Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

User Generated Content

User generated content verwijst naar de inhoud die gebruikers of bezoekers toevoegen aan een online platform of medium en wordt vaak genoemd in de context van het sociale web. Denk hierbij aan het uploaden van video's op YouTube, het toevoegen van tags aan foto's of het schrijven van teksten voor een verhalenbank.

Doordat iedereen met internettoegang zelf content op het web kan plaatsen, kunnen gebruikers ook bijdragen aan de online activiteiten van erfgoedinstellingen, maar wanneer is het verzamelen van user generated content interessant voor erfgoedinstellingen? Waar moet je aan denken als je ermee wilt beginnen? In dit kennisdossier zetten we de belangrijkste conclusies uit het rapport 'User generated content in de Nederlandse Erfgoedsector' (2015) door Josine Blom op een rijtje.

Waarom het gebruik van user generated content?

Het actief verzamelen van user generated content kan voor erfgoedinstellingen om verschillende redenen interessant zijn. Meestal levert het een tijds- en kostenbesparing op, bijvoorbeeld als het gaat om het transcriberen of toevoegen van feitelijke informatie.

Voorbeeld 1: Het Rijksmuseum heeft uitgerekend dat een kunsthistoricus in dienst van de instelling twintig minuten kwijt is om één scan uit de prentencollectie te indexeren. Het gaat dan enkel om zeer basale metadata en omschrijving. Voor de gehele prentencollectie zou dit in totaal 58.333 uur kosten. Dat is dus 35 jaar werk voor één persoon! Met het platform Accurator kunnen gebruikers deze scans beschrijven.

Voorbeeld 2: Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een project, genaamd Waisda? waarin gebruikers een spel spelen en zo beschrijvende tags aan videofragmenten toevoegen. Het spel leverde in de eerste anderhalve maand bijna 12.000 tags op. Dit was door de medewerkers van de instelling zelf nooit op deze schaal haalbaar geweest. 


De meerwaarde van user generated content

UGC-projecten kunnen meerwaarde bieden wanneer je op zoek bent naar:


Crowdsourcing vs. nichesourcing

Bij het verzamelen van UGC kun je gebruik maken van crowdsourcing of nichesourcing. Bij crowdsourcing zijn de beoogde gebruikers redelijk onbekend, terwijl je bij nichesourcing wel een heel duidelijk beeld hebt van wie aan je project gaat bijdragen. In beide gevallen worden gebruikers gevraagd content aan te leveren die de instelling zelf niet heeft of om mee te helpen met het uitvoeren van taken waar de instelling zelf geen tijd of geld voor heeft. Taken zoals het bijsnijden van digitale afbeeldingen of het overtypen van etiketten zijn prima door gebruikers uit te voeren en onder de juiste voorwaarden ook sneller dan dat de instelling dat zelf had moeten doen. 


Soorten interactie en content 

Afhankelijk van je collectie en het doel van je project, kun je verschillende soorten UGC op verschillende manieren verzamelen:


Wat moet je erin investeren?

Ondanks de besparing zijn er altijd kosten aan verbonden om een dergelijk project op te starten. Zo moet je publiciteit genereren voor je project om genoeg bezoekers te trekken en moet je de community (crowd) actief monitoren. Daarnaast zul je in sommige gevallen een nieuw platform of nieuwe tool moeten ontwikkelen. Je kunt ook gebruik maken van bestaande platforms, zoals Flickr of de portal van Vele Handen. Het voordeel hiervan is dat je gebruik kunt maken van bestaande gebruikersgroepen.  Een reden voor het zelf bouwen van een tool, is bijvoorbeeld de aanwezigheid van een grote hoeveelheid content of een specifieke manier om informatie te ontsluiten. Naturalis doet dit met schelpenetiketten, omdat ze hun collecties ook geregeld leveren aan internationale aggregaten voor wetenschappelijke onderzoeksgegevens.


Hoe verwerk je user generated content?

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat “the crowd” bij user generated content projecten over veel kennis beschikt, bovengemiddeld actief en gemotiveerd is en doorgaans waardevolle bijdragen levert (Fleurbaay, Eveleigh, 2012 & Oosterman et al, 2014 & Ridge, 2007). De kwaliteit van het geleverde werk is vaak hoog en het aantal fouten en irrelevante reacties blijkt zeer klein. Wanneer de kwaliteit toch niet hoog genoeg is, dan kun je ook nog maatregelen treffen die voorkomen dat je te veel redactie- en verwerkingstijd kwijt bent aan het controleren van de nieuwe content:


Hoe bewaar je user generated content?

Nadat je user generated content hebt verzameld, begint het eigenlijk pas. Als het goed is, heb je bij het opzetten van het project nagedacht over wat er na het verzamelen met de content moet gebeuren en hoe je deze opslaat. Er zijn in principe vier mogelijkheden voor het opslaan van user generated content:
 

Hoe ga je om met auteursrechten?

Op dit moment is er geen wettelijke auteursrechtregeling voor user generated content, maar dat wil niet zeggen dat je hier niet over na hoeft te denken. Door bepaalde voorwaarden of licenties, zoals een Creative Commons licentie, te gebruiken, kun je conflicten voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld vermelden onder welke licentie alle bijdragen beschikbaar komen, of gebruikers zelf laten kiezen onder welke licentie zij willen dat hun bijdrage beschikbaar komt.



Zelf aan de slag?

Als je zelf aan de slag wilt met het verzamelen van user generated content, is belangrijk vooraf het doel en het gewenste eindresultaat van het project voor ogen te hebben. Het rapport, waarop dit kennisdossier is gebaseerd: User generated content in de Nederlandse Erfgoedsector (Josine Blom, 2015), geeft een uitgebreide toelichting op alle onderwerpen die hier besproken zijn. Het is gebaseerd op de praktijkervaringen van tien Nederlandse erfgoedinstellingen.
Daarnaast biedt het onderzoeksrapport van MOCCA (Modeling Crowdsourcing for Cultural Heritage) een handige vragenlijst die je kan helpen bij het opzetten van een eigen user generated content project. Ook in onze projectenbank vind je een overzicht van user generated content gerelateerde projecten.


Meer weten?

Laatst gewijzigd: 29-01-2016

8 plus 3 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.