Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Van theorie naar de praktijk en weer terug - vrijdag, Museums and the Web 2012 (III)

13 april 2012 - Monika Lechner




De tweede dag van Museums and the Web staat in het teken van het in de praktijk brengen van theorie en het belang van theoretische reflecties over de praktijk. De sessies liggen dit keer qua niveau ver uit elkaar. Van hele technische workshops, via te oppervlakkige sessies, tot mijn persoonlijke highlight van de conferentie zit alles er bij.

Theorie en praktijk bij elkaar brengen
Terwijl in de kelder een razend interessante workshop over Google Refinete woedt, die overigens ook online gevolgd kan worden besluit ik toch maar om naar de sessie over Bringing together theory and practise in digital museum communication te gaan. Lev Manovich presenteert hierin zijn onderzoek naar het visualiseren van big data. Peter Samis licht zijn spannende functiebenoeming 'associate curator interpretative media' toe vanuit een meer filosofische benadering. En daarmee is in essentie de toon gezet voor een wetenschappelijk discours over de digitale communicatie in het museum. Samis beargumenteert verder o.a. uit zijn paper uit 2001 dat de 'smart room' oftewel een 'smart environment' in de nabije toekomst echt essentieel wordt als het om ineractie met digitaal erfgoed in de fysieke ruimte gaat.

'Are the artworks ours to give? Are they ours to withhold?'
Samis sluit af met de vraag of het werkelijk aan de instellingen zelf is om objecten weg te geven, dan wel weg te stoppen? Susan Hazan neemt de bal over en stelt dat het heel lastig is om een veld dat voortdurend in ontwikkeing is te theoretiseren. Immers gaan ontwikkelingen snel en kan er binnen een week een nieuwe hippe dienst, zoals Pinterest, zijn kop op steken. De vraag is dan: wat moet je ermee? Toevoegen aan de steeds groter wordende 'digitale voetprint' van het museum? Wellicht. Ware het niet dat we nu zien dat Pinterest in de problemen komt omdat er van tevoren niet is nagedacht over copyright issues of gebruiksvoorwaarden. Dit omdat niemand het daverende succes van de site had voorzien. Hazan stelt dat het niet de bedoeling is om telkens weer op zoek te gaan naar 'the next best thing', maar dat je moet theoretiseren wat er al is en wat dat betekent voor de praktijk van zowel de medewerker als de bezoeker. Alleen zo kunnen de studenten vandaag de dag iets leren over de praktijk van morgen. Ook Sarah Kenderdine haalt aan hoe belangrijk het is om studenten een theoretisch framework mee te geven. Studenten uit haar cursus Intelligent Heritage die probeerden museum technologieën in mind maps in kaart te brengen. Ze sluit de sessie af door het belang van evaluatie te benadrukken als punt waarin theorie en praktijk bij elkaar komen.


Retro crowdsourcing van games: Digitaal is niet altijd het antwoord
Erica Gangsei, in house media producer voor het San Francisco Museum of Modern Art, licht in haar sessie toe hoe crowdsourcing van games gebruikt kan worden om participatie in het museum te verhogen. Het leuke daaraan: het experimentele karakter van het project, de lage ontwikkelingskosten en de insteek dat falen ook wel eens nuttig kan zijn. Bezoekers werden opgeroepen om hun eigen museumgames te bedenken. Gewoon: met papier en pen. Dat leverde ca. 50 voorstellen op waarvan 5 gerealiseerd werden. Allemaal analoog overigens. Er waren wel twee digitale games, maar de meeste participatie leverde de offline games op. Geleerde les: analoge games zijn sneller en goedkoper te realiseren, papier is voor iedereen toegankelijk en de pret wordt daardoor niet gedrukt, ook niet voor hardcore gamers! Simpel, maar des te effectiever. Wat Erica er overigens niet van weerhield om haar presentatie op te smukken met talloze glimmende eenhoorns. Simpel hoeft immers niet saai te zijn!




Mobile Crit Room en Usablity Testing
Na de al jaren populaire website critroom is er dit jaar ook een mobiele versie voor smartphone en ipad apps. Ik blijf even om het in me op te nemen. Maar heel warm word ik er niet van: een mobile app wordt op een groot presentatiescherm getoond en, zo lijkt het, alleen tussen het panel en de maker besproken. Hmm. Lastig, vooral als de app een locale component blijkt te hebben. Wellicht dat de maker er nuttige feedback uit gekregen heeft, voor mij als deelnemer van de sessie werkte het niet. Misschien was het bespreken in een kleinere ruimte waar iedereen echt bij elkaar zit en de app zelf mee kan testen, beter geweest? Dat was in ieder geval de interactie ten goede gekomen.

Veel meer enthousiasme wekt daarentegen het usabilityforum op. Live meekijken hoe conferentiegangers proberen op een voor hen onbekende website hun weg te vinden. Ei, da's zo makkelijk nog niet! Uit de reacties van het publiek blijkt dat dit voor velen herkenbaar is. Eigenlijk heel simpel en door iedereen low budget te realiseren: laat je website testen door iemand die hem nog niet kent en kijk zwijgend mee, liefst in een ander kamertje, hoe waar en wanneer de gebruikers de mist in gaan. Daar kun je veel nuttige inforamtie voor de verbetering van de bruikbaarheid van de website halen!

