Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Leestip: CBS paper Musea en internetdata

24 maart 2016




Het CBS heeft een onderzoek gepubliceerd over internetdata van musea. Onder meer het gebruik van sociale media, hoeveel museumwebsites geschikt zijn voor mobiele media, in hoeverre er online betaalmogelijkheden worden aangeboden en of er gebruik gemaakt wordt van extra mogelijkheden om zichtbaarheid van de museale websites te bevorderen, is onderzocht.

In het onderzoek wordt benadrukt dat het een experiment is en dat meer onderzoek nodig is tot voldoende gevalideerde data.
Een aantal voorlopige uitkomsten op een rij: Iets meer dan de helft van de gekoppelde musea maakte in 2015 gebruik van sociale media. Zoals te verwachten was werden Facebook en Twitter het meest gebruikt, vaak ook in combinatie met elkaar. Nog weinig musea zien het belang in van het hebben van een mobiele versie van de website, die geschikt is voor de smartphone of andere mobiele apparaten. Slechts 5 procent van de gekoppelde musea had in 2015 een mobiele versie van hun website. Ook werd erin 2015 relatief weinig gebruikgemaakt van middelen, die de aantrekkelijkheid en zichtbaarheid van websites bevorderen zoals ‘maps’, ‘rss-feeds’ en ‘video’. Ongeveer 20 procent van de sites was meertalig (met name Engels). Een op de zes musea gebruikte de website om personeel mee te werven. Bij slechts een klein deel van de musea (17) was de mogelijkheid aanwezig om voor kaartjes of producten online te betalen. Naarmate een museum groter is, houdt het meer rekening met het gebruik van internet en sociale media. Zo maken grote musea meer gebruik van sociale media, hebben ze vaker een website die geschikt is voor de smartphone e.d. en gebruiken ze hun site ook vaker om personeel te werven. 
 
Deze bevindingen zijn gebaseerd op een analyse van door het bedrijf Dataprovider verzamelde gegevens van websites, die gekoppeld zijn aan gegevens uit de Museumstatistiek van het CBS. Van de 799 geanalyseerde musea bleken 77 helemaal geen website te hebben. 

Meer informatie
 
Artikel CBS: Websites grote musea verwijzen het meest naar sociale media
CBS Publicatie Musea en internetdata (februari 2016)
Tags:
mobiele media   musea   statistieken   website  
1 plus 4 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.