Evalueren: methoden en technieken

Is je project geslaagd? Hebben bezoekers genoten van je voorstelling? Heb je je doelen bereikt, zijn verwachtingen uitgekomen? Er zijn vele manieren voor evaluatie, belangrijk ter verantwoording en om van te leren.

Achterom kijken, je neemt er niet altijd tijd voor. De waan van de dag en de toekomstige uitdagingen vragen voortdurend je aandacht. Toch kan een goede evaluatie op z’n tijd jouw organisatie vooruit helpen. Hoe je dat doet? We hebben een aantal handige zaken voor je op een rijtje gezet.

Waarom en wanneer?

Bij het begin van een digitaliseringstraject houd je er al rekening mee dat na afloop het project geëvalueerd kan worden met meetbare resultaten. Je het beleid rond digitalisering gemaakt, daarvoor een plan opgesteld en inspanningen voor verricht. Dan wil je – of je stakeholders - natuurlijk weten wat dit heeft opgeleverd. Hiervoor zijn verschillende methoden. Door te evalueren, krijg je meer inzicht en kun je verbeteringen doorvoeren.

Een goede evaluatie kan je helpen om bijvoorbeeld je website te verbeteren, kosten te besparen of om beslissingen te onderbouwen. Als je iets nieuws gaat ontwikkelen, helpt het je om niet in dezelfde valkuilen te belanden. Evalueren doe je ook om helder te krijgen wat de sterke punten van je organisatie zijn. Je kunt verschillende aspecten van de organisatie evalueren: producten, diensten en processen, maar ook publieksbereik, gebruikerstevredenheid en maatschappelijke impact.

 

Met de benen op tafel

Onze eerste tip is om klein te beginnen: prik een moment met de mensen die betrokken zijn geweest bij de organisatie van datgene wat je wilt gaan evalueren voor een ‘benen-op-de-tafel-sessie’. Laat je collega’s vooraf nadenken over wat goed ging en wat beter zou kunnen en bespreek dit met elkaar. Kijk ook meteen of er zaken zijn die je direct om kunt zetten in verbeterpunten. Op deze manier krijg je snel de belangrijkste punten boven water.

 

Dieper graven

Soms is zo’n benen-op-de-tafel-sessie genoeg, maar in andere gevallen zou je meer onderzoek willen doen. Bijvoorbeeld als je tot de conclusie bent gekomen dat je kosten wilt besparen, maar nog niet goed weet hoe. Dit zijn een paar mogelijkheden:

  • Gebruikersonderzoek of publieksonderzoek: hoe tevreden zijn mijn klanten over mijn producten en diensten? Weten ze mijn aanbod wel te vinden?
  • Meten van maatschappelijke impact: bijvoorbeeld, op welke manier dragen mijn educatieve activiteiten bij aan de verbetering van het onderwijs?
  • Projectevaluatie: wat ging er goed tijdens ons project? Wat moeten we voortaan beter doen? Hebben we de juiste mensen en middelen ingezet?
  • Statistisch onderzoek: waar komen mijn bezoekers vandaan? Welke kanalen worden gebruikt om mijn website te meten?

 

Inzichten als resultaat

Nu je allerlei leerpunten hebt verzameld en weet waar je als organisatie al heel goed in bent, kun je aan de slag met het doorvoeren van verbeteringen en het maken van nieuwe plannen en beleid.

Gun jezelf ook dan de tijd om af en toe even terug te kijken, te evalueren en nieuwe inzichten op te doen.

Thema's
Deel dit artikel