Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

8. Maatschappelijke stages


Wat is een maatschappelijke stage? Waarom zouden erfgoedinstellingen zo'n stage aanbieden aan jongeren? Wat hebben jongeren met de visie van de organisatie te maken? Kunnen zij ook een digitale bijdrage aan uw organisatie leveren? Is er een relatie met innovatie? Wat vinden de jongeren zelf van een stage in de erfgoedsector?

Vanaf het schooljaar 2011-2012 zijn leerlingen voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo) verplicht om 30 uur maatschappelijke stage te lopen. In deze sessie wordt verslag gedaan van de ervaringen van 50 erfgoedinstellingen, door heel Nederland en in alle erfgoedsectoren, die al aan het experimenteren zijn met maatschappelijke stages. Lokale vrijwilligerscentrales regelen de jongerenstages, maar het is hun ervaring dat er in de erfgoedsector nogal ingewikkeld wordt gedaan over het aanbieden van stageplaatsen. Zij vragen zich dan ook af waarom veel erfgoedinstellingen deze maatschappelijk verantwoorde kans niet gewoon grijpen.

In deze sessie vertellen een vrijwilligerscentrale en twee erfgoedinstellingen over hun positieve ervaringen, de leermomenten en de do’s en don’ts van maatschappelijke stages en gaan hierover met u in discussie.

---------------------------------------------------------------------------------
Voorzitter: Alice Duiven

Foto Alice Duiven








Alice Duiven werkt sinds 2007 als senior projectleider bij Erfgoed Nederland. Op dit moment is zij projectleider maatschappelijke stages en cultureel ondernemerschap. Eerder werkte zij voor Erfgoed Nederland als projectleider culturele diversiteit. Van 2001 tot 2007 werkte zij bij Erfgoed Actueel, bureau voor erfgoededucatie, waar o.a. het educatieve project Plan je Eigen Ruimte voor en met erfgoedinstellingen en het onderwijs ontwikkelde. Tot 2001 werkte zij bij de gemeente Amsterdam als ontwikkelaar van werkgelegenheidsprojecten. Alice is afgestudeerd pedagoog.

Volg deze sessie als je meer wilt weten over hoe je jongeren (via de maatschappelijke stages) voor jouw organisatie kunt inzetten en wat je er als erfgoedinstelling aan hebt.

Korte omschrijving bijdrage sessie
"Volg deze sessie als je meer wilt weten over hoe je jongeren (via de maatschappelijke stages) voor jouw organisatie kunt inzetten en wat je er als erfgoedinstelling aan hebt."

Alice Duiven is voorzitter van deze sessie, maar zal ook zelf iets vertellen over het project Over de Vloer. Jong talent in het erfgoed, omdat zij projectleider is van dit landelijke project. Vanaf het schooljaar 2011-2012 zijn leerlingen voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo) verplicht om 30 uur maatschappelijke stage te lopen. In deze sessie wordt verslag gedaan van de ervaringen van 50 erfgoedinstellingen, door heel Nederland en in alle erfgoedsectoren, die al aan het experimenteren zijn met maatschappelijke stages. De ervaringen van de 50 instellingen zijn verwerkt in een database met voorbeelden en een draaiboek voor de erfgoedsector. Daarnaast geeft Stichting DOEN 6 instellingen de kans de maatschappelijke stages tot een succes voor de organisatie te maken. Ook hierover informatie. Alles is te vinden op de zusterwebsite van Erfgoed Nederland www.erfgoednederland.nl/maatschappelijkestages. Deze zal gepresenteerd worden. Ook zal er informatie van jongerenonderzoeksbureau Qrius en een door hen gemaakt filmpje worden vertoond.

---------------------------------------------------------------------------------
Betsy Dokter

Foto Betsy Dokter








Betsy werkt als senior medewerker Presentatie en Educatie bij het Stadsarchief Amsterdam. Zij is daar verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de maatschappelijke stage voor scholieren in het voortgezet onderwijs. Recentelijk was zij projectleider van Buurt & Stad, een website die jonge Amsterdammers kennis laat nemen van de geschiedenis van hun stad, te beginnen in de eigen buurt.  Als projectleider organiseerde zij tevens de afgelopen jaren tentoonstellingen en initieerde daarbij publieksactiviteiten zoals historische wandelingen en educatieve (web)programma’s.

