Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Parallelsessies dag 1 | Digitaal Erfgoedconferentie


1. Mediawijsheid

Voorzitter:
John Leek (manager Educatie, Beeld en Geluid)

Sprekers:
Erik Boekesteijn (DOK Library Concept Center Delft)
Harry van Vliet (lector Crossmedia Content, Hogeschool Utrecht)
Frank Huysmans (programmamanager Onderzoek & Kennisdeling, Sectorinstituut Openbare Bibliotheken)
Annelies Termeer (hoofd Digitale Representatie (ad interim), EYE Film Instituut
Thijs van Exel (Beelden voor de Toekomst / Kennisland)

Omschrijving van de sessie:
Hoe kunnen erfgoedinstellingen bijdragen aan het mediawijs maken van verschillende doelgroepen? En hoe worden erfgoedprofessionals zelf mediawijs? Kan het contact met gebruikers daaraan bijdragen? Mediawijsheid is een belangrijke kwalificatie voor de moderne erfgoedprofessional geworden.
Lees meer >>

---------------------------------------------------------------------------------

2. Ontmoet de concurrentie

Voorzitter:
Alice van Diepen (directeur Archief Eemland)

Sprekers:
Maarten Brinkerink (bestuurslid, Wikimedia Nederland)
Mila Ernst (projectleider website, VijfEeuwenMigratie.nl)
Ida Niamat (e-Cultura, projectmanager VKGeschiedenis.nl)

Omschrijving van de sessie:
Erfgoedinstellingen leveren een belangrijke bijdrage aan de lerende maatschappij. Dat doen zij op allerlei manieren, door middel van tentoonstellingen en studiezalen, door het aanbieden van informatie op het web, door het verzorgen van publicaties en lezingen, etc.
Lees meer >>

---------------------------------------------------------------------------------

3. Digitaal Onderwijs

Voorzitter:
Peter Lindenburg (docent en domeinleider 'Mens en vernieuwing', Northgo College, Oegsgeest)

Sprekers:
Janneke van Doren (projectadviseur Innovatieplatform-VO, VO-raad)
Jan-Bart de Vreede (Wikiwijs, Kennisnet)
Jos Zuylen (procesmanager Innovatieplatform-VO, VO-raad)

Omschrijving van de sessie:
Wat zijn de kansen en valkuilen van het gebruik van ICT ten behoeve van erfgoed- en cultuureducatie? Hoe kunnen erfgoedinstellingen inspelen op de mogelijkheden van digitaal onderwijs? En hoe gebruiken leraren het smartbord, multimedia, sociale netwerken en mobieltjes eigenlijk in de praktijk? Kan het erfgoed daar iets van leren?
Lees meer >>

---------------------------------------------------------------------------------

4. De Rol van de Erfgoedinstelling

Voorzitter:
Jeroen Walterus (projectmanager, FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed)

Sprekers:
Bart de Nil (projectleider, EPICS)
Steven Verjans (universitair docent e-Learning, CELSTEC, Open Universiteit)
Peter van der Zant (senior onderzoeker en adviseur, Bureau ART)
Hester Ketel (educatief medewerker, Nationaal Archief)

Omschrijving van de sessie:
Door de komst van het internet en de verregaande digitalisering, kan iedereen zelf publiceren. Erfgoedinstellingen kunnen zelf educatief materiaal ontwikkelen en beschikbaar stellen, maar is dat wel effectief? Kunnen de erfgoedinstellingen zich niet beter richten op het bewerkstelligen van goede vindbaarheid en het verzorgen van de contextualisering van de door hen gedigitaliseerde bronnen? Uitgevers en docenten kunnen het aangeboden (erfgoed)materiaal dan vervolgens verwerken tot lesstof.
Lees meer >>

---------------------------------------------------------------------------------

5. Lessons Learned

Voorzitter:
Jan Ensink (senior projectmanager, Cultuurnetwerk Nederland)

Sprekers:
Berry van der Hoorn (projectleider informatiediensten, Naturalis)
Reinard Maarleveld (hoofdredacteur, Geschiedenis.nl)
Boudewijn Ridder (Raaf Projecten; projectleider 'Iedereen kan fotograferen!' voor Nederlands Fotomuseum)
Saskia Poelman (medewerker educatie, Drents Archief)

Omschrijving van de sessie:
Wat kunnen huidige en toekomstige educatieve projecten binnen de erfgoedsector leren van hun voorgangers? Hebben de eerdere erfgoedprojecten hun educatieve doelen bereikt? De verwachtingen van de inzet van erfgoed in (digitaal) onderwijs zijn altijd hoog geweest. In het verleden zijn er projecten op dit gebied uitgevoerd gericht op een betere, structurele inbedding van erfgoeddiensten en/of platforms in het onderwijs. Zijn de verwachtingen vooraf reëel gebleken? Heeft het erfgoed daadwerkelijk vaste voet aan de grond gekregen binnen het onderwijs? Blijkt erfgoededucatie onderhoudbaar over langere termijn?
Lees meer >>

---------------------------------------------------------------------------------


Laatst gewijzigd: 23-11-2012

2 plus 10 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.