbod zoveel mogelijk uitwisselbaar te maken, dus dat het zowel voor onderwijs als voor publieksactiviteiten geschikt is.”

Cinekid Play het hele jaar door

De plannen die nu noodgedwongen werden gemaakt en uitgevoerd, sloten wel aan bij eerdere ideeën om het festival meer het land in te brengen en om meer interactie met de doelgroep te bewerkstelligen. De online omgeving die is gebouwd, Cinekid Play, is zo ingericht dat kinderen op een thematische manier film in de brede zin kunnen ontdekken. “Op die manier kan de verdiepende laag die Cinekid biedt bij films het hele jaar door bij kinderen worden gebracht. Die laag kun je namelijk ook op andere manieren brengen dan alleen op een fysiek festival.”

Cinekid Play is een universum waar kinderen hun eigen astronautje kunnen customizen. Hiermee kunnen ze ronddwalen om zo’n 30 planeten te ontdekken waar allemaal films, games en tutorials te zien en doen zijn. Waar Zoodiak staat voor alles met dieren en films te maken heeft, draait planeet DocHok over waargebeurde verhalen met serieuze onderwerpen die niet worden geschuwd. Er valt op Schuddebuikje genoeg te lachen met de meest grappige films, Acneet behandelt films over tienerjaren terwijl op Nostalgalactus klassieke films te ervaren zijn die opa en oma nog keken. Het platform kan dus als onderdeel van het jaarlijkse festival worden ingezet, maar ook door het jaar heen een plek zijn waar kinderen nieuwe perspectieven ontdekken door kijken en doen. “Je kunt nu veel makkelijker via online wegen feeling houden met je doelgroep. De coronacrisis bracht ons een kans om dankzij de compensatie vanuit de overheid toch online middelen te ontwikkelen om de rol van het festival te vervullen”, vertelt Heleen.

"Een fysiek festival organiseren is en blijft de essentie van Cinekid, het samen beleven is essentieel, maar de toevoeging van het digitale Play brengt veel nieuwe kansen."

Publiek van de toekomst

Cinekid heeft publieksonderzoek en impactonderzoek gedaan om erachter te komen wat het publiek vond van deze hybride beleving en van de mogelijkheid om op een aantal locaties in het land het festival mee te maken De resultaten daarvan zijn op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. Met de lessen uit 2020 is Cinekid zeker van plan om het evenement verder te ontwikkelen tot een landelijk evenement. Heleen: “Misschien kunnen we ons dan niet veroorloven om 10 verschillende locaties te hebben, maar naast Amsterdam een stuk of 5 moet sowieso kunnen. We willen vervolg geven aan het investeren in die lokale Cinekid-festivals.” Daarbij wordt gekeken hoe het digitale platform aan kan sluiten bij het fysieke festival en wat de behoefte van het publiek is als het gaat om die combinatie van fysiek en digitaal.

Heleen zegt daarover: “Een fysiek festival organiseren is en blijft de essentie van Cinekid, het samen beleven is essentieel, maar de toevoeging van het digitale Play brengt veel nieuwe kansen. Maar het is ook een nieuw gebied. Het is belangrijk om kennis en ervaringen te delen en om samen te werken met partijen die hetzelfde proberen te bereiken, om samen met ons publiek ook digitaal bijzondere content te bieden. EYE gaat bijvoorbeeld haar filmarchief ontsluiten op een streamingplatform. Het zou leuk zijn als wij kinderklassiekers met bepaalde thema’s kunnen laten zien bij Cinekid en als wij weer kunnen doorverwijzen naar dit platform. Je moet elkaar helpen om de culturele, niet-commerciële blik op de wereld te laten zien. Het is belangrijk om de handen ineen te slaan en samen de schat aan bijzondere films te ontsluiten die nergens anders te zien is, en er context en verdieping aan toe te voegen.”

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.