Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

6. Generic Learning Outcomes


Conservatoren, ontwerpers, informatiespecialisten en educatief medewerkers zouden meer moeten gaan denken in termen van leerprocessen en leerdoelen (learning outcomes). Uiteraard ben jij de enige die dat al doet! Toch is een bezoek aan een museum, een erfgoedwebsite of een educatieve website, ondanks de hoge verwachtingen, niet altijd 'educatief verantwoord'. Hoe kunnen we de kwaliteit van leerprocessen en leerdoelen verbeteren? En welke leerervaringen en leerdoelen zijn typerend voor erfgoed-educatie?

In deze sessie belichten de sprekers het onderwerp van de conferentie vanuit het perspectief van de leerervaring. Ruben Smit, docent Informeel Leren en Tentoonstellingscommunicatie aan de Reinwardt Academie, zal een introductie geven op het project Generic Learning Outcomes. Carla van Boxtel, hoogleraar aan het Centrum voor Historische Cultuur (CHC) van de Erasmus Universiteit Rotterdam, zal een introductie geven op het NWO-onderzoeksprogramma Heritage Education, Plurality of Narratives and Shared Historical Knowledge. Dit onderzoek is verbonden aan de in 2008 door Erfgoed Nederland gevestigde leerstoel Historische Cultuur en Educatie. Geerte Savenije is in augustus 2009 begonnen aan haar promotieonderzoek naar educatie in erfgoedprojecten; zij presenteert in deze sessie een praktijkvoorbeeld van leren in een museum.

---------------------------------------------------------------------------------

Voorzitter: Odette Reydon
Relatiemanagement musea, Erfgoed Nederland

---------------------------------------------------------------------------------
Carla van Boxtel

Foto Carla van Boxtel







Carla van Boxtel is bijzonder hoogleraar Historische Cultuur en Educatie aan het Centrum voor Historische Cultuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze geeft samen met prof. Maria Grever leiding aan het NWO onderzoeksprogramma Heritage Education, Plurality of Narratives and Shared Historical Knowledge. Daarnaast is zij werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze onderzoek doet naar het leren van geschiedenis en leiding geeft aan het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken.

Zie www.fhk.eur.nl/vanboxtel/  en www.onderzoekerfgoededucatie.nl

---------------------------------------------------------------------------------
Geerte Savenije

Foto Geerte Savenije








Geerte Savenije werkt sinds augustus 2009 aan een promotieonderzoek naar leren in erfgoededucatieve projecten. Ze studeerde geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen en behaalde daar ook haar eerstegraads docentbevoegdheid.

Voor meer informatie over het onderzoek zie www.onderzoekerfgoededucatie.nl en www.fhk.eur.nl/savenije.

---------------------------------------------------------------------------------
Ruben Smit

Foto Ruben Smit





Ruben Smit werkte in het Tropenmuseum, Kasteel Groeneveld en Museum voor Communicatie en is nu als docent publieksbegeleiding (informeel leren en tentoonstellen) verbonden aan de Reinwardt Academie te Amsterdam. Binnen het Lectoraat Cultureel erfgoed onderzoekt hij of de Engelse meetmethode van Generic Learning Outcomes in de Nederlandse context kan worden gevalideerd.

http://nl.linkedin.com/in/rubensmit

---------------------------------------------------------------------------------


Laatst gewijzigd: 23-11-2012

3 plus 1 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.