Korte omschrijving bijdrage sessie
"Kom naar deze sessie als je meer wilt horen over een succesvolle invulling van de maatschappelijke stage, waaraan zowel jongeren, ouderen én wij als instelling plezier beleven."

In deze presentatie vertelt Betsy over de invulling die het Stadsarchief Amsterdam biedt voor de maatschappelijke stage, de ervaring die zij ermee opgedaan hebben tot nu toe en over de motivatie voor deze invulling en aanpak.
In de stage brengt het Stadsarchief jong en oud bij elkaar. Het Stadsarchief doet dit door de stage te koppelen aan acquisitie voor de website Fotorally.eu waarop inwoners van vier Europese steden herinneringen kunnen delen door foto’s over mensen, plekken en gebeurtenissen op te laden. Hiervoor zoekt het Stadsarchief ook (analoge) foto’s uit familiealbums,  schoenendozen en/of lades van ouderen. De jongeren helpen de ouderen foto’s uit te zoeken en te beschrijven. Zij scannen de foto’s en koppelen die aan de website. Door deze twee groepen samen te brengen wordt ‘oud’ erfgoed op een nieuwe manier bewaard.

Het Stadsarchief kan op deze manier invulling geven aan haar doelstelling ‘Diversiteit’.  Het bereikt hiermee meer jongeren en door hen een actieve rol te geven ontdekken zij het belang van het bewaren van erfgoed en ook hoe nieuwe media hierin een rol spelen. Ook bereikt het Stadsarchief doelgroepen zoals ouderen in verpleeg- en zorginstellingen die zelf niet meer naar het archief kunnen komen.

---------------------------------------------------------------------------------

Tjerk Walbroek
Rotterdamse welzijnsorganisatie CVD STAP.

---------------------------------------------------------------------------------

Aafje Moonen

Foto Aafje Moonen






Aafje Moonen werkt als medewerker educatie bij het Stedelijk Museum Alkmaar. Aafje studeerde kunstgeschiedenis en haalde haar eerstegraads lesbevoegdheid aan het Instituut voor de Lerarenopleiding van de UvA (ILO). Als docent Culturele en Kunstzinnige Vorming werkte ze in het voortgezet onderwijs en als vakdidacticus CKV en kunstgeschiedenis op het ILO. Daarnaast heeft ze als museumdocent gewerkt bij Foam -fotografiemuseum Amsterdam en als freelancer educatief materiaal ontworpen voor verschillende musea en educatieve bureaus. Recent werkte Aafje als medewerker expertisecentrum bij Erfgoed Nederland, waar zij onder andere aan de wieg stond van het project ‘Over de vloer. Jong talent in het erfgoed’.
http://nl.linkedin.com/in/aafjemoonen

Korte omschrijving bijdrage sessie:
"Krijg een praktisch beeld van wat de maatschappelijke stage kan betekenen voor een klein tot middelgroot museum"
Film: een populair medium onder jongeren. Internet: een voor hen vanzelfsprekende bron. In het Stedelijk Museum Alkmaar heeft een groepje leerlingen een promotiefilmpje gemaakt. Dat gebeurde in het kader van het project ‘Over de vloer. Jong talent in het erfgoed’. De opdracht aan de jongeren was een filmpje te maken dat leeftijdsgenoten naar het museum zou trekken. De groep heeft daarvoor achter de schermen meegekeken en met verschillende medewerkers van het museum gepraat. Het filmpje is nu digitaal te bekijken op onder andere de website van het museum.

Het proces was erg intensief. Met name voor de betrokken museummedewerker. Bovendien is het resultaat technisch nog voor verbetering vatbaar. Beide vragen om aanpassingen voor de toekomst. Wat gaan we handhaven? Wat moet anders? En welke andere ervaringen hebben we sindsdien opgedaan met maatschappelijke stages in het museum? Van een wervende lunchbespreking met de staatssecretaris van onderwijs in december 2008 tot aan de praktijk van een knellend rooster in de vroege zomer van 2010. Aafje Moonen deelt haar ervaringen en geeft praktische tips.

---------------------------------------------------------------------------------


Laatst gewijzigd: 23-11-2012

2 plus 1 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.