Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Virtual Reality in musea: werkbezoek aan het Waterliniemuseum

10 april 2017 - Wietske Van Den Heuvel




Het voornemen om elke maand een blog te schrijven is na 3 maanden al niet meer helemaal gelukt. Dat heeft ook te maken met de timing van het onderwerp van deze blog. Op vrijdag 31 maart brachten we met Digital Museum Lab een bezoek aan het Waterliniemuseum in Bunnik en het is me niet meer gelukt om deze ervaringen die dag nog met jullie te delen. Daarom de maart-blog in april. De foto's in het artikel zijn trouwens gemaakt door Dorien Theuns van het Allard Pierson Museum. 

Dit museumbezoek is een vervolg op de VR meetup in december 2016. Je kunt alles over die meetup lezen in een eerdere blog. Waar de eerste bijeenkomst vooral gezien kan worden als een brede introductie op het onderwerp virtual reality en de culturele sector, ging deze tweede bijeenkomst vooral over de toepassing van VR in musea. Op naar het Waterliniemuseum in Bunnik dus. We waren met een klein groepje, waarschijnlijk was de rest van de deelnemers afgeschrikt door de busrit vanaf Utrecht Centraal. Toch was die busreis zeker de moeite waard.

Wandelen door het museum

Het Waterliniemuseum vertelt het verhaal van de Hollandse Waterlinie, de geschiedenis en de werking ervan. Dit wordt gedaan via allerlei interactieve toepassingen en naast VR wordt er ook gebruik gemaakt van interactieve projecties en games. Zo heb je een eigen chip (ik gok RFID), waarmee je verschillende onderdelen van de tentoonstelling kunt activeren. Het vertellen van verhalen staat daar bij voorop, want de collectie zelf is vrij summier.

Tijdens onze wandeling door de collecties ontstonden al meteen de eerste discussies in de groep. Gebruik je wel of geen audio bij alle interactieve installaties? Wat voor invloed heeft de dynamiek van de groep op de interactie en de ervaring? Het aantal bezoekers? Dit soort vragen bespraken we al direct tijdens het bezoek. Ook achteraf werden deze discussies voortgezet. Twee elementen hieruit wil ik nog even verder uitlichten.


Met deze game leer je spelenderwijs de werking van de waterlinie
 

Bezoekersaantallen en interactiviteit

Op onze groep na was het museum vrijwel leeg. Dat maakt het makkelijk om alle vormen van interactie uitgebreid uit te proberen. Het museum is duidelijk niet op veel bezoek tegelijk berekend, want bij meer dan 50 man, zal dat veel lastiger worden. Veel van de interactie is voor de individuele bezoeker ontworpen, niet voor grotere groepen. Hoe kun je dat doen in andere musea, waar wel veel bezoekers tegelijk rondlopen? Wat voor eisen stelt dat aan de interactie? In ieder geval zal je je interactie zo moeten ontwerpen dat je niet hoeft te wachten op andere bezoekers. Zo vertellen verschillende personages hun verhaal bij de aanleg van de waterlinie, zodat je als bezoeker meerdere perspectieven krijgt, maar hoe goed werkt dit in een druk museum?


Verschillende personages komen aan het woord
 

VR in een museumcontext

De VR ervaring is in deze context een mooie toevoeging aan het grote verhaal van de tentoonstelling. Door een gesimuleerde parachutesprong krijg je een goed overzicht van de reikwijdte van de waterlinie. Je kunt dit natuurlijk ook aan de hand van kaarten bekijken, maar dan krijg je die ruimtelijke ervaring niet mee. De verpakking van de VR is mooi gedaan, met bewegende parachutestoelen. Wel is ook hier maar ruimte voor maximaal drie bezoekers tegelijk. Een discussiepunt binnen de groep was nog de plek van de VR ervaring in de tentoonstelling: zou het verschil maken voor de ervaring van de bezoeker als je eerst de VR film te zien krijgt, of zoals nu pas aan het einde. We zijn er niet helemaal uitgekomen, beide uitgangspunten hebben voor- en nadelen. Kijk je de film eerst, dan  heb je wel een beter begrip van de omvang van de waterlinie, maar kan de rest van de tentoonstelling wat tegenvallen. Kijk je de film aan het einde, zoals nu, dan is dat een mooie afsluiting van de tentoonstelling, maar vallen de puzzelstukjes pas aan het einde op zijn plaats. Het levert in ieder geval een mooie onderzoeksvraag op over het gebruik van VR in een tentoonstelling. 




De VR ervaring
10 plus 8 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.