Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Keynotes Digitaal Erfgoedconferentie 2010


Dag 2: woensdag 8 december 2010

Dagvoorzitter: Kurt de Belder (bibliothecaris, Universiteitsbibliotheek Leiden)
---------------------------------------------------------------------------------

Peter Mechels



'Never Waste a Good Crisis!'
De eerste keynotespreker van dag 2 is Peter Mechels, transmedia architect uit Antwerpen. Peter Mechels is docent aan diverse Europese universiteiten, hogescholen en business schools.

Hij ontwikkelt onder meer interdisciplinaire cursussen met betrekking tot kunst, media, technologie en ondernemerschap, op basis van exploratieve en zelf-reflectieve leerervaringen. Hij verschaft ons een blik op een aantal methodes en technieken inzake co-creatieve en open innovatieve leerprocessen, als mogelijke ingrediënten voor het digitale erfgoed in de 21ste eeuw.
http://mediaci.eu

Bekijk de video-opname van de presentatie van Peter Mechels:



Bekijk ook de bijbehorende diapresentatie:



---------------------------------------------------------------------------------

Lee Ann Potter



"Brilliant” Learning Possibilities
Lee Ann Potter is directeur van de Education and Volunteer Programs van de National Archives Experience, onderdeel van de Amerikaanse National Archives and Records Administration (NARA).

Potter zal met name aandacht besteden aan de recent gelanceerde en zeer positief onthaalde educatieve dienst DocsTeach ("Help your students think through primary source documents").

"In this session, participants will learn about the education programs and digital initiatives currently underway at the National Archives of the United States. Specific focus will be on the new www.DocsTeach.org website. DocsTeach combines primary source content with the latest interactive capabilities of the Internet in ways that teachers have called “brilliant!”

Not only does the site invite educators to explore thousands of documents in a variety of media from the holding of the National Archives—items such as George Washington’s draft of the Constitution, the cancelled check for Alaska, Chuck Yeager’s notes on the first supersonic flight, and President Richard Nixon’s resignation letter—but it also allows teachers to combine these materials using clever tools to create engaging activities that students can access online.

A sample of the seven tools featured on the site will be demonstrated. All are designed to teach specific historical thinking skills—weighing evidence, interpreting data, focusing on details, and more. Each employs interactive components including puzzles, scales, maps, flow charts, and others that both teachers and students can tailor to their needs. Questions will be encouraged."
www.archives.gov/careers/employees/lee-ann.html

Bekijk de video-opname van de presentatie van Lee Ann Potter:



Bekijk ook de bijbehorende diapresentatie:



---------------------------------------------------------------------------------

Rob Prass & Jim Stoltze

 
'Flirten met erfgoed'
We sluiten de Digitaal Erfgoedconferentie 2010 af met een wervelende duo-presentatie, waarin programmamaker Rob Prass en internetstrateeg Jim Stoltze ingaan op op de flirt-technieken binnen de erfgoedsector: het meest schaarse goed van de toekomst is aandacht, dus hoe zorg je ervoor dat jouw museum aantrekkelijk genoeg is om meer tijd mee door te brengen?

Rob Prass en Jim Stoltze ontwikkelden samen workshops over crossmediaal denken voor de erfgoedsector.

www.creativecampfire.nl/over
www.jimstolze.nl/weblog/about

Bekijk de video-opname van de presentatie van Jim Stolze & Rob Prass:



Bekijk ook de bijbehorende diapresentatie:



---------------------------------------------------------------------------------

Presentatie Archiefschoolschrift
Op dag 2 werd ook het Archiefschoolschrift gepresenteerd. Bekijk de video-opname hieronder:



---------------------------------------------------------------------------------


Laatst gewijzigd: 23-11-2012

5 plus 9 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.