Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

VR in de cultuursector

14 december 2016 - Wietske Van Den Heuvel




Op dinsdag 13 december organiseerde Digital Museum Lab samen met &samhoudmedia een meetup over virtual reality in de cultuursector. Niet in een museum deze keer, maar in de &samhoud virtual reality bioscoop. De avond was vrijwel uitverkocht en namens DEN (partner in Digital Museum Lab) was Wietske van den Heuvel er bij.

Het leuke aan deze meetup was dat we de kans kregen om VR ook daadwerkelijk te ervaren in een VR bioscoop. Zelf ben ik ooit wel eens in een VR cave geweest en natuurlijk had ik al diverse voorbeelden van augmented reality via de smartphone bekeken. Ik was dan ook erg benieuwd naar de ervaring via een VR bril. Het concept van een bioscoop (samen kijken) leek mij in tegenspraak met het concept van een VR bril, waarbij je volledig afgesloten bent van de buitenwereld en een individuele ervaring doormaakt. Ik was dan ook benieuwd hoe zoiets bijvoorbeeld in een museumcontext zou werken. Naast de films die we te zien kregen, waren er ook verschillende presentaties van Jip Samhoud (&samhoudmedia), Marijn Maas (Nationale Ballet met Night Fall), Corine van Impelen (Naturalis en verantwoordelijk voor de VR campagne rondom T-rex Trix) en Samuel Snider en Robert-Jan Blok (Mediamonks). De paneldiscussie werd geleid door Dick van Dijk (Waag Society).
 
Voorafgaand aan het kijken naar de films werden we al gewaarschuwd dat de VR ervaring wel wat intens kan zijn en dat was in eerste instantie ook zo. Je krijgt echt het gevoel alsof je door het beeld beweegt, zonder dat je daar enige invloed op hebt. Ik moest er ook wel aan wennen dat je bijvoorbeeld geen benen hebt wanneer je naar beneden kijkt.
 
VR techniek bestaat al lang en werd vooral als gadget ingezet. De techniek is nu volwassen aan het worden en Jip Samhoud illustreerde dat prachtig aan de hand van de Gartner Hype Cycle for emerging technologies.



Virtual reality heeft nu de grootste kinderziektes gehad en ontwikkelt zich tot een volwaardige technologie die voor veel toepassingen ingezet kan worden. De verschillende sprekers lieten bijvoorbeeld zien hoe dit in de cultuursector gedaan wordt met het eerste VR ballet Night Fall en de pr campagne rondom T-rex Trix. Ik zal in deze blog niet alle presentaties apart beschrijven, want er is ook al veel over getweet.



In de presentaties en paneldiscussie zijn een aantal interessante punten van overeenstemming naar voren gekomen, voor wat betreft het succesvol inzetten van VR. Deze kunnen ook toegepast worden op de erfgoedcontext.
  1. Gebruik VR niet als een leuke gadget of omdat je toevallig van de nieuwste technologie gebruik wilt maken, maar denk goed na waarom je juist VR wilt gebruiken, wat voor verrijking voegt VR toe die je niet op andere manieren kunt krijgen?
  2. Je hebt speciale content nodig. In alle voorbeelden is er iets nieuws gecreëerd voor VR. De 360-gradenbeleving en het feit dat je volledig afgesloten bent van de omgeving vragen om speciale filmtechnieken en storytelling. Als maker moet je letterlijk anders kijken.
  3. Uiteindelijk zou je met VR ook naar een vorm van interactie toe willen. Kijkers zijn nu nog vrij passief, maar via tracking en andere technieken komen er steeds meer mogelijkheden om bijvoorbeeld met andere VR kijkers te communiceren, of om de VR omgeving te beïnvloeden.
Wat mij betreft zou een erfgoedinstelling niet alleen over bovenstaande punten na moeten denken bij de toepassing van VR, maar ook over de manier waarop de technologie in bijvoorbeeld een tentoonstelling verwerkt wordt. Hoe betrek je juist wel de fysieke ruimte er bij en vooral ook de collecties? Hoe kunnen deze centraal blijven staan?
10 plus 6 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.