Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

INLEIDING VOOR ONDERWEG: Hoe het Noord Nederlands Toneel het publiek met podcasts verdieping biedt

Daphne Smets introduceerde bij het Noord Nederlands Toneel INLEIDING VOOR ONDERWEG, een podcast voor iedereen die geen tijd had om naar de inleiding te komen. Ondertussen is het meer dan alleen de inleiding; het schetst het speelbord van elke voorstelling en biedt perspectieven aan toekomstige bezoekers. Hoe is dat zo gegroeid?

Voorafgaand aan elke toneelvoorstelling geeft een medewerker van het Noord Nederlands Toneel een inleiding om de bezoekers meer context te bieden bij de voorstelling die ze daarna gaan zien. Een groeiende groep bezoekers, vooral 30 tot 55-jarigen, gaf aan dat ze vaak geen tijd hadden om voor de voorstelling ook de inleiding te bezoeken. Ze hadden echter wel behoefte aan die verdiepingsslag bij de voorstelling. Wat te doen?

De mogelijkheden van digitaal ontsluiten

Daphne Smets, marketingmedewerker bij het NNT, had een oplossing: waarom zouden ze de inleiding niet opnemen en digitaal beschikbaar stellen? Zo konden bezoekers de inleiding ook onderweg naar het theater in de auto of in het OV luisteren, of misschien wel de avond ervoor tijdens het afwassen. Zo gezegd, zo gedaan. De inleiding van elke voorstelling werd opgenomen, ingekort en online beschikbaar gesteld. De ‘Inleiding voor onderweg’-podcast was geboren.

Het kostte weinig moeite om op deze manier gebruik te maken van de mogelijkheden die de digitale wereld bood. De podcast kond makkelijk verspreid worden via de website en sociale media-kanalen als Facebook. Maar langzaam groeide het idee dat je met deze nieuwe digitale mogelijkheid veel meer kunt dan alleen de inleiding 1-op-1 ontsluiten. Er is veel expertise in het theater en er zijn over elke voorstelling interessante verhalen te vertellen. Daphne ging daarom experimenteren met het format en vrij organisch groeide de podcast uit tot wat het nu is: een manier om het achterland van een voorstelling te schetsen en de toeschouwer context te geven die niet in de voorstelling zelf zit, zonder al te veel weg te geven van de voorstelling zelf.

Het speelbord van je voorstelling

Het Noord Nederlands Toneel maakt wat Daphne ‘maximalistisch theater’ noemt: bezoekers krijgen enorm veel prikkels over zich heen tijdens voorstellingen, die gaan over thema’s rondom mens-zijn en de maatschappij. zo zijn er bijvoorbeeld voorstellingen geweest over de liefde en de toekomst van de mens, maar ook over de gaswinning in Groningen of over vrijheidsstrijder Winnie Mandela. Daarom is het goed om bezoekers vooraf de juiste context te geven; welke standpunten zijn er eigenlijk over dit thema? Binnen welke kaders kun je nadenken over de morele aspecten? Op welk speelbord bevinden bezoekers zich als ze naar deze voorstelling gaan?

Om die context te schetsen, worden in de podcast wetenschappers of deskundigen aan het woord gelaten over het onderwerp. Ze vertellen dan over de heersende consensus of juist over de discussie die erover bestaat. Bij de voorstelling Brave New World 2.0, over  de toekomst van de mens, werden bijvoorbeeld twee AI-wetenschappers uit verschillende generaties tegenover elkaar gezet voor een interessante afwisseling van perspectieven. Deze gasten zijn vaak mensen die al gesproken hebben met de regisseur of de acteurs en die dus al betrokken zijn bij de voorstelling.

Bezoekers willen ook graag weten waarom een voorstelling wordt gemaakt, of wie de muziek heeft gemaakt. En niet alleen voordat ze de voorstelling bezoeken; aan de luistercijfers is te zien dat sommige mensen de podcast ook pas ná een theaterbezoek luisteren. Dan is het fijn als de sfeer van de voorstelling nog even wordt opgeroepen. In de podcast komen daarom ook vaak de regisseur of een initiatiefnemer aan het woord om iets te vertellen over de gedachte achter de voorstelling, en er wordt in de podcast ruimte gegeven aan de muziek uit het stuk, die zo meer aandacht krijgt dan in het midden van de prikkelrijke voorstelling.

Een podcast moet meer zijn dan nog een keer je eigen verhaal willen vertellen. Het moet de buitenwereld bij je voorstelling betrekken, zodat bezoekers het aan hun eigen leven kunnen linken.

