Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Open Erfgoed Koffie Eindhoven

30 maart 2015 - Eline Corée




In maart organiseerde DEN in samenwerking met SmartCulture een Open Erfgoed Koffie in Eindhoven. Dit keer was de insteek net even anders; in plaats van koffie/thee in een café werden de drankjes geserveerd bij CapitalD op Strijp-S, het creatieve hoofdkwartier van Eindhoven. Aansluitend werd er nog enthousiast geborreld in het aangrenzende café.


Foto: Ralph Kits, via @StichtingDEN.

SmartCulture
is een project dat oplossingen ondersteunt die technologiën, creatieve industrie en digitaal erfgoed combineren, zoals het project meSch waar DEN aan mee werkt. Deze Open Erfgoed Koffie was dan ook niet alleen op erfgoedprofessionals maar juist ook op creatieven gericht. Tijdens de koffie bleek dat er zowel bij de Brabantse erfgoedsector als bij de creatieve industrie interesse is voor samenwerkingen.
 
Gemêleerd gezelschap
De Koffie werd goed bezocht door professionals uit veel verschillende kringen; museummedewerkers (Van Abbe Museum, Gemeentemuseum Helmond), bibliotheekmedewerkers (Biblioheek Eindhoven), mensen uit de creatieve industrie (NoMoreMondays, Dutch Rose Media, VideoProjection, De MediaHub), de stadsbeiardier, de manager business relaties van creatief-technische school Sint Lucas en iemand van het lokale architectuur centrum. De provinciale erfgoedhub Thuis in Brabant werd vertegenwoordigd door Erfgoed Brabant.
 
Opening door Smart Culture
Nadat iedereen voorzien was van een kopje koffie/thee met paaseitje(s) beten Francoise Vos (CapitalD) en Marianne Vaessen (Gemeente Eindhoven), beiden betrokken bij SmartCulture, het spits af met een korte inleiding op het project. Onderstaand filmpje werd getoond om wat meer over de achtergrond te vertellen en de aanwezigen werd gevraagd om vooral een kijkje te nemen of zij nog projecten hebben die toegevoegd kunnen worden aan de showcase op de SmartCulture website.
 

SmartCulture from Brigitt Albers on Vimeo.

VideoProjection
Om een van de vele mogelijkheden van creatieve technische toepassingen te laten zien, hielden de heren van VideoProjection een korte presentatie. VideoProjection maakt interactieve installaties op basis van videoprojection mapping. Hierbij worden beelden niet alleen op ‘ouderwets’ doek getoond, maar bijvoorbeeld ook op gebouwen. Er wordt ook gewerkt met (3D) interacties en simulaties. Een andere mogelijkheid die de creatieve industrie biedt is bijvoorbeeld de ontwikkeling van digitale apps en (serious) games, zoals No More Mondays ze maakt. De aanwezige erfgoedprofessionals waren geïnteresseerd maar hadden ook vragen; hoe zit het met hergebruik van objecten uit de digitale collectie? Daar blijken zeker mogelijkheden te zijn, maar een knelpunt hierbij zijn de rechtenbeperkingen met betrekking tot hergebruik van materiaal.  

 
Projectionmapping Openluchtmuseum Arnhem
door VideoProjection


Naar aanleiding van dit voorbeeld kwam het gesprek al snel op gang. De bibliotheek liet weten dat zij al gebruik maken van een combinatie van creatieve technische tools en hun collectie; op een smarttable kunnen bezoekers gemakkelijk objecten bekijken en hier mee spelen. Helaas kan dit alleen bínnen de bibliotheek, zodra je buiten de deuren gaat loop je tegen rechtenrestricties aan. Vanuit de creatieve hoek werd de vraag gesteld of er niet om heen te werken is. Hierop werd door een van de erfgoedprofessionals geantwoord dat er misschien wel wat koudwatervrees is bij instellingen als het op het schenden van auteursrechten aan komt. Er worden weinig risico’s genomen. Interessant genoeg is dit ook gereflecteerd in de nieuwste toevoeging aan DE BASIS van DEN; DE BASIS voor Auteursrechtenbeheer.
 
Meerwaarde creeëren
Waar de aanwezigen vrijwel allemaal voorstanders waren van het online delen van collecties via portals zoals Europeana, bleken er bij sommige collega’s wel vragen te zijn over de meerwaarde hiervan. De vraag is hierbij vooral wat de collectie online de instelling op kan leveren? Discussie hierover wees uit dat context bij objecten en collecties meerwaarde biedt; dit ontstaat onder andere door het koppelen van meerdere digitale collecties. Een voorbeeld voor het contextualiseren van collecties, was het project Mix Match Museum. Dit is ook direct een voorbeeld van hoe je het publiek direct kunt betrekken bij je online collectie.


Foto: Monika Lechner
 
Onderwijs
Naast het aandachtspunt creatieve industrie kwam ook de link met het onderwijs ter sprake. Sommige aanwezigen maakten zich zorgen over de integratie binnen onderwijsinstellingen; veel jongeren lijken niet in staat om bij het zoeken van informatie verder te kijken dan alleen Google. Hier zou een markt kunnen zijn voor collectiehoudende instellingen, bijvoorbeeld door het geven van workshops over het zoeken in de collectie. Al werd hier ook over gediscussieerd; sommige deelnemers vroegen zich af of het onderrichten in collecties doorzoeken wel een taak is voor instellingen, of dat je juist beter de informatie naar de gebruikers kan brengen in plaats van het hen zelf te laten zoeken. Een interessant vraagstuk waar men zeker nog niet over uitgepraat is.
 

Al moest ondergetekende de afsluitende borrel al snel verlaten om de lange reis terug naar het westen aan te gaan, vele ‘locals’ bleven nog hangen voor een drankje en een goed gesprek. De reacties waren enthousiast en ik heb er vertrouwen in dat men in Eindhoven op een vervolg kan rekenen!
 
5 plus 5 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.