Wanneer je instelling heeft geïnvesteerd in het ontwikkelen van een website, het gebruik van sociale media, mobiele applicaties en andere online toepassingen, zijn webstatistieken een effectief middel om gegevens over je gebruikers te verzamelen.

Het belang van webstatistieken wordt steeds groter: zo worden de gegevens steeds vaker gebruikt voor jaarverslagen en evaluaties en als key performance indicators (KPI’s).

Content via meerdere kanalen

In veel gevallen zal je je gebruikers via meerdere kanalen bedienen, bijvoorbeeld via je eigen website, sociale media (zoals Facebook, YouTube, Twitter en Instagram) en andere platforms zoals een provinciale portal of Europeana. Via die kanalen kun je een groot bereik hebben, maar je hebt er niet altijd direct zicht op hoe groot dat bereik daadwerkelijk is. Als je daarnaast met open data of API’s aan de slag gaat, wordt het nog ondoorzichtiger wat gebruikers met je data doen. Bij de eigen website heb je zelf controle over de manier waarop je webstatistieken meet, maar bij andere platforms ben je afhankelijk van de betreffende aanbieders.

De verschillende manieren van verzamelen maken het ook lastig om statistieken van verschillende diensten met elkaar te vergelijken. Toch is het nuttig om in ieder geval op globaal niveau cijfers te verzamelen, zodat je daar bijvoorbeeld je communicatiestrategie of informatiebeleid op aan kunt passen. Wil je toch op een laagdrempelige manier aan de slag, verzamel dan in ieder geval statistieken van je eigen website. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je in dit kennisdossier.

Wat kun je meten met webstatistieken?

Met webstatistieken kun je veel informatie over het gebruik van je online dienst verzamelen. Dingen die je kunt meten zijn bijvoorbeeld:

  • aantal bezoekers en bezoeken.
  • tijdstip en lengte van het bezoek.
  • hoe lang gebruikers op een bepaalde pagina blijven.
  • welke zoekwoorden er gebruikt zijn.
  • welke browserversie er gebruikt is.
  • of gebruikers de website raadplegen met hun smartphone en of dat iOS of Android-gebruikers zijn.

Door deze gegevens te verzamelen, kun je bijvoorbeeld je publicatiebeleid aanpassen, trendanalyses maken of de gebruiksvriendelijkheid van de dienst verbeteren. Als instelling bepaal je zelf welke gegevens belangrijk zijn en hoe complex de analyse ervan is.

Waarvoor kun je webstatistieken niet gebruiken?

Webstatistieken geven veel informatie over het gedrag van je bezoekers, maar niet alle relevante informatie die je als instelling zou willen hebben, kunnen verzameld worden met webstatistieken. Je kunt bijvoorbeeld niet meten waarom bezoekers van je dienst gebruik hebben gemaakt, wat ze ervan vonden en wie ze zijn.

Hoe verzamel je de statistieken?

De meest bekende methode is die van pagetagging. Op elke webpagina wordt een script geïnstalleerd dat gegevens naar een externe server stuurt wanneer een pagina wordt aangeklikt. Met een analyseprogramma kun je onder andere zien hoeveel bezoekers en bezoeken er zijn geweest in een bepaalde periode, welke pagina’s ze hebben bekeken, welk pad ze door de website hebben gevolgd en wat voor soort apparaat ze hebben gebruikt.

Google Analytics is een bekend programma dat deze methode toepast. Een veelgebruikte open-source variant hiervan is Matomo (voorheen Piwik). Geen enkel softwareprogramma kan 100% nauwkeurige statistieken leveren. Kies daarom voor software die het beste bij de wensen van je instelling past.

10 tips voor het gebruik van webstatistieken

DEN heeft op basis van eigen onderzoek 10 tips opgesteld voor het gebruik van webstatistieken:

  1. Geen enkel programma dat webstatistieken bijhoudt, is 100% nauwkeurig.
  2. Kies iemand in je organisatie die verstand heeft van webstatistieken en die zorgt voor het opstellen van reguliere rapportages.
  3. Maak een keuze tussen meetmethodes die het beste past bij je organisatiedoelen.
  4. Niet alle data worden standaard gemeten, dus kijk goed naar wat je wilt meten en of daar extra software voor nodig is.
  5. Gebruik de juiste terminologie in je rapportages.
  6. Laat oude software een jaar meelopen met de nieuwe om verschillen in de meetmethoden te kunnen doorgronden.
  7. Publiceer je webstatistieken in je jaarverslag.
  8. Vermeld in jaarrapportages in ieder geval het aantal sessies (bezoeken). Staar je niet blind op het aantal 'unieke bezoekers'.
  9. Geef aan over welke tijdspanne de bezoeken gemeten zijn.
  10. Maak de juiste gegevens openbaar voor andere instellingen ten behoeve van vergelijking.
Deel dit artikel