Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Aan de slag met je archief: 20 jaar urban dance bij Don't Hit Mama

Na 20 jaar een actieve rol gespeeld te hebben in de urban dance van Nederland kijkt dansgezelschap Don’t Hit Mama terug op een zestigtal projecten. Dit jaar werkt het gezelschap toe naar hun nieuwe project Rewind & Fast Forward waarin ze haar dansverhalen in de etalage zet. Don't Hit Mama heeft een rijk en beeldend archief, maar hoe maak je keuzes in wat je online zet? En waar begin je?

Het archiefdoorlichtingstraject

Don’t Hit Mama was een van de vijf deelnemers van het archiefdoorlichtingstraject in het voorjaar. Komend najaar start een nieuwe ronde van het traject, met negen nieuwe deelnemers die momenteel worden geselecteerd. Ben je benieuwd naar de ervaringen en lessen van de andere deelnemers? Houd dan de projectpagina in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe blogs.

We zijn bij danstheater Don’t Hit Mama bezig om de ervaring van 20 jaar bijeen te pakken. Daarin spelen de vele dragers met beeldinformatie een belangrijke rol, van videoband tot memory card.

- Bart Deuss. 

Met die ambitie meldde dansgezelschap Don’t Hit Mama zich in het voorjaar  van 2020 aan voor het Archiefdoorlichtingstraject. Het danstheater wordt artistiek geleid door theatermaker Nita Liem en schrijver en dramaturg Bart Deuss. Ze halen inspiratie uit de clubdans en uit Amerika en Afrika. De sociale dansvormen uit die werelddelen zijn de basis voor alle urban dansstijlen van nu. Met dansers en makers uit binnen- en buitenland maakt Don’t Hit Mama danstheater dat het publiek direct raakt. Het dansgezelschap maakt naast danstheatervoorstellingen ook zogenaamde club events;een avontuurlijk huwelijk tussen danstheater en club dance. Het gezelschap deelt de vergaarde kennis en contacten met collega’s, partners en geïnteresseerd publiek. Hierin is er speciale aandacht voor de community die binnen en buiten de urban arts ontstaat. Het archief van Don’t Hit Mama bestaat dus niet alleen uit opnames en foto’s van dans, het bevat ook postkoloniale onderzoeken, rapportages van families en gesprekken met communities. 

© Don't Hit Mama
Still uit video

Eén project als casus

Don’t Hit Mama begon aan het traject door een overzicht te creëren met behulp van TRACKS, de toolbox voor archief- en collectiezorg van onze Vlaamse zusterorganisatie meemoo. Al snel werd duidelijk dat het gezelschap veel en divers materiaal heeft liggen. Er werd vooral projectmatig gewerkt en daarbij zijn alle archiefmaterialen per productie gebundeld. Nu werd het archief bekeken met een ander doel voor ogen, namelijk delen van het archief beschikbaar maken voor publiek, moest er een andere aanpak komen. 

In gesprek met de coach heeft Don’t Hit Mama ervoor gekozen om van de zestig projecten uit de afgelopen 20 jaar eerst een shortlist te maken van negen projecten die representatief zijn voor de activiteiten die het dansgezelschap in die 20 jaar heeft ondernomen. Maar ook negen projecten leveren nog te veel materiaal op om mee te starten. Daarom is er één project uitgekozen als testcasus. Zo bleef het project overzichtelijk en kon het gezelschap een goed beeld krijgen van het soort materiaal dat bij andere projecten naar boven zal komen. Na deze ‘test’ wordt het duidelijker waarop gelet moet worden bij de andere projecten. 

Don't Hit Mama koos als voorbeeldproject het 'club event' Battleground: een waardevolle, prikkelende ervaring voor dansers uit het hiphopveld en tegelijk een inspirerende demonstratie van vernieuwingskansen voor het dansveld.

 

© Michiel Voet
Family Portraits
Waar begin je?

Iedereen die met een archief aan de slag gaat, komt voor deze vraag te staan: waar begin je? Gelukkig zijn er al tips en tools voor geschreven en zijn er voorbeelden te vinden van collega-instellingen die al eerder een slag op hun archief hebben gemaakt. Lees bijvoorbeeld de tips van onze Vlaamse collega's van meemoo en CEMPER of lees de tips van vier Nederlandse dansgezelschappen.

Verhalen bij de dans

Het archief van Battleground bestond onder andere uit opgenomen fragmenten van het club event. Het was lasting om te kiezen welke fragmenten er beschikbaar gemaakt moesten worden. Don’t Hit Mama besloot daarom contact te zoeken met dansers en makers die betrokken zijn geweest bij het project. In gesprekken met deze dansers en makers ontstonden rijke verhalen rondom de fragmenten. Herinneringen werden gedeeld, bekende gezichten werden gespot en verhalen over hoe het verder ging kwamen naar boven. Don’t Hit Mama besefte snel dat deze gesprekken even waardevol zijn als de fragmenten zelf,en dat de verhalen perfect aansluiten bij de aandacht voor de dans zelf én bij de nadruk die het gezelschap wil leggen op het sociale aspect van de dans.

© Don't Hit Mama
Club Event

Zo ontstond het idee om niet alleen de fragmenten te delen, maar om deze te bundelen met de gesprekken met makers en dansers. Zo vormen de gesprekken  de context rondom de fragmenten en gaat het niet alleen over het verleden, maar ook over wat het event heeft gebracht en waar de makers en dansers nu zijn. Deze podcasts en reportages zijn een onderdeel geworden van het project Rewind & Fast Forward, waarmee Don’t Hit Mama op 28 augustus 2020 twintig jaar bestaansgeschiedenis afsluit. 

Hiermee slaat Don’t Hit Mama met dit project twee vliegen in één klap: het gezelschap maakt het inspirerende dansmateriaal beschikbaar voor de toekomst, waarmee dit materiaal ook weer nieuwe kijkers kan bereiken, en daarnaast biedt het project ruimte om juist de verhalen rondom deze events een plek te geven. 

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.