De bezoeker centraal

Het NNT wil impact maken met haar voorstellingen. De podcast is daar een mooi medium voor; het is een kwalitatief middel dat verdieping biedt aan het bestaande publiek. Juist daarom besloot het NNT om het maken van de podcast bij de eigen marketingafdeling te houden en de productie niet uit te besteden aan een externe podcastmaker. Zo blijven ze dicht bij de behoeftes die ze ophalen uit het publiek zelf. De podcast is echter geen puur marketingmiddel; juist niet. “Een podcast moet meer zijn dan nog een keer je eigen verhaal willen vertellen. Het moet de buitenwereld bij je voorstelling betrekken, zodat bezoekers het aan hun eigen leven kunnen linken”, stelt Daphne.

Vanuit de vragen ‘Wat voor verdieping hebben bezoekers nodig?’ en ‘Wat zouden bezoekers willen horen?’ wordt de podcast steeds iets verder ontwikkeld. Er wordt nog niet echt gemonitord wat de luistercijfers zijn en ook is er nog geen structureel gebruikersonderzoek. Daphne: “Dat is een volgende stap. Voor nu groeit de podcast vrij organisch en krijgen we feedback rechtsreeks van onze bezoekers.” Wel wordt er steeds stilgestaan bij de mogelijke luisteraars. Zo is de podcast te vinden op alle grote podcast-apps (Spotify, Google Podcasts, iTunes, Stitcher), maar ook gewoon op de website onder een makkelijk te onthouden url: nnt.nl/podcast. Niet iedereen die een voorstelling komt bezoeken zal immers bekend zijn met het luisteren van podcasts. Op de website vind je daarom ook een uitleg over hoe je een podcast luistert.

Gewoon beginnen, maar hoe dan?

Daphne maakt zich niet al te druk over het perfecte plaatje. “Toen ik net begon, voelde het nog niet perfect. Maar je moet iets gewoon maken en online zetten en dan kun je het gaandeweg verbeteren.” Over dat ‘gewoon beginnen’ heeft Daphne ook wat tips voor collega’s: “Ga geen podcast maken puur omdat je een podcast wilt maken. Maak een podcast omdat het een antwoord is op een vraag die bij je publiek speelt, of een oplossing op een probleem. Een podcast moet aansluiten bij een behoefte die er al is, anders blijf je ermee leuren zonder dat het aanslaat.”

Denk dus goed na over waarom je een podcast wilt maken en over het verhaal dat je met een podcast zou willen vertellen. Waar is jouw potentiële publiek in geïnteresseerd, maar is nu geen makkelijke toegang toe? Waar praten medewerkers enthousiast over? Heb je curatoren die je door je collectie of aanbod kunt laten gaan?

Als je hebt bepaald wat er in je podcast moet komen en wat de sfeer moet zijn, blijf daar dan aan vasthouden, ook als je het maken van de podcast uitbesteedt. Een externe podcastmaker heeft soms niet helemaal de juiste toon te pakken die jij wel voor ogen had. Blijf dan in dialoog om te zorgen dat de podcast straks echt jouw verhaal vertelt en neem geen genoegen met iets dat echt anders is dan je van tevoren had bedacht. Ook wanneer je de productie zelf in de hand houdt, is het goed om je doel voor ogen te blijven houden, het is soms makkelijk om te vervallen in alle mogelijkheden die er zijn. Ga altijd terug naar de vraag: ‘Waarom wilden we deze podcast maken?’ en besluit bij elke keuze of dat nog steeds het einddoel dient.

Onderdelen van het maken van een podcast die je goed zelf kunt doen zijn bijvoorbeeld het maken van het script, het voorbereiden van interviews, het benaderen van interne en externe sprekers, het opnemen van de interviews (investeer in goede geluidsapparatuur), het selecteren van de muziek en de grove montage en voice-overs. De montage en het afmixen vereisen veel tijd en specialistische vaardigheden. Als je dat niet goed zelf kunt, kun je overwegen om die onderdelen uit te besteden. Ook bij het NNT besteden ze het afmixen uit.

Theaterpubliek zoekt podcast

Daphne wil blijven investeren in de podcast, maar in de praktijk is er steeds minder tijd voor. Ze wil daarom kijken naar het uitbesteden van bepaalde onderdelen, maar merkt dat het lastig is om de juiste toon te pakken te krijgen wanneer iemand niet dagelijks zelf in het theater rondloopt. Ze blijft dus zoeken naar een goede productievorm en de juiste mensen om het proces werkbaar te houden.

Steeds meer theaters beginnen ondertussen ook met het maken van podcasts. Daphne: “Dat is fijn, want dan went het theaterpubliek eraan!”

Contactpersoon: Marjet van Rietschoten

Contactpersoon: Marjet van Rietschoten

Communicatie & Adviseur

Neem contact op met Marjet:

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.