Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Het traject

Waar te beginnen? Hoe maak ik mijn archief digitaal toegankelijk? Dat zijn vragen waarmee instellingen die deelnemen aan het traject bezig zijn. Het archieftraject helpt ze op weg. Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een coach die hen tijdens het traject begeleidt. Van het vaststellen van de ambitie tot het maken van een actieplan.

Opbouw van het traject

Het traject bestaat uit meerdere onderdelen.

Plenaire bijeenkomsten
In plenaire bijeenkomsten maken de deelnemers kennis met elkaar en delen ze hun plannen en ambities. Ook kunnen de deelnemers contact met elkaar houden over hun aanpak en hoe ze met obstakels omgaan. Het traject en de website Project TRACKS worden geïntroduceerd tijdens de startbijeenkomst. TRACKS levert de deelnemers concrete handvatten om te beginnen.

Tijdens de slotbijeenkomst blikken deelnemers terug op het traject en kijken ze vooruit. Welke inzichten hebben ze verkregen, en hoe gaan ze in de toekomst het archief inzetten? Dit vatten ze samen in een concreet actieplan.

Zelfstandige opdrachten
Via de richtlijnen en tools van Project TRACKS gaan deelnemers aan de slag met hun archief. Ze brengen materiaal in kaart, bepalen de waarde daarvan en maken plannen om het archief toegankelijk te maken. Om de 2-3 weken koppelen ze de voortgang terug naar hun coach.

Begeleiding door een coach
Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een coach. Die denkt mee vanuit de ambities en geeft advies ter ondersteuning van de zelfstandige opdrachten. Vanuit zijn of haar expertise helpen de coaches de deelnemers verder. Bekijk hier wie de coaches zijn.

Project TRACKS

Hoeksteen van het traject is Project TRACKS, ontworpen door onze Vlaamse collega’s meemoo en CEMPER. Hierin vinden deelnemers vragenlijsten en praktijkvoorbeelden die hen helpen zelfstandig aan de slag te gaan. Ook is er handige informatie te vinden over bijvoorbeeld archief en rechten of archief en AVG.

Doel van het traject

Aan het eind van het traject hebben deelnemers een actieplan opgezet voor hun archief. De vorm van het actieplan is afhankelijk van de ambities van de deelnemer. Zo zal bijvoorbeeld een instelling waar het archief nog in de kinderschoenen staat, een actieplan opzetten voor het in kaart brengen en digitaliseren van het analoge archief. Een meer ervaren instelling richt zich bijvoorbeeld op het vernetwerken en ontsluiten van het archief binnen bestaande platforms. Bij alle plannen werken deelnemers toe naar een duurzame oplossing voor het ontsluiten van het archief.

Tijdsinvestering en planning

Elke deelnemer zal 80 uur bezig zijn met het traject, verspreid over drie maanden. De 80 uur worden gevuld met deelname aan de bijeenkomsten en om zelfstandig aan de slag te gaan met het archief. De 80 uur tijdsinvestering is vaak niet genoeg om het hele archief onder handen te nemen. Wel kunnen de deelnemers in die tijd toewerken naar een actieplan om het archief aan te pakken en te ontsluiten.

Het traject bestaat uit twee edities. De voorjaarseditie vindt plaats van maart t/m juni, de najaarseditie loopt van september t/m december.

De voorjaarseditie 2020 is eind maart begonnen. Lees hier wie er aan die editie deelnam.

Interesse of vragen?

Heb je interesse in het traject? Of loop je zelf met vragen omtrent het archief van je instelling? Neem dan gerust contact op via guido.jansen@den.nl. En meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Deel dit artikel