Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Wat is digitale transformatie?

Wat betekent digitale transformatie voor erfgoedbeheer en cultuurmakers? Digitalisering gaat niet alleen over het bewaren van materiaal van vroeger, maar laat je nadenken over hoe je dit nú en voor de toekomst goed inricht. Zet digitale middelen in om kansen te creëren op het gebied van waarde, publieksbereik en bedrijfsvoering.

Digitale transformatie kan beginnen met digitalisatie. Bijvoorbeeld het omzetten van een fysieke bron naar een digitaal bestand. Door je archief te digitaliseren, kun je meer gegevens toevoegen waardoor je het ook bruikbaar maakt voor nieuwe toepassingen. Het maakt het archief toegankelijk, makkelijker te navigeren en beter vindbaar. 

De kansen van digitale transformatie

  • Toekomstbestendig in een wereld waarin digitaal en fysiek steeds meer in elkaar overlopen
  • Informatie is eenvoudiger en sneller terug te vinden
  • Gegevens zijn herbruikbaar in nieuwe contexten, bijvoorbeeld voor cross-mediale producties of communicatie en marketing
  • Het inspireert nieuwe creaties en producties
  • Binnen je organisatie kun je digitaal materiaal koppelen aan andere informatie om data te verrijken, hiermee kun je educatie, marketing en publieksbereik verbeteren
  • Aansluiting bij andere projecten of platformen kan een groter bereik opleveren
  • Meer maatschappelijke waarde van je materiaal en organisatie
  • Een digitale collectie of digitaal archief kan je publiek vergroten en verbreden, bijvoorbeeld internationaal

Benieuwd wat jouw organisatie kan met digitale transformatie? Bij DEN vind je kennisdossiers en tools over verschillende thema's. Laat je daarnaast inspireren door actuele inzichten en praktijkvoorbeelden op onze website. 

Wil je een digitale strategie ontwikkelen binnen jouw organisatie? Neem dan eens een kijkje bij de programma's van de DEN Academie

Op zoek naar een geïntegreerde aanpak?

Gebruik het DEN focusmodel om te bepalen waar je organisatie op dit moment staat en op welk gebied je wil groeien. Het model is verdeeld in vier kwadranten: creatie, beleving, proces en waarde. Elk onderdeel biedt uitdagingen en kansen voor jouw orgnisatie. Vind je focus in onze focusmodel tool. 

Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.