Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Verslag Cross Media Café; Digitale Archieven en hun commerciële exploitatiemogelijkheden

11 juni 2009 - Digitaal Erfgoed Nederland




Op 19 mei 2009 werden tijdens het Cross Media Café de exploitatiemogelijkheden van digitale archieven besproken. Buzzwoorden van de bijeenkomst in Hilversum waren toegankelijkheid en verrijking.

Eerde Hovinga: “Hoe haal je waarde uit een digitaal archief?”
Digitalisering van archieven vergroot de toegankelijkheid en daarmee de mogelijkheid tot hergebruik. Dat digitale beschikbaarheid van archiefinformatie het hergebruik ervan daadwerkelijk stimuleert, toonde Eerde Hovinga van Beeld en Geluid in zijn presentatie.
Door de grote hoeveelheid beeldmateriaal die de afgelopen jaren is gedigitaliseerd (aangejaagd door het project Beelden voor de Toekomst) en het nieuwe catalogussysteem Immix, heeft het aantal digitale transacties (het aantal aankopen van beeldmateriaal via Immix) het laatste jaar een enorme vlucht genomen.

Theo Meereboer: samenwerking tussen mediawereld en erfgoedsector
Theo Meereboer van Erfgoed 2.0 pleitte in zijn gesproken column voor een toenadering tussen de mediawereld en de erfgoedsector. Lees de intergrale tekst van de column:
erfgoed20.wordpress.com/2009/05/24/erfgoed-en-crossmedia/

Meereboer licht twee voorbeelden uit: WatWasWaar en Narb.
 
Watwaswaar
Watwaswaar brengt stukken uit verschillende archieven samen op de kaart van Nederland. Klik een willekeurige plaats aan en rechts verschijnen gerelateerde documenten uit bijvoorbeeld het archief van de Kamer van Koophandel. Leila Liberge van WatWasWaar? zegt een sterke businesscase te hebben voor exploitatie van archieven via internet. De bedoeling is om bovenop de bestaande (gratis) dienst, betaalde diensten met betrekking tot archieven te ontwikkelen. Ze verwijst onder meer naar cijfers van het SCP dat 40% van de bevolking geïnteresseerd is in geschiedenis en dan vooral die van de leefomgeving en familie. De vraag die rest is uiteraard of deze mensen hiervoor bereid zijn te betalen. watwaswaar.nl
 
Narb
Narb is een ander voorbeeld van een synergie tussen erfgoed en nieuwe media volgens Meereboer. Deze website verzamelt tentoonstellingsinformatie en geeft gebruikers de mogelijkheid op de tentoonstelling of aparte stukken daaruit te reageren. Gebruikers maken een profiel aan waarin ze hun favoriete kunstwerken kunnen samenbrengen. Het commentaar op de stukken zal in een pilot ook live te zien zijn op de tentoonstellingslocaties zelf. www.narb.me
 
Commerciële exploitatie beeldarchieven
Het Cross Media Café werd afgesloten door een aantal presentaties over de commerciële exploitatie van beeldarchieven.

Wim Jan Kolpa: "Nostalgienet brengt het verleden tot leven"
Tijdsbeeld Media is een ontwikkelaar, producent en uitgever van consumentenproducten op basis van archiefmateriaal. Het uitgeefmodel is gebaseerd op hergebruik van content via verschillende media zoals dvd, internet en televisie (het eigen digitale kanaal NostalgieNet). Voor andere multimediatoepassingen, zoals mobiele telefonie, wordt nog weinig ontwikkeld, omdat deze media niet tot weinig door de doelgroep (40+) gebruikt wordt.
 
Guido Bouw: Eredivisiearchief
Het Eredivisiearchief van mediabedrijf Sport2Media exploiteert het beeldmateriaal van eredivisiewedstrijden. Sport2Media vormt de schakel tussen de voetbalclubs (die de rechten van de wedstrijden bezitten) en Beeld en Geluid. Er is een internetplatform voor de clubs ontwikkeld waardoor zij gemakkelijker het beeldmateriaal kunnen hergebruiken voor hun eigen communicatiedoeleinden. Daarnaast zijn er naar aanleiding van de portal afspraken gemaakt over uitwisseling van beeldmateriaal tussen clubs ten behoeve van wedstrijdanalyse.

Demo’s
Naast de presentaties was er ook ruimte voor demo’s van producten en diensten die te maken hebben met digitale archieven. De meest interessante op een rij:
  • Video labeling game Waisda?: een spel waarbij deelnemers terwijl het beeld loopt trefwoorden moeten toekennen. Hoe vaker hetzelfde trefwoord door de verschillende deelnemers wordt toegekend, hoe meer punten er verdiend kunnen worden. Binnen dit project wordt tegelijkertijd onderzoek gedaan naar social tagging. www.waisda.nl/
  • Noterik: softwarehuis dat een applicatie heeft ontwikkeld om op eenvoudige wijze beeldmateriaal te indexeren. Dit kan geautomatiseerd door middel van spraakherkenning, maar ook handmatig met behulp van een interface waarin tijdens het kijken trefwoorden ed kunnen worden gekozen. www.noterik.nl
  • Branded channels: jarenlang werd geprobeerd mensen naar de eigen site te halen, maar dat werkt niet meer. Op internet moet je als organisatie aanwezig zijn op plekken waar internetters toch al komen, zoals YouTube en Hyves. In die omgevingen moeten de merken en de content van het hoofdkanaal worden hergebruikt. www.brandedchannels.com
Lees meer
Uitgebreide verslagen van de presentaties en de slides zijn te vinden op de website van organisator Immovator: www.immovator.nl/cross-media-cafe-digitale-archieven
Tags:
archieven   audiovisueel   e-depot   verslag  
3 plus 2 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.