Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Sessie 1. Mediawijsheid


Hoe kunnen erfgoedinstellingen bijdragen aan het mediawijs maken van verschillende doelgroepen? En hoe worden erfgoedprofessionals zelf mediawijs? Kan het contact met gebruikers daaraan bijdragen? Mediawijsheid is een belangrijke kwalificatie voor de moderne erfgoedprofessional geworden.

Mediawijsheid is, volgens de Raad voor Cultuur, alle kennis en vaardigheden en de mentaliteit die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende hoofdrol spelen. De Europese Commissie maakt een onderverdeling in Content (informatievaardigheden), Contact (communicatie via nieuwe media), en Conduct (ontwikkeling identiteit, deelname aan maatschappelijke ontwikkelingen). De erfgoedsector wil door educatie en het bieden van maatschappelijk relevante informatie bijdragen aan de vaardigheden en kennis van jong en oud.

Je (digitale) content is vaak voorzien van sociaal maatschappelijke contextuele informatie. Daarbij moet je wel gebruik maken van diverse media in het contact met je publiek, want nieuwe technieken worden steeds belangrijker bij het bereiken van je doelgroepen. Multimediale interactie met doelgroepen vraagt van de erfgoedinstellingen ook weer nieuwe kennis en vaardigheden: welke media zijn er, wat zijn de specifieke eigenschappen en via welk kanaal en in welke vorm komt je boodschap het beste over?

---------------------------------------------------------------------------------
Voorzitter: John Leek 

Foto John Leek






Manager Educatie, Beeld en Geluid.

--------------------------------------------------------------------------------- 
Erik Boekesteijn

Erik Boekesteijn




Erik Boekesteijn is de mede-eigenaar van Shanachie Media. Samen met Jaap van de Geer bedacht hij de ShanachieTour, een video blog van een wereldreis op zoek naar best practise in bibliotheken en schrijver van het boek, ShanachieTour, a library road trip across America. Het motto van Shanachie Tours is ” keep stories, share stories, make stories.”

Vanuit Shanachie Media produceert hij vanuit de OBA een wekelijks internet TV programma This Week In Libraries. Tevens is hij is werkzaam bij het DOK in Delft als concept ontwikkelaar en projectmanager op de innovatie afdeling.

---------------------------------------------------------------------------------
Thijs van Exel

Foto Thijs van Exel









Thijs van Exel (1978) studeerde Science and Technology Studies aan de UvA en studeerde af op de wetenschappelijke noodzaak van universitaire collecties. Na een paar jaar als strateeg bij een online reclamebureau te hebben gewerkt vond hij het tijd om zijn expertise in de publieke sector toe te passen. Sinds 2009 is Thijs hoofd communicatie bij Kennisland. Hij is vanuit deze positie verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van het digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst en projectleider voor innovatieve 'showcases' van dit project, de 'Parels'. In deze projecten zijn open content en een doelgroepgerichte benadering belangrijke pijlers.

--------------------------------------------------------------------------------- 

Frank Huysmans
Programmamanager Onderzoek & Kennisdeling, Sectorinstituut Openbare Bibliotheken.

---------------------------------------------------------------------------------
Annelies Termeer

Foto Annelies Termeer








Annelies Termeer (1981) is projectcoördinator op de afdeling Digitale Presentatie van EYE Film Instituut Nederland. Zij studeerde Filmwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.  In 2008 begon zij bij EYE (toen nog het Filmmuseum) op de afdeling Communicatie. Geleidelijk concentreerden haar werkzaamheden zich steeds meer op het web.

Momenteel leidt zij diverse projecten die EYE’s prachtige filmcollectie online openstellen, zoals Instant Cinema, Celluloid Remix en The Scene Machine. Eerder werkte Termeer in filmproductie, als persattaché bij het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) en als co-directeur van de Amsterdamse Museumnacht (n8). Naast haar werk bij EYE schrijft zij op onregelmatige basis over kunst, nieuwe media en reizen.

--------------------------------------------------------------------------------- 

Harry van Vliet
Lector Crossmedia Content, Hogeschool Utrecht.

---------------------------------------------------------------------------------


Laatst gewijzigd: 23-11-2012

2 plus 9 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.