Bij een gebruikerstest kijk je mee wanneer iemand een digitaal product gebruikt. Je kunt mensen specifieke zoekopdrachten geven en kijken of ze de informatie kunnen vinden. Dit kan door naast iemand te zitten, of door digitaal mee te kijken via een videoverbinding.
Gebruikerstest | |
Waarvoor | Inzicht krijgen in gebruik website, verbeteren van de gebruikerservaring (UX) |
Kosten |
Reiskosten, attenties en eventuele software (eye tracking, screen recorder, videoverbinding voor onderzoek op afstand) |
Tijd |
Vooronderzoek + uitwerking: 16 uur Werving: 8 uur Uitvoering: 1 uur per persoon (doe er ongeveer 5 tot 10) Analyse + rapportage: 8 |
Tips |
Maak van tevoren een testscript Idealiter neemkt iemand die niet direct betrokken is bij de ontwikkeling de tests af. Doe gebruikerstesten in paren, 1 moderator en 1 observator. Je kunt de gebruikerstesten ook virtueel afnemen via schermdelen. |
Voorbeeld
Het Literatuurmuseum wilde weten hoe de online tentoonstellingen worden beleefd. Door mee te kijken hoe gebruikers de tentoonstelling bekeken, leerde het museum bijvoorbeeld dat veel mensen tentoonstellingen bekijken op hun telefoon of tablet. Verder komen veel bezoekers bij de online tentoonstellingen terecht via posts op social media. Naar aanleiding hiervan brengt het museum meer gelaagdheid aan in de online presentaties, zodat er zowel binnen vijf minuten als bij een langer bezoek genoeg te beleven valt.