Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Een centraal informatiesysteem zet voorstellingen op de kaart

Bezoekers die een avondje naar het theater willen kunnen een voorstelling zoeken in de UITagenda of op de websites van podia en gezelschappen. Maar één goed overzicht van wat er allemaal te zien is, ontbreekt nog. Die informatie is nog niet met elkaar verbonden is en dus niet centraal beschikbaar is. Een integraal systeem biedt uitkomst voor theaters én bezoekers.  

De uitdaging

Ons doel is het verbinden en vindbaar maken van informatie zonder in te breken op de werkpraktijk van makers. We ondersteunen de makers door uitwisseling in de keten te verbeteren en centraal te ontsluiten. Instellingen slaan veel informatie zelf al digitaal op: wanneer spelen we welke voorstelling, wie maken deel uit van het artistiek team, welke acteurs spelen er mee, in welke zaal speelt het. Er wordt een publiekstekst en afbeelding bij die voorstelling gemaakt. Door dit materiaal te verzamelen en beschikbaar te maken, bijvoorbeeld voor alle theaters of voor DIP, hoeft een wijziging in bijvoorbeeld de bezetting maar in één systeem hoeft te worden doorgevoerd. ’Zo’n wijziging bij de bron wordt vervolges direct door andere systemen overgenomen. Samen met ontwikkelaar Tijs Bakker en Het Filiaal Theatermakers gingen we aan de slag met de centrale vraag: Welke stappen moeten we zetten om dat mogelijk te maken?

Een mogelijke oplossing: het planningssysteem

Het Filiaal slaat gegevens over hun voorstelling op in Podio, het programma dat zij gebruiken om hun voorstellingen te plannen. De publieksinformatie en afbeeldingen uit Podio zijn later te gebruiken voor de speellijsten en abonnementenbrochures van de theaters, door makers van UITagenda’s, of om te publiceren in de Theaterkrant, voor opname in de de Theaterencyclopedie, en op termijn ook voor gebruik binnen DIP. Hiervoor moet je met elkaar afstemmen welke velden nodig zijn om een voorstelling uniform te beschrijven, de zogenaamde metadata.

Stel dat je die informatie, vanaf het moment dat deze door Het Filiaal als ‘publiek beschikbaar’ wordt gemarkeerd, automatisch kunt ophalen en publiceren. Dan heb je dus altijd een actueel overzicht van voorstellingen, speeldata, bezetting. Om zo’n platform te laten werken moeten verschillende systemen de data goed kunnen interpreteren.

Hoe werkt dat?

Tijs ontwikkelde een Hub op basis van een open source data structuur: schema.org. Deze structuur zorgt ervoor dat alle informatie op dezelfde manier wordt omschreven en daardoor aan elkaar kan worden verbonden. Met andere woorden: de data wordt gestructureerd. Daardoor weten andere computers welke data wordt aangeboden.

Links staat ongestructureerde data, vierkantjes in verschillende kleurtinten symboliseren data. De vakjes lopen overlappen en zijn niet uitgelijnd. Rechts staat gestructureerde data. De vierkantjes zijn op kleur gesorteerd, overlappen niet en staan in een raster uitgelijnd.

 

Het klinkt misschien simpel, maar toch liepen we bij het ontwikkelen van de Hub tegen een aantal puzzelstukjes aan die niet volledig pasten. Onderstaand schema toont hoe we deze puzzelstukjes hebben gestructureerd. In ieder blokje staat een stukje informatie, met daarachter tussen haakjes de ‘classificatie’ uit schema.org. Bij iedere productie worden voorstellingen opgeslagen, de producent of producenten, de personen die er aan meegewerkt hebben en de taal. De voorstellingen worden ook nog voorzien van een theater waar het gespeeld heeft of nog gaat spelen en een datum en tijd van de voorstelling. De personen krijgen ook een functie: was die persoon de acteur, de regisseur of de tekstschrijver?

Schema met de lagen van data die kan worden ingevoerd. In de eerste kolom staat productie, dat is verbonden met kolom twee. Hier staan voorstellingen (kolom 3: theater, datum & tijd), producent, persoon (kolom 3: regie, compositie, tekst, acteur, etc.) en taal. Kolom 3 geeft aanvullende data voor enkele blokken in kolom 2.

Missing piece

Het bleek bij de acteurs niet mogelijk om ook de rol die zij spelen in de voorstelling op te slaan, omdat rol vervolgens ook weer verbonden is aan de productie. Vanuit productie gaan we daarom naar personen. Rol kan in een vervolg ook als eigen variabele worden opgeslagen.

Koppelen

Als er nieuwe voorstellingen worden gevonden met dezelfde titel en producent, worden die direct aan elkaar gelinkt. Ook als een bepaald werk in reprise gaat. Er wordt dan een nieuwe productie aangemaakt om producties aan te hangen. Hierdoor kunnen meerdere producties uit verschillende seizoenen aan elkaar verbonden worden. Ook voor personen werd informatie gekoppeld, zo kun je bij een persoon zien aan welke producties diegene heeft meegewerkt. Vervolgens wordt deze informatie vergeleken met informatie uit de Theaterencyclopedie. Als een voorstelling of persoon al in de Theaterencyclopedie bestaat, maar bijvoorbeeld net anders geschreven, kan deze in het nieuwe systeem worden ‘goedgekeurd’. Bij elke persoon worden drie opties gevonden die je kunt keuren.

 

Screenshot van het systeem waarin bij het invullen van een naam, mogelijke gerelateerde namen opduiken. Voor Joey Marijs worden drie mogelijke koppelingen gevonden: Joey Marijs, Joey Dyser en Joey Mensink

Het hebben van een database met locaties (Nederlandse theaters) en producenten maakt het makkelijker om personen te valideren, zeker als zij verbonden zijn aan een gezelschap. In vervolgonderzoek willen we kijken of dit een rol is voor DIP omdat zij die informatie al beschikbaar hebben.   

Maar: waarom?

Tot 2013 werden collecties van theatergezelschappen actief verzameld door het Theater Instituut Nederland. Na de opheffing van TIN zijn medewerkers van Allard Pierson voor de Theaterencyclopedie verder gaan bouwen aan het archief van TIN. De medewerkers voeren hiervoor elke Nederlandse première in met in ieder geval de producent, de titel van de productie en de premièredatum. Op basis van deze gegevens krijgt iedere productie een uniek nummer. Verdere gegevens, zoals makers, acteurs, premièrelocatie, affiche worden indien beschikbaar aangevuld.

Wanneer het mogelijk wordt data over een productie automatisch te publiceren en in de Theaterencyclopedie op te nemen, scheelt dat niet alleen veel werk, maar ontstaat er ook een veel vollediger beeld van het Nederlandse theaterlandschap. Hierdoor is de informatie breder beschikbaar en ook makkelijker te vinden voor het publiek.

De Hub vervolgd

Met dit concept kunnen we de volgende stappen gaan zetten. Via dezelfde wijze kunnen ook andere producenten die met Podio werken aan de Hub worden gekoppeld. Daarnaast gaan we onderzoeken hoe we producenten die met andere planningssystemen werken toe kunnen voegen aan de Hub. 

Ook is de ontwikkeling van DIP en Podiumkunst.net inmiddels verder gevorderd dan toen wij startten met deze ontwikkeling. We overleggen dan ook met Podiumkunst.net hoe de Hub in hun architectuur past.

 

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.