De meeste websites houden statistieken bij. Deze kun je gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag en de behoeftes van je bezoekers.
Statistieken | |
Waarvoor | Inzichten in aantallen, gericht op het in kaart brengen van gedrag, mogelijkheid generaliseren |
Kosten |
Afhankelijk van het pakket en platform. Eventueel advies- of ontwikkelkosten. |
Tijd |
Afhankelijk van beschikbare kennis en capaciteit. |
Tips |
Begin met 3-4 KPI's of enkele customer journeys. Focus op aanpassen van kleine maar cruciale dingen. Wees voorzichtig met aannames. |
Voorbeeld
De Anne Frank Stichting ontdekte met behulp van webstatistieken hoe ze de website konden verbeteren. Zo pasten ze de ticketsectie aan, het op één na belangrijkste onderdeel van de website. Ze signaleerden namelijk dat bezoekers slechts één type ticket kochten, ook al waren er meerdere soorten beschikbaar. Dit gedeelte van de website werd anders ingedeeld. Er werd een pagina toegevoegd die alle ticketopties toont en de naam veranderde van ‘koop een ticket’ naar ‘kies een ticket’. Via de bezoekersstatistieken konden medewerkers heel snel resultaat zien van deze aanpassingen. In slechts drie dagen tijd werd het bezoek aan de Engelse versie van de ticketsectie tien keer zo hoog. De Nederlandse versie werd bijna 4,5 keer vaker bezocht.
Het aantal paginabezoeken nam enorm toe na aanpassingen aan deze sectie van de website van de Anne Frank Stichting. Afbeelding verkregen via Anne Frank Stichting.