Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Kick-off CLICK NL

5 november 2012 - Monika Lechner




De creatieve industrie telt als één van de negen Nederlandse topsectoren. De netwerkorganisatie voor de topsector creatieve industrie moet in de komende jaren de klik tussen creatieve bedrijven en de Nederlandse kenniswereld tot stand brengen. De lancering van CLICKNL vond plaats voor het inspirerende tafereel van de Dutch Design Week 2012, op dinsdag 23 oktober in Eindhoven.



Het Klokgebouw op Strijp S blijkt niet alleen het kloppende hart van de Dutch Design Week te zijn, maar ook de plek waar de eerste CD-ROM's van de wereld werden ontwikkeld. Locatie en tijdstip bieden dus een mooie achtergrond voor de lancering van het netwerk voor de topsector Creatieve Industrie.


Wat is CLICK?
CLICK is de naam van het Topconsortium Kennis en Innovatie voor de topsector Creatieve Industrie en staat voor: Creativity, Learning, Innovation, Co-creation en Knowledge. Door kennis, creativiteit en ondernemerschap met elkaar te verbinden wil de topsector creatieve industrie bereiken dat Nederland in 2020 de meest creatieve economie van Europa is. De volgende zeven terreinen, die de sterktes van de Nederlandse creatieve industrie moeten weerspiegelen, presenteerden zich bij de opening:
  1. Media en ICT;
  2. Next Fashion
  3. GATHER (serious) gaming
  4. Built Envorionment, Architecture, Urbanism (BEAU)
  5. Smart Design Solutions
  6. Creative Industries Next: Creative Business Innovation
  7. Cultural Heritage.



“The best way to predict the future is to design it.”
Marco Steinberg, strategic design director uit Finland, brak in zijn keynote een lans voor strategisch design en cross-sectorale samenwerking. Aan de hand van concrete voorbeelden onderbouwde hij zijn stelling, dat design meer is dan alleen maar het mooi aankleden van door anderen bedachte oplossingen. Strategisch design betekent dat de designer vanaf het begin bij het probleem en het stellen van de juiste vraag betrokken wordt. Daarbij komt het nog eens voor dat de vraag geherformuleerd moet worden. Voorbeeld: het aantal bezoekers in een lokaal zwembad liep terug en de gemeente wilde dat graag terugdraaien door het gebouw te vernieuwen. Tot tijdens de designers er tijdens het onderzoek naar de gebruikerswensen achter kwamen dat het niet aan het verouderde gebouw lag dat de bezoekers weg bleven, maar aan de OV-aansluiting: bussen reden simpelweg niet meer tijdens de openingstijden naar het zwembad! Zo zie je maar dat de oplossing soms veel praktischer van aard kan zijn, dan je dacht.

Je eigen schoenen printen vs. buikoperatie oefeningen op de Wii
Ik weet niet waar ik meer van onder de indruk ben: van het feit dat we binnenkort onze eigen schoenen gaan printen zonder dat er nog maar enige ontwerper aan te pas komt en dat dit dan niet alleen de hele modewereld op zijn kop zet, maar ook ons straatbeeld? Of dat chirurgen tegenwoordig hun vaardigheden met geavanceerde, maar qua plot simpele, computerspelletjes oefenen? Zowel NextFashion als ook GATHER Serious Gaming boden fascinerende voorbeelden voor wat er gebeurt als sectoren op een creatieve manier gaan samenwerken. Tenslotte sloeg VPRO digitaal baas hoofdredacteur Erik van Heeswijk met Nederland van Boven een mooie brug naar de presentatie van Cultural Heritage door Hans Westerhof.


CLICK-erfgoed coördinatrice Patricia van Alkhoven netwerkt met Wim Hupperetz, directeur van het Allard Pierson Museum.

De CLICK met erfgoed
Hans Westerhof presenteerde het erfgoed-gedeelte en toonde daarbij het  Beelden voor de Toekomst filmpje aan het belangstellende publiek. Het filmpje blijft leuk om te zien en moet ook in deze kringen eens getoond worden. En ja, Open Cultuur Data werd ook terecht genoemd als uitgestrekte arm van de erfgoedsector naar de creatieve industrie. Maar wat mij betreft valt er nog veel te winnen op het terrein van echt inspirerende voorbeelden. Die lagen er namelijk wel in de winkel van de Dutch Design Week: toetsenbord sieraden! Een mooie combinatie tussen ICT, erfgoed en creatieve industrie, met bijbehorend lucratief businessmodel. Fraai!

 Gezien in de #DDW12 shop: sieraden van oude toetsen (Foto: Monika Lechner)
Creatief met uitgerangeerde gebruiksvoorwerpen:  sieraden van oude toetsen. Gezien in de #DDW12 shop. 


Alle foto's: Monika Lechner

7 plus 2 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.