Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Videogames als cultureel erfgoed?

25 september 2014 - Eline Corée




Op vrijdag 12 september was ik aanwezig bij de paneldiscussie ‘Videogames als cultureel erfgoed’. Dit gesprek, met deelnemers uit de erfgoedsector, het onderwijs, de overheid en de game-industrie, was georganiseerd in het kader van de Retro Game Experience die een weekend lang te bezoeken was in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.


Foto: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

De aanwezigen waren: De discussie werd geleid door Willem-Jan Renger, programmaleider Applied Game Design bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Al in de eerste vijf minuten bleek dat alle panelleden computer games als digitaal erfgoed beschouwen. Vervolgens was de vraag hoe er geselecteerd en bewaard moet worden en wiens verantwoordelijkheid dat wordt.
 
Waarom archiveren
Computer games hebben een vrij korte historie maar wel een waarbij het, zo bleek, belangrijk is dat archiveren snel opgepakt wordt. Op dit moment is er nog geen enkele instelling of organisatie die het archiveren van zulke games op zich genomen heeft. De enige ‘archieven’ als zodanig zijn aanwezig bij liefhebbers en verzamelaars. Er komen in een razend tempo nieuwe en meer flitsende games uit, maar dat betekent ook dat de games van de afgelopen jaren over een jaar of 10 à 20 misschien niet meer te spelen zijn. Het is mogelijk dat in nabije toekomst hardware en randapparatuur van games zullen verouderen en dat digitale bestanden niet meer goed leesbaar zijn. Dit is een van de belangrijkste redenen om games op een duurzame manier te archiveren, maar het maakt het ook een specialistische uitdaging.
 
Wat archiveren en hoe
Tijdens de discussie werd al snel de vraag gesteld wat er dan gearchiveerd moet worden. Jantine van den Berg gaf aan dat niet alleen de games zelf gearchiveerd moeten worden, maar ook de consoles en de werking van beiden. Daarnaast vindt ze het ook belangrijk dat de context van het spelen van games gedocumenteerd word, omdat het onderdeel is van de ervaring. Hans van der Windt gaf aan dat volgens hem ook verhalen rondom de games vastgelegd moeten worden. Hij vind wel dat er op dit moment nog te weinig onderzoek is gedaan naar selectie en het vormen van criteria rondom deze vorm van digitaliseren. Hij vind het belangrijk dat er allereerst beleid en standaarden worden gevormd. Arno Rutte sluit zich hier bij aan maar geeft ook aan dat er in de Tweede Kamer nog weinig bewustzijn is als het aankomt op het archiveren van games. Hij streeft er wel naar dit bewustzijn te vergroten.
 
Nationale agenda voor duurzame archivering van videogames
Zoals gezegd is er op dit moment nog geen instelling die games probeert te archiveren. Hans van der Windt geeft aan dat er een loket moet komen waar games en toebehoeren aangeleverd kunnen worden voor archiveren. Beeld en Geluid wil volgens hem wel zo’n loketfunctie opstarten. Naar aanleiding van de discussie heeft de organisatie aangekondigd graag het voortouw te nemen in het opzetten van een nationale agenda voor duurzame archivering van videogames. Er zal de komende jaren dus meer aandacht besteed worden aan het beheren en bewaren van deze relatief nieuwe vorm van erfgoed, volgens mij een mooi resultaat van deze paneldiscussie!

Meer informatie
Lees het bericht dat Beeld en Geluid publiceerde naar aanleiding van de discussie: http://www.beeldengeluid.nl/nieuws/201409/beeld-en-geluid-zet-archiveren-videogames-op-de-nationale-agenda.

3 plus 1 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.