Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Subsidiewijzer praktijkvoorbeelden

Ben je verder benieuwd naar wat er concreet mogelijk is met de financiering via onderstaande fondsen? Bekijk hier een reeks praktijkvoorbeelden van digitale projecten die zijn ondersteund door een of meer fondsen in deze subsidiewijzer. 

Expositie Utrecht Begint Hier van het Utrechts Archief


In de expositie Utrecht Begint Hier, heeft het Utrechts Archief gebruik gemaakt van verscheidene digitale en mechanische technieken, zoals audioverhalen, animaties, geluidseffecten, reukeffecten, en visuele effecten om zo de Utrechtse geschiedenis, en haar archief, nieuw leven in te blazen. Verder heeft het archief niet alleen naar digitale oplossingen gekeken in het presenteren van hun collecties; voor de expositie Rampjaar 1672-1673 is er gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie voor de transcriptie van historische brieven van Margaretha Turnor, kasteelvrouwe van Ameronge.  De computer heeft geleerd het 17e-eeuwse handschrift van de kasteelvrouwe om te zetten naar digitale tekst.


“Je wacht eerst op een melding dat je naar de zaal mag, omdat de voorstelling bijna gaat beginnen. Dan ga je via een dik gordijn een ruimte binnen, waar je plaats kunt nemen op een kleine tribune, als in een theaterzaaltje. Het ruikt er naar papier. Voor je ogen speelt zich vervolgens een volledig schouwspel af, waarin personages uit het verleden tevoorschijn komen, met elkaar praten, springen, vallen en weer opstaan. Ze brengen de Utrechtse geschiedenis tot leven. Effecten met schaduw en licht, geluiden en bewegende decorstukken (soms stoffelijk, soms als animatie) vormen één - bedrieglijk realistisch - geheel. En toch komt er geen mens aan te pas. Dit is ‘Utrecht begint hier’.”


Meer over dit project? Lees hier het interview van DEN met projectleider publieksprogrammering in het Utrechts Archief, Erik Plomp.

Dit project is opgezet met ondersteuning van o.a. Prins Bernhard Cultuurfonds, Mondriaan Fonds, VSBfonds en K F Hein Fonds.

Onderzoek Online Art Mediation van Birgitte Janssen en Museum Boijmans van Beuningen

 

Online Art Mediation is een onderzoeksproject van grafisch ontwerper Brigitte Janssen in samenwerking met het Museum Boijmans van Beuningen. Het doel van het onderzoek is om art mediation, het proces van bemiddeling tussen kunstwerk en kijker waarin in een tentoonstelling een open dialoog wordt aangegaan met de bezoeker met als doel het onderzoeken van hoe kunstwerken beleefd worden, online vorm te geven. De leidende vraag hierin was hoe je methodes die in een museum gebruikt worden kunt vertalen naar online kunstbeleving. Hierin wordt niet uitgegaan van een digitale versie van de fysieke wereld, maar eerder een manier waarop deze twee complementair kunnen zijn.

Het online prototype behandelt vijf kunstwerken, waarover de deelnemer aan de hand van verschillende soorten opdrachten een mening of indruk kan geven. Via gesproken aanwijzingen wordt de cursist door de vragen geleid. De cursist bestudeert elk kunstwerk een minuut lang en kan daarbij inzoomen op details. Daarna volgen de vragen, waarop steeds een persoonlijk antwoord gegeven moet worden. Er is geen goed of fout.


Het prototype kan hier online bekeken worden: https://public.boijmans.nl/kunstkijken/index.html 


Lees het artikel van DEN over dit onderzoek hier.


Dit onderzoek is tot stand gekomen met ondersteuning van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De Uit & Thuismarkt


In 2020 moest de jaarlijkse Uitmarkt, traditioneel de aftrap van het culturele seizoen in Amsterdam, door de omstandigheden van de corona crisis over op een online alternatief. In korte tijd ontwikkelde de organisatie een platform waarop korte optredens te bekijen zijn: de Thuismarkt. In slechts vijf weken werd een website gebouwd waar artiesten korte video’s op zetten, waarvoor het publiek €2,- betaalt om ze te kunnen bekijken. Die opbrengsten gaan direct naar de makers. 


In de toekomst zou de thuismarkt een plek kunnen worden waar bezoekers veel aanbod bij elkaar vinden. Wanneer iemand nu zoekt naar een voorstelling, maar bijvoorbeeld afhaakt vanwege de prijs of het tijdstip van een voorstelling, dan zou diegene makkelijk een alternatief uitje kunnen vinden op de thuismarkt. Het Uitmarkt-platform kan een breed cultureel aanbod tonen en daarmee in een behoefte van bezoekers voorzien.


Lees het artikel van DEN over dit project hier.


Dit project is tot stand gekomen met ondersteuning van onder andere de BankGiro Loterij en het Prins Bernhard Cultuurfonds en is daarmee een voorbeeld van hoe deze (en andere) fondsen digitaliseringsprojecten kunnen ondersteunen.

Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.