Je hebt je objecten, tentoonstelling, registratie of collectie digitaal gemaakt. Fantastisch! Maar wat nu? Hoe kun je ervoor zorgen dat geïnteresseerden je materiaal ook kunnen vinden en gebruiken, bijvoorbeeld voor onderzoek? Kortom: hoe maak je je materiaal beschikbaar?

Als cultureel materiaal online beschikbaar is, kunnen gebruikers je materiaal online bereiken, doorzoeken, identificeren en, onder door jou gestelde voorwaarden, gebruiken.

Maar het materiaal alleen online zetten levert waarschijnlijk nog weinig op. Je moet je materiaal ook goed vindbaar maken. Daarmee vergroot je het bereik van je organisatie. Ook kun je het materiaal beschikbaar maken voor platforms of andere organisaties die cultureel materiaal online hebben staan; zo kunnen de collecties aan elkaar worden gekoppeld en kan je materiaal worden hergebruikt.

Waarom zou ik mijn materiaal beschikbaar maken?

  • Voor een groeiend deel van de mensen bestaat informatie alleen als het op het web te vinden is. Verspreiding van cultuurinformatie op het web is daarom steeds belangrijker om de samenleving met cultuur te verrijken. Daar wil je als cultuurorganisatie of –professional natuurlijk graag bij helpen!
  • Door je culturele informatie op het web te registreren en vindbaar te maken, kunnen geïnteresseerden zien dat jij of je organisatie bestaat en wat je te bieden hebt. Met je online materiaal kun je een groter en meer divers publiek bereiken dan met je offline producties.
  • Als je materiaal online beschikbaar is, kun je het ook koppelen aan cultuurinformatie van andere organisaties. Door collecties of termen aan elkaar te koppelen, kun je de gebruiker een rijkere beleving bieden. Zo vergroot je de waarde van de informatie die je aanbiedt.
  • Door nu te starten met het online beschikbaar maken van je informatie, zet je een eerste stap naar het creëren van linked (open) data; een zeer wenselijke toekomst voor het internet.

Hoe maak ik mijn materiaal beschikbaar?

Voor je je cultuurinformatie digitaal beschikbaar gaat maken, is het verstandig om eerst een goede beschrijving van je materiaal te maken. Met een handige tool van onze collega’s in België kun je daarmee aan de slag gaan.

Bij het beschikbaar maken van je materiaal via het web is het vervolgens belangrijk om te bedenken wat je ermee wilt bereiken. Meer verkeer naar je eigen site? Een extra etalage voor jezelf en je cultuur? Meer gebruik van de culturele informatie? Of hergebruik van je informatie in toepassingen van derden? Afhankelijk van je doelstellingen hierin bepaal je op welk niveau je de materialen en de informatie daarover gaat aanbieden. Zo kun je enkel informatie bieden over de organisatie, maar ook tot op detailniveau bij de objecten zelf. Over het algemeen geldt: hoe dieper het niveau, des te groter de investering, maar daarmee wordt de maatschappelijke waarde die je realiseert ook groter.

Voor het beschikbaar maken van je materiaal doorloop je uiteindelijk de volgende stappen:

  1. Identificatie: je maakt informatie uniek en het liefst duurzaam identificeerbaar.
  2. Bereikbaarheid: je publiceert informatie, zodat dit bereikbaar is via het internet.
  3. Vindbaarheid door zoekmachines: je biedt informatie zo aan dat een zoekmachine dit automatisch kan begrijpen
  4. Hergebruik: je informatie krijgt de vorm en inhoud die andere partijen (eenvoudig) kunnen overnemen of koppelen.
  5. Licensering: je geeft gebruiksrecht, waarmee anderen je informatie onder voorwaarden mogen gebruiken in nieuwe toepassingen. 

Materiaal dat is gepubliceerd op je eigen website, is daarmee nog niet direct vindbaar en bruikbaar voor eindgebruikers. Je kunt je materiaal zelf op internet verspreiden om de zichtbaarheid te vergroten, maar je kunt daarbij ook partners inschakelen, zowel publiek (bijvoorbeeld Wikimedia of gemeenschappelijke voorzieningen in de sector) als commercieel (bijvoorbeeld een bedrijf dat zich specialiseert in SEO of Google Arts). Door gebruik te maken van gebundelde platformen als Wikiwijs, Europeana en Wikipedia kun je ook een beter bereik voor je materiaal genereren.

Thema's
Deel dit artikel