Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Onderzoeksmethode: statistieken

De meeste websites houden statistieken bij. Deze kun je gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag en de behoeftes van je bezoekers.

Statistieken
Waarvoor Inzichten in aantallen, gericht op het in kaart brengen van gedrag, mogelijkheid generaliseren
Kosten

Afhankelijk van het pakket en platform. Eventueel advies- of ontwikkelkosten.

Tijd

Afhankelijk van beschikbare kennis en capaciteit.

Tips

Begin met 3-4 KPI's of enkele customer journeys. 

Focus op aanpassen van kleine maar cruciale dingen. 

Wees voorzichtig met aannames.

Voorbeeld

De Anne Frank Stichting ontdekte met behulp van webstatistieken hoe ze de website konden verbeteren. Zo pasten ze de ticketsectie aan, het op één na belangrijkste onderdeel van de website. Ze signaleerden namelijk dat bezoekers slechts één type ticket kochten, ook al waren er meerdere soorten beschikbaar. Dit gedeelte van de website werd anders ingedeeld. Er werd een pagina toegevoegd die alle ticketopties toont en de naam veranderde van ‘koop een ticket’ naar ‘kies een ticket’. Via de bezoekersstatistieken konden medewerkers heel snel resultaat zien van deze aanpassingen. In slechts drie dagen tijd werd het bezoek aan de Engelse versie van de ticketsectie tien keer zo hoog. De Nederlandse versie werd bijna 4,5 keer vaker bezocht.

Grafiek met aantal paginabezoeken aan de ticket-webshop van de Anne Frank Stichting. Tot 17 september ligt het aantal bezoeken rond de 230 voor de Engelse pagina en rond de 40 voor de Nederlandse. Na die datum stijgt de grafiek. voor de Nederlandse pagina tot ongeveer 170 bezoeken,  voor de Engelse pagina tot boven de 2100

Het aantal paginabezoeken nam enorm toe na aanpassingen aan deze sectie van de website van de Anne Frank Stichting. Afbeelding verkregen via Anne Frank Stichting. 

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.