Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

BMICE - Stap 2: Product- of dienstenconcept uitwerken

De tweede stap bestaat uit het uitwerken van het product- of dienstenconcept in de onderliggende waardeproposities.

Stap 2 gaat over het startpunt van businessmodel innovatie. Welk idee voor een nieuw product of nieuwe (digitale) dienst heb je? Of, voor welk lopend project ben je op zoek naar manieren om dat structureel te verankeren in de activiteiten van de erfgoedinstellingen? De kunst is nu om het product- of dienstenconcept te ‘ontleden’ in de achterliggende waardeproposities.

‘Waardepropositie’ (value proposition) is een in de bedrijfseconomie veel gebruikte term die niets anders betekent dan welke waarde de gekozen dienst of het gekozen product heeft voor de klant. Waarom zouden mensen geïnteresseerd zijn in het product of de dienst? In welke behoefte wordt ermee voorzien, of welk probleem van de klant lost het op? Vaak is het nog best lastig om de waardepropositie scherp te krijgen. Bovendien kunnen er achter één dienst wel twee of meer waardeproposities schuilgaan. Een online platform voor digitaal erfgoed kan bijvoorbeeld waarde hebben in de vorm van (a) snelle vindbaarheid van erfgoed, (b) doorzoekbaarheid van erfgoed, (c) input voor wetenschappelijk onderzoek, etc. 

Het goed doordenken van de waardepropositie is van onschatbare waarde: het dwingt je na te denken vanuit het perspectief van de afnemer. Hieronder is een lijstje voorbeeldproposities opgenomen.

Hulpmiddelen

Laatst gewijzigd: 03-02-2015

Tags:
tools   businessmodellen   BMICE   waardecreatie  
8 plus 6 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.