Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Sessie 4. De rol van de erfgoedinstelling


Door de komst van het internet en de verregaande digitalisering, kan iedereen zelf publiceren. Erfgoedinstellingen kunnen zelf educatief materiaal ontwikkelen en beschikbaar stellen, maar is dat wel effectief? Kunnen de erfgoedinstellingen zich niet beter richten op het bewerkstelligen van goede vindbaarheid en het verzorgen van de contextualisering van de door hen gedigitaliseerde bronnen? Uitgevers en docenten kunnen het aangeboden (erfgoed)materiaal dan vervolgens verwerken tot lesstof.

Een hiermee samenhangende vraag is of de erfgoedinstellingen apart van elkaar hun eigen educatief materiaal zouden moeten ontwikkelen, of dat zij dat juist beter in gezamenlijkheid kunnen doen. Welke rol speelt een gemeenschappelijke infrastructuur hierbij, zoals het project EPICS, dat in Vlaanderen is opgezet door IBBT, of het project ED*T van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid?

---------------------------------------------------------------------------------
Voorzitter: Jeroen Walterus

Foto Jeroen Walterus






Jeroen Walterus (1965) is adjunct-directeur bij FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. Walterus is historicus en promoveerde aan de Universiteit Antwerpen (UIA) tot doctor in de Informatie- en Bibliotheekwetenschap. Hij werkte in de bibliotheeksector en was sinds 1999 actief in het Vlaams Centrum voor Volkscultuur, dat in 2008 via fusie opging in FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. Naast zakelijke opdrachten coördineert hij momenteel een onderzoeksproject dat instrumenten en methoden ontwikkelt om de cultureel erfgoedsector in Vlaanderen te analyseren en te monitoren.
www.faronet.be/medewerkers/jeroen-walterus


---------------------------------------------------------------------------------
Hester Ketel

Foto Hester Ketel











Hester Ketel werkt als educatief medewerker bij het Nationaal Archief in Den Haag. Zij studeerde af in de Moderne geschiedenis en volgde een internationale lerarenopleiding aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte als docent in het tweetalig onderwijs waar ze social studies en geschiedenis gaf. Sinds enkele jaren is zij werkzaam in het Universiteitsmuseum Utrecht als museumdocent en projectmedewerker. 
http://nl.linkedin.com/pub/hester-ketel/19/a36/738

--------------------------------------------------------------------------------- 
Bart de Nil

Foto Bart de Nil






Bart De Nil (1970), historicus, werkte achtereenvolgens bij de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde, Amsab-Instituut voor Sociale Geschiedenis en het Vlaams Centrum voor Volkscultuur. Sinds 2009 werkt Bart voor FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed als senior stafmedewerker Archieven en ICT, hij is tevens projectleider van EPICS.
www.faronet.be/medewerkers/bart-de-nil

---------------------------------------------------------------------------------
Steven Verjans

Foto Stevens Verjans








Steven Verjans is universitair docent e-learning en onderwijstechnologie aan de Open Universiteit in Heerlen. Hij heeft een brede internationale achtergrond als onderzoeker en lesgever. Zijn huidige onderzoeksinteresse omvat genetwerkt leren in de kennismaatschappij, de rol van sociale media, de mogelijkheden van Open Educational Resources en de vernieuwde rol van onderwijsinstellingen.
http://linkedin.com/in/sverjans

--------------------------------------------------------------------------------- 
Peter van der Zant

Foto Peter van der Zant









Peter van der Zant (1954) is directeur van Bureau ART. Hij verrichtte de afgelopen vijf jaar diverse onderzoeken naar erfgoededucatie, in opdracht van Erfgoed Nederland, provincies en provinciale erfgoedhuizen. Hij schreef diverse publicaties over erfgoededucatie, zoals Erfgoed op tafel.
http://nl.linkedin.com/in/petervanderzant

---------------------------------------------------------------------------------


Laatst gewijzigd: 23-11-2012

5 plus 8 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.