Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Verslag van studiedag Voorbij 3D-digitalisering

4 juli 2016 - Robert Gillesse




Op 22 juni organiseerde DEN in samenwerking met Visual Dimension de bijeenkomst Voorbij 3D-digitalisering: 3D-toepassingen in cultureel erfgoed. Op de studiedag werd kritisch gekeken naar het hoe en waarom van 3D-digitalisering, de stand van zaken en naar de tal van mogelijke toepassingen van 3D-content in erfgoed. 

Na een korte inleiding en uitleg van het programma door ondergetekende, begon de dag met een lezing door Daniel Pletinckx van Visual Dimension. Daniel gaf zijn kritische visie op de huidige stand van zaken aangaande 3D en erfgoed. Samengevat: er is en er wordt het nodige geëxperimenteerd door erfgoedinstellingen maar veel verder dan dat gaat het op het moment niet. Terwijl er wel massaal 3D-modellen van erfgoed verschijnen op ondere andere het 3D-modellenplatform Sketchfab. Dit zijn voor het overgrote deel modellen gemaakt door museumbezoekers - met alle mogelijke bedenkingen die je daarbij kunt hebben over betrouwbaarheid en nauwkeurigheid. Toch worden deze modellen massaal gedownload (in tegenstelling tot de volgens regelen der kunst gemaakte modellen in bijvoorbeeld Europeana).
 
Titus Kretzschmar van Naturalis gaf daarop een overzicht van de 3D-activiteiten bij zijn instituut. Binnen Naturalis is het gebruik van 3D op dit moment vooral wetenschappelijk. Wel wordt er geëxperimenteerd in het gebruik van 3D-content in een educatieve (determinerings)game. Ook wordt er nagedacht over de inzet van VR/4D. De uitdaging is hier om dit voorbij de gimmick-fase te trekken. 

Tine Verroken van Museum Texture gaf een lezing over het project Duiken in De Machine waarin wordt gekeken hoe 3D-technologie kan worden ingezet om de werking van landbouwmachines te verduidelijken. In het kader van dit project zijn tal van 3D- (en ook 2D-röntgen) technieken uitgeprobeerd. Op de Project CEST website staat er een uitgebreide projectbeschrijving van het Duiken in machine-project.   

In de hierop volgende plenaire discussie werd onder andere de door onderzoeker & auteur Richard Urban stelling besproken dat 3D-technologie in de erfgoedsector op dit moment  zich in dezelfde fase bevindt als 2D-digitalisering eind jaren 90: "In many ways, the state of 3D technologies is not dissimilar to what we have seen before as 2D digitization emerged. What made earlier 2D digitization efforts possible is a coalescence of sociotechnical forces: the decrease in costs of 2D scanning equipment and digital storage, increasing network speeds, the emergence of a community of practice that created best practices for high-quality digital collections, and the support of public and private funding agencies. The integration of these technologies into the core functions of cultural heritage organizations helped LAMs to reimagine their roles within society and professional practice" (uit lezenswaardig artikel: Richard Urban, "Collections Cubed: Into the third dimension." MW2016: Museums and the Web 2016).

Hierop volgde na de lunch twee parallele workshops. Een van de workshops werd verzorgd door het bedrijf Moobels (in persoon van Joost Tangelder en Jorne Jongsma). Zij wisten binnen een uur een hele 3D-fotogrammatrie demo-opstelling op te bouwen. In hun lezing gaven zij inzicht in het proces van het via fotogrammetrie 3D vastleggen van objecten. Ook gingen zij in op de inzet van fotogrammetrie in het kader van het CEMEC project. Zij gaven tal van voorbeelden hoeveel flexibiteit en creativiteit er nodig is om verschillende objecten in bruikbare 3D-modellen om te zetten. 

Moobels 3D fotogrammetry
Moobels 3D fotogrammetry opstelling (excuus voor onscherpe foto van ondergetekende)

De tweede workshop werd verzorgd door Daniel Pletinckx. In de workshop ging Daniel op een virtuele reconstructie van het Ename kloostercomplex (nu een archeologische site en museum) en de inzet van 3D-content daarin. Duidelijk werd dat een dergelijke reconstructie een bijzonder arbeidsintensieve aangelegenheid is (onderzoek, kennis 3D-modelling en verfijning van de reconstructie). Een voorproefje:



De dag werd afgesloten door Hendrik Hameeuw van de Universiteit Leuven. In een prikkelend pleidooi maakte Hendrik duidelijk dat vernietiging van erfgoed door mensenhand van alle tijden is, maar dat de schaal en snelheid waarmee dat nu gebeurt verontrustend genoemd mag worden. De waarde van 3D-reconstructies staat dus buiten kijf. De kwaliteit is echter vaak twijfelachtig: essentiele detaillering ontbreekt vaak alsmede de noodzakelijke documentatie. Hendrik pleitte voor de ontwikkeling van kwaliteitsnormen en de navolging van best practices als het Cyark project.  

De presentaties op een rijtje

Tags:
3D-technologie   3D-digitalisering   3D  
6 plus 5 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.