Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Quickscan Publieksdata

Welke data verzamel je al? En benut je die ook optimaal? Hoe kun je hier een slag mee maken? De Taskforce Publieksdata wil instellingen die werken met het Culturele Doelgroepenmodel extra handvatten geven. DEN biedt daarom in samenwerking met Sara Oomen een aantal Quickscans Publieksdata aan. Het aantal plaatsen is beperkt, dus meld je snel (gratis) aan. 

Het Culturele Doelgroepenmodel, ontwikkeld door Rotterdam Festivals, wordt inmiddels in veel meer steden en regio’s toegepast. Het is een manier om meer inzicht te krijgen in je publiek en in het publieksbereik van de sector. Maar de wijze waarop je met data omgaat verschilt per instelling. Om hier beter grip op te krijgen is maatwerk nodig en deze Quickscan is daarvoor een goede start.

Wat houdt het in?

Sara Oomen, marketing researcher in de culturele sector, zal bij individuele instellingen een scan uitvoeren. Ze kijkt naar de context, de beschikbare data en databronnen. Op basis daarvan brengt Sara een advies uit over het verzamelen en benutten van publieksdata. De Quickscan bestaat uit deskresearch, een adviesgesprek van circa 1,5 uur via een videocall en een schriftelijk advies naar aanleiding van het gesprek.

Wat levert het op?

Op basis van de verkregen inzichten kun je als instelling nog beter profiteren van de mogelijkheden die het Culturele Doelgroepenmodel biedt. Je kunt gerichter aan de slag met het uitvoeren van dataverzameling, het verbeteren van datakwaliteit en/of het (laten) uitvoeren van analyses.

“De Quickscan heeft ons zeker geholpen. Niet alleen om meer inzicht te krijgen in onze eigen publieksdata, maar juist ook om onze positie in het grotere geheel beter te kunnen bepalen. Dat helpt enorm bij het maken van keuzes; op welke bezoekers richten we ons, op wie niet. Het is interessant om gebruik te kunnen maken van kennis en data die al zijn verzameld.” - Anna-Maria Gobati, Universiteitsmuseum Utrecht (UMU)

Interesse?

Ben jij marketeer bij een instelling die werkt met het Culturele Doelgroepenmodel? En wil jij samen met Sara in de mogelijkheden van jouw data duiken? Meedoen is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt. Meld je voor 30 september aan door een mail te sturen naar publieksdata@den.nl dan hoor je binnenkort of jouw instelling in aanmerking komt.

Voorwaarden & afspraken
  • Jouw instelling werkt met het Culturele Doelgroepenmodel
  • Uiteraard wordt vertrouwelijk met gegevens omgegaan
  • Na uitvoering van de scans zal de Taskforce Publieksdata/DEN een aantal algemene ‘lessons learned’ delen over de mogelijkheden van publieksdata voor cultuur.

Sara Oomen is sinds 2015 zelfstandig marketing researcher in de culturele sector en is afgestudeerd cultuursocioloog (2005). Zij voert klantsegmentaties en analyses uit in opdracht van culturele instellingen uit verschillende disciplines, zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar specialisatie is het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren. De afgelopen jaren werkte ze onder andere voor het Residentie Orkest, IDFA, Goudse Schouwburg, Leidse Schouwburg en Nederlands Theaterfestival. Eerder was ze werkzaam bij EMC Cultuuronderzoeken, waar ze werkte met Whize (voorheen Mosaic), het huishoudsegmentatiemodel waar Culturele Doelgroepen op gebaseerd zijn.

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.