Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Nieuwste technologie is de toekomst voor het verleden

22 maart 2017 - Marco Streefkerk




Deze fraai gevonden titel stond boven een uitnodiging die ik eind februari ontving van een bedrijf dat ik nog niet kende. Hoe komen ze aan mijn contactgegevens? Ik las: 'de online collectie van het Rijksmuseum van Oudheden (zo’n 57.000 voorwerpen) nu in slechts enkele uren te doorzoeken. Eerder duurde dit een paar dagen.' Aanleiding om de uitnodiging te aanvaarden en naar het RMO te gaan. 

Ik was al een tijd niet bij het Rijksmuseum van Oudheden geweest. Dat is des te opvallender omdat ik ooit klassieke archeologie studeerde en een tijdje heb gewerkt in het toemalige Rijkmuseum voor Munt en Penningkunde dat in hetzelfde gebouw huisde. Aanmelding moest ook nog eens bij een oud studiegenoot van me. De presentatie van de nieuwe, razendsnelle online collectiedatabase werd ingeleid door praatjes van de directeur van het RMO, het hoofd van Google Benelux, de initiatiefneemster en de CEO van Synerscope. 

Het museum
Wim Weijland, directeur van het RMO, schetste de geschiedenis van digitalisering van zijn collectie. Hij heeft ervaren dat zijn online collectie toegevoegde waarde heeft voor met name onderzoekers. Het RMO heeft een open beleid vanuit het principe dat hun inzet voor de collecties uit publieke middelen wordt gefinancierd en het publiek dus recht heeft om vrij en makkelijk over de informatie te beschikken. Prima. Wat ik bijzonder vond om te horen was dat Wim stelde dat elke tentoonstelling, van oudsher de kernactiviteit van een museum, leidt tot een digitale presentatie. Het archief gaat terug tot 2000! Wat mij betreft een voorbeeld voor de sector. Ik heb het museum meteen gevraagd hun profiel in de kennisbank van DEN te actualiseren. Wim vertelde ook over de samenwerking met Google. Het RMO is virtueel te bezoeken via Streetview en een deel van de collectie is ook te vinden in Google Arts en Culture


Google
Google en digitaal erfgoed is een speciale combinatie. Enerzijds geliefd want veel mensen, met welke informatiebehoefte dan ook, beginnen digitaal bij Google. Eén van de aandachtspunten in DE BASIS voor vindbaarheid gaat dan ook over zoekmachinevindbaarheid. Google is via Google Books ook de grootste digitaliseerder ter wereld van cultureel erfgoed. Anderzijds soms ook gevreesd want Google heeft een businessmodel gebaseerd op de internetgebruiker en hoe valt het bevredigen van lokale, neutrale, historische informatiebehoefte te rijmen met die globale commerciele belangen? Het vlaggenschip van het Europese digitale erfgoed, Europeana, is ooit ontstaan vanuit de (Franse) behoefte om een tegenwicht te bieden voor de dominatie van (Engelstalige) zoekmachines. André  Hoekzema, hoofd van Google Cloud Platform, stelde ons gerust. Google erkent de waarde van erfgoedcollecties en wil graag de data en rekenkracht van Google inzetten om die waarde digitaal te optimaliseren. En dan gaat het niet alleen om tekst maar ook van plaatjes lukt het steeds beter om informatie vindbaar te maken.  

Particulier initiatief
Heleen Wilbrink bracht museum en technologie in dit project samen. Ze combineert haar ervaring als egyptoloog met die van digitale innovatie bij ING in een nieuwe start-up: aincient.org. De i verbindt ancient met AI, kunstmatige intelligentie. Op die manier zijn data in de verschillende databases van beheerders van digitaal erfgoed informatie niet langer 'onvindbaar en nutteloos'. En wat is dan de rol van het bedrijf dat mij de uitnodiging stuurde, Synerscope? Zij zijn goed in 'moeilijk te koppelen data en databases snel inzichtelijk en bruikbaar' maken, waarschijnlijk ook voor ING. De live demo die Jan-Kees Buenen liet zien op basis van de 60.000 collectie-objecten van het RMO oogt niet heel gelikt maar wel krachtig. Zelfs objecten waarvoor alleen een plaatje en maar weinig of geen metadata beschikbaar is (geen onbekend fenomeen in museumcatalogi) worden vindbaar. In dit filmpje kun je het zelf bekijken:



Na afloop was er de vraag hoe dit initiatief aansluit op de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed en of, in samenwerking met het Netwerk Digitaal Erfgoed, de ervaringen gedeeld en de toepassing opgeschaald kunnen worden om ook andere collecties beter bruikbaar en zichtbaar te maken. Daar was nog niet over nagedacht. Tijdens de borrel werden contactgegevens uitgewisseld. Ik ben benieuwd wat een volgende stap kan zijn. 
10 plus 7 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.