Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Museum Analytics Action Research Project

Projectgegevens


Beschrijving

Musea en erfgoedinstellingen hebben de laatste jaren veel tijd en energie geïnvesteerd in 'online': van museumwebsites tot nieuwsbrieven via email en van sociale tot mobiele media. Maar wat levert dat nu werkelijk op? Hebben we een beter beeld gekregen van onze bezoekers? Wie zijn ze? Wat komen ze doen? Waar komen ze vandaan? Vaak is de kennis daarover beperkt en is het dus moeilijk om te bepalen of alle tijd en energie daadwerkelijk effectief is besteed.

Het Museum Analytics Action Research Project (ARPNL) wil een breekijzer zijn in deze ontwikkeling, door musea gereedschap te geven om de impact van hun online inspanningen zichtbaar te maken, met als doel hen te stimuleren deze impact te vergroten. Musea en erfgoedinstellingen kunnen hierdoor beter inzicht krijgen in de exponentieel groeiende, maar vaak 'onzichtbare' bezoekers: het online publiek.

In de voetsporen van het 'Let's Get Real' action research project

Het onderzoeksproject treedt in de voetsporen van een vergelijkbaar onderzoek dat in 2011 door Culture24 werd uitgevoerd in Groot-Brittannië, het zogenaamde 'Let's Get Real' action research project. Evenals het project van Culture24, kenmerkt het ARPNL zich door een gezamenlijke aanpak. Binnen het project was veel ruimte voor de inbreng van deelnemers, die de focus van het project mede hebben vormgegeven. Bovendien is een platform ontstaan voor kennisuitwisseling en het ontwikkelen van gemeenschappelijke standaarden. Naar buiten toe zijn waardevolle inzichten ontstaan in de motivaties van het online cultuurminnende publiek.

Door eenzelfde aanpak na te streven als het Culture24 Let's Get Real action research project, was een internationale benchmark van de ARPNL resultaten mogelijk. 

Presentatie van de resultaten

Een website waarop de resultaten van het project worden gepresenteerd is nog in ontwikkeling. Bovendien verschijnt binnenkort een rapport, waarin de resultaten van het project worden samengevat.



Afkorting
ARPNL

Projecttypering
  • Vernieuwing Digitale Dienstverlening
  • Onderzoeksproject

Looptijd
januari 2013 - oktober 2013

Status
Evaluatiefase

Projectwebsite
www.intk.com/en/ideas/report-action-research-project

Projectplan
Ja

Bekijk het projectplan
www.den.nl/art/uploads/files/Museum-Analytics-ARP.pdf

Contactpersoon
Rui Guerra (rui[at]intk.com)

Projectorganisatie


Projectmanagement methode
Het online project communicatie platform Basecamp is gebruikt om informatie te delen met de projectgroep.

Betrokken instellingen uit het overzicht van DEN
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (projectleider)
INTK (projectleider)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (projectpartner)
Gemeentemuseum Den Haag (projectpartner)
Museum Rotterdam (projectpartner)
Scheepvaartmuseum, Het (projectpartner)
Naturalis Biodiversity Center (projectpartner)
Kröller-Müller Museum (projectpartner)
Centraal Museum Utrecht (projectpartner)
Science Center NEMO (projectpartner)
Stedelijk Museum (projectpartner)
Museon (projectpartner)
EYE Film Instituut Nederland (voormalig: Filmmuseum) (projectpartner)
Museum voor Communicatie (projectpartner)
Van Gogh Museum (projectpartner)
Joods Historisch Museum (projectpartner)
Zeeuws Museum (projectpartner)
Overige instellingen
ARPNL is in contact geweest met Museumkompas om de gedeelde interesses te bespreken en de mogelijkheden voor samenwerking te verkennen. Helaas bleken beide projecten te ver gevorderd om gezamenlijk verder te gaan. ARPNL onderscheidt zich van Museumkompas in de nadruk die ligt op het bewerkstelligen van een nauwe samenwerking tussen deelnemers, zowel online via Basecamp, als fysiek tijdens verschillende projectworkshops en bijeenkomsten.

Financiering


Budget
€40.000

Opbouw budget
  • Eigen middelen
  • Externe financiering (publiek)

Fondsen of subsidiegevers
  • Mondriaan Stichting
  • Anders
  • namelijk:

Toelichting fondsen of subsidiegevers
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Vervolgfinanciering
  • Anders
  • namelijk:

Toelichting vervolgfinanciering
Dit project staat op zichzelf en is als zodanig afgerond. De uitwisseling van informatie onder deelnemers is na afloop van het project nog steeds mogelijk, aangezien Basecamp toegankelijk blijft. Verder worden de mogelijkheden bekeken om een tweede fase van het project in te luiden.

Resultaten


Projectresultaat
  • Rapport(en)
  • Software
  • Overig

Doelgroep
  • Vakgenoten
  • Interne gebruikers

Collectietypering
  • Anders

Omvang collectie
Het ARPNL richt zich op het definiëren, meten en evalueren van online inspanningen en het leren kennen van het online publiek. Online collecties van alle aard maken hier deel van uit, maar daar is tijdens het onderzoek geen speciale aandacht aan besteed.

Domein
  • Musea

Onderwerpen / vakgebieden
Museum websites, social media, online analytics, online publiek, online succes.

Rechtenbeheer
Creative Commons

Beschikbaarheid van de data
De data is alleen in deze dienst beschikbaar.

Digitalisering


Uitvoering digitalisering
  • Niet van toepassing

Digitale duurzaamheid
Er is voor het project een gezamenlijk duurzaamheidsbeleid geformuleerd

Gebruikte software
Google Analytics, Museum Analytics, Qualaroo, Basecamp

Toelichting (gebruikte software en projectmanagementmethode)
Het online projectcommunicatie-platform Basecamp is gebruikt om informatie te delen met de projectgroep.

Evaluatie


Laatst gewijzigd: 16-02-2016

9 plus 9 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.