Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Verslag Digitaal Erfgoed conferentie 2012, dag 2

18 januari 2013




Op 3 en 4 december 2012 organiseerde DEN, in samenwerking met CATCHPlus, de zevende editie van de Digitaal Erfgoedconferentie: de nationale conferentie over innovatie in het cultureel erfgoed. Het thema: 'Beter Weten! - Interactie erfgoed en wetenschap'. De vraag die centraal stond was hoe erfgoedinnovatie en wetenschap elkaar beïnvloeden. De conferentie vond plaats op 3 en 4 december 2012, in De Doelen te Rotterdam. Lees hieronder een verslag van de tweede conferentiedag.



Dag twee van DE conferentie 2012 werd geopend door dagvoorzitter dagvoorzitter Wim Reijnders (Markiezenhof). Daarna volgde de eerste Keynote van dag twee, gegeven door Dirk van Delft (directeur van Boerhaave Museum en hoogleraar aan de Universiteit Leiden).

Wetenschap, web en the real thing – Dirk van Delft

Aan de hand van een nog te schrijven e-biografie over de theoretisch natuurkundige Paul Ehrenfest hield Dirk van Delft een pleidooi voor de rol van onderzoeksconservatoren. De taak van een museum ligt niet alleen in het beschermen en bewaren van erfgoed, maar ook in het voorlichten van het publiek. Dat kan het beste aan de hand van ‘the real thing’: het erfgoed ervaren aan de hand van verhalen en zoveel mogelijk context. Daar zijn geen tentoonstellingsmakers, maar goede conservatoren voor nodig die objecten in context kunnen plaatsen. In een goed project zou altijd ruimte moeten zijn voor presentatie aan het publiek. Bij het digitaliseren van erfgoed, wat nog veel meer zou moeten gebeuren, zou hier ook rekening mee gehouden moeten worden.
Bekijk de videoregistratie en presentatie...



Forumdiscussie o.l.v. Marco de Niet (DEN)

In de forumdiscussie op dag twee draaide het om de kwaliteit van samenwerking tussen wetenschap en erfgoed. Aan het woord kwamen Annemarie Bos (NWO), Henk Wals (Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis KNAW), Jaap Kamps (Universiteit van Amsterdam), Joris van Zundert (Huygens ING), Julia Noordegraaf (Universiteit van Amsterdam) en Marjelle van Hoorn (VSC, science centra en wetenschapsmusea). Conclusies uit het debat:

Parallelsessies

Na de lunch vonden verschillende parallelsessies plaats:
  1. Data management
    Tijdens deze sessie gingen twee sprekers vanuit hun eigen perspectief (cultureel erfgoed en onderzoek) dieper in op enkele aspecten van datamanagement.
    Lees meer en bekijk de presentaties...
  2. Digital Humanities
    In deze sessie werd getoond hoe langlopende geesteswetenschappelijke onderzoeksprojecten kunnen resulteren in concrete producten en applicaties.
    Lees meer en bekijk de presentaties...
  3. Organisatie en diensten
    Centrale vragen tijdens deze sessie: welke inzichten leveren projecten op voor de business die erfgoedinstellingen wel en niet kunnen ontwikkelen rondom digitaal erfgoed? Waar liggen de kansen en opgaven voor de nabije toekomst?
    Lees meer...
  4. Creatieve Industrie en wetenschap
    In deze sessie kwamen voorbeelden voorbij van samenwerking tussen de creatieve industrie en de wetenschap.
    Lees meer en bekijk de presentaties...
  5. Erfgoed en locatie
    Tijdens deze sessie was er ruimte voor twee inleidingen over lopende en te starten trajecten die het gelokaliseerde erfgoed met gevarieerd inzet van gereedschap en methoden vastleggen, verbinden en ontsluiten.
    Lees meer en bekijk de presentaties...
     



Assassin’s Creed – Leon Winkler

De laatste keynote van DE conferentie 2012 was van Leon Winkler, PR en Event Manager bij Ubisoft, de producent van de game Assasin’s Creed. In dit computerspel herbeleeft de speler cruciale momenten uit de geschiedenis om een wereldwijde ramp te voorkomen en een complot te ontrafelen. De verschillende delen van het spel spelen zich allemaal af in verschillende landen in verschillende perioden in de geschiedenis. Om de ervaring van de speler zo realistisch mogelijk te maken, verwerkt Ubisoft steden, gebeurtenissen en personages zo realistisch mogelijk in het verhaal. Ubisoft werkt met een ‘30-secondenregel’: de speler moet binnen 30 seconden via Google historische feiten uit het spel terug kunnen vinden. Perfecte historische accuraatheid is niet mogelijk: Ubisoft neemt soms de vrijheid om aanpassingen te doen die het spel spannender maken. De interesse voor geschiedenis die het spel bij jongeren losmaakt, blijkt onder andere uit Assassin’s Creed-stadstouren in de steden uit het spel.
Bekijk de videoregistratie...

Surprise

Omdat Sinterklaas in het land is, werd DE conferentie 2012 afgesloten met een surprise. Sinterklaas kon helaas zelf niet komen, maar zijn honneurs werden waargenomen door John Helsloot, Sinterklaas-deskundige aan het Meertens Instituut. Hij ging aan de hand van afbeeldingen uit oude kinderboeken in op de rol van Zwarte Piet. Vroeger hadden veel rijke, blanke mannen een zwarte knecht tot hun beschikking. Volgens Helsloot blijkt uit de afbeeldingen vrij duidelijk dat Zwarte Piet uit deze praktijken is voortgekomen. Het argument dat Zwarte Piet zwart is omdat hij door de schoorsteen komt, is dus onjuist, maar zou wellicht wel een goede vervanger zijn voor de bestaande traditie. Een Zwarte Piet met enkele vegen roet op zijn wangen draagt geen racistisch aspect meer met zich mee
Bekijk de videoregistratie en presentatie...



Lees meer

Lees het van verslag van dag 1: www.den.nl/blog/bericht/3715.
Bekijk de conferentie-pagina: www.den.nl/pagina/341/DE-conferentie-2012

Weten wat er nog meer geschreven is over DE conferentie 2012? Bekijk de onderstaande verslagen en blogposts:
10 plus 3 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.