Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Virtual Reality en Cultureel Erfgoed

15 juni 2016 - Stephanie Teunisse




Op donderdag 9 juni organiseerde ClickNL Cultural Heritage in samenwerking met Beeld en Geluid de bijeenkomst Virtual Reality en Cultureel Erfgoed. Projectmedewerker Stephanie Teunisse was aanwezig en schreef een verslag over de interessante middag.

Een twijfelend zonnetje zorgde voor een kleurrijk schouwspel toen ik ’s ochtends het gebouw van het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum binnenstapte. Na een kopje koffie werden we om tien uur welkom geheten en bijgepraat over het programma van vandaag.

Presentaties
Na het inleidende praatje van Kelly Mostert van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid kwamen eerst een aantal case studies aan bod. Op welke manieren worden Virtual Reality en Augmented Reality bijvoorbeeld al gebruikt binnen het cultureel erfgoed? Roelof Terpstra, ook wel The Virtual Dutch Men genoemd, ziet het vooral als een mogelijkheid om het publiek toegang te verschaffen tot plekken die anders onbereikbaar zouden blijven. Oude historische plekken zouden weer tot leven kunnen worden gebracht. Zoals bijvoorbeeld de oude kolenmijnen in Limburg die na 50 jaar weer zijn te bezoeken via The Mine Explorer. Een ander voorbeeld kwam van René van Engelenberg, directeur van Dropstuff.nl. In samenwerking met Europeana, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de Nederlandse ambassades door Europa, initieerde zij in het kader van het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie het project #BigArtRide. Een rondreizend project dat Europeanen (opnieuw) kennis laat maken met het eigen en Nederlandse historische erfgoed.
Daarnaast werd kort gesproken over de toepasbaarheid binnen de gezondheidszorg. Zo is Niki Smit van Monobanda Play bezig met Deep VR, een game/applicatie die samen met een ademhalingscontroller kan worden gebruikt voor ontspanningsoefeningen.
Tot slot kwamen een aantal developers aan het woord, die door middel van hun eigen applicaties konden laten zien wat inmiddels de mogelijkheden zijn met Virtual en Augmented Reality.


Foto: Teunisse

Ervaren
Tijdens de lunch kregen de bezoekers de mogelijkheid om de VR en AR zelf te ervaren. De installatie van de #BigArtRide stond buiten opgesteld, waar de bezoekers werden uitgedaagd een fietstocht langs bekende kunstwerken af te leggen. Ook was er de mogelijkheid om door de ogen van kunstenaar Jan Rothuizen een kijkje te nemen in het torentje van de Bijenkorf. De VR-experience van Zesbaans, genaamd Drawing Room, is één van de eerste waarbij de omgeving volledig met de hand is getekend. De wereld in tekenstijl van Jan Rothuizen wijkt in die zin behoorlijk af van andere VR-werelden die juist zo levensecht mogelijk proberen te zijn.
Na een klein oponthoud door technische perikelen, gecreëerd door de inmiddels duidelijk aanwezige zon, was het uiteindelijk ook mogelijk met de HTC Vive je eigen 3D wereld te creëren met het programma Tilt Brush. Met dit programma teken je 3D objecten, waarna je er omheen of doorheen kunt lopen.

Foto: Teunisse

Toepassingen
Na de uitgebreide lunch werden we uitgedaagd in de zogenaamde Challenge Sessies, om na te denken over de toepassingen van VR of AR voor het overbrengen van de huidige collecties aan het publiek. Hoe zou het bijvoorbeeld de surrealistencollectie kunnen ondersteunen voor het Museum Boijmans van Beuningen. Is het wellicht toepasbaar in musea die door hun grootte maar kleine groepen tegelijk naar binnen kunnen laten, zoals het Rietveld Schröderhuis. Zo dachten ze in mijn groep na over de lopende expositie van het Naturalis over dinosauriërs en hoe je dat interessant maakt, maar ook niet te eng voor de jongste doelgroep. Na een paar minuten bleek al dat veel bezoekers geïnspireerd waren geraakt door de bijeenkomst, zowel vanuit de erfgoedhoek als van de aanwezige developers, want er werden flink veel creatieve ideeën besproken. Zo zou het Museum Boijmans van Beuningen door middel van VR surrealisme en realisme tegen elkaar af kunnen zetten; de bezoekers van het Rietveld Schröderhuis zouden Rietveld zelf aan het werk kunnen zien; en de bezoekers van Naturalis zouden bij wijze van spreken door heel Leiden op zoek kunnen gaan naar de (verstedelijkte) dino’s. De twee op het oog heel verschillende werkvelden hebben elkaar in ‘Reality’ duidelijk nog veel te bieden.
1 plus 5 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.