 
Wat weten we eigenlijk (nog niet) over sociale media in musea?
Ik weet niet of het aan de verschrikkelijk lelijke powerpoint presentatie lag of aan de onderwerpen, maar ik had er meer van verwacht. Misschien lag het ook aan het formaat van het discussieforum dat er alsmaar vragen aan bod kwamen die al jaren geleden gesteld en beantwoord werden. Toch? Maar toen ging er een lampje bij me branden. Alleen omdat sommigen al best ver zijn in het toepassen van sociale media betekent nog niet dat anderen dat ook automatisch zijn. Ik kwam zelfs een paar newcomers in het veld tegen, die heel blij waren dat hun basale vragen beantwoord werden. Dus neem ik uit deze sessie mee dat je de omgang met sociale media niet uit boeken kunt leren, hoewel er wel een goede boekentip voor langskwam, maar je moet het gewoon doen! Nog steeds. Met vallen en opstaan in de praktijk. Theorieën over het toepassen van sociale media zijn dus lastig. Maar wat je wel kunt doen is een framework voor de evaluatie ervan toepassen en dus het succes van sociale media meten en uiteraard de uitkomst ervan weer terug laten vloeien in de praktijk.


Too much stuff!
Een aardige en zeer vermakelijke sessie over content strategie voor museum websites werd verzorgd door Kate Chmiel. Kate werkt voor het Victoria Museum en is tevens een helft van het duo dat #collectionfishing op twitter heeft uitgevonden. In Nederland is dit eenvoudige spel beter bekend als #collectievissen. In haar sessie ging ze in op het nut van een contentstrategie voor je website. Dat wil zeggen, een plannetje voor hoe om te gaan met de volgende website gerelateerde onderwerpen:
  • Omgaan met oude content:  Wanneer gaat wie bestaande content weghalen, updaten of migreren?
  • Geweldige nieuwe content maken: Bepalen wat voor nieuwe content je wilt, hoe je ervoor zorgt dat die geweldig is, hoe je strucuur aanbrengt en hoe je een planning maakt voor de levensduur ervan. Ja, levensduur! Kate gaf mee op de weg dat het nuttig is als medewerkers die content aanleveren, weten wanneer die content weer offline gehaald wordt.
  • Gelukkige gebruikers garantie: Hoe zorg je ervoor dat je weet wat je gebruikers willen en nodig hebben? En hoe zorg je ervoor dat niet alleen de informatiedrang van de instelling niet de content commandeert?
Allemaal erg nuttige vragen die niet alleen voor redacteuren van erfgoedinstellingen interessant zijn, maar voor iedereen die tussen gebruikers en contentleveranciers in staat. Belangrijkste tip die meegegeven werd: Be nice! Niet iedereen heeft dezelfde voorkennis van gebruikers en moet dus ook met zachte hand ertoe gebracht worden dezelfde langzaam aan te begrijpen om betere content te leveren.

  

Afbeelding boven: Dit forum van het Victoria Museum is sinds een jaar online. 0 response tot nu toe.
Een voorbeeld van een misconceptie over de gebruikers en hun behoeften.



Highlight: MONA - Museum of Old and New Art

Wat krijg je als een professionele gokker, pardon miljonair, 75 miljoen $ investeert om het museum van de toekomst te realiseren? Een in Tasmanië gevestigde ondergrondse wondere wereld vol met haast ketterse presentatietechnieken, experimenten en vooral heel veel controversiële geluiden uit de pers. Kortom: iets wat zo snel zijn gelijke niet zal vinden, noch qua gekkigheid als qua wow momenten. Je weet als bezoeker niet wat je tegemoet gaat, totdat je uit de lift die je naar beneden brengt stapt. Maar mocht je bevallen wat je ziet, kun je niet alleen levenslang lid van het museum worden, je kunt er ook  na je dood je laatste rustplek vinden. Voor maar 75,000 Australische dollar word je na je crematie in een 'fancy jar' tentoongesteld. Wie wil dat nou niet!? Maar goed, spectaculair en verrassend is MONA zeker wel.




Best of the Web 2012
Tot de grootste winnaars van de Best of the Web Awards behoren de website van het Walker Art Centre en het in Nederland gevestigde Museum Analytics van Rui Guerrera dat ook de publieksprijs won. In de categorie 'mobile' kreeg de Museum App van het Amsterdam Museum, 7scenes en Waag een honorable mention.


Ga heen en preek
Er werd vandaag ook aandacht besteed aan het Culture24 report 'Lets get real', een rapport over hoe je online succes kunt meten. Ik heb hier al eerder op dit blog over geschreven (hier en hier). Hoewel het rapport voor mij niet nieuw was, bleek de meerheid van het publiek er voor het eerst over te horen. En dat terwijl er al best veel aandacht aan besteed werd op diverse conferenties. Weer een teken dat belangrijke boodschappen gewoon vaker langs moeten komen. Aan het einde van dag twee is me dan ook alles duidelijk: het is niet genoeg om gave projecten te doen en precies te weten hoe het moet. Je moet er ook tijd aan besteden om de kennis met anderen te delen. Keer op keer. En niet bang zijn dat er mensen zijn die je verhaal al kennen! Wat dat betreft doet Jane Finnis dat wel goed: zolang met het rapport touren tot de boodschap bij iedereen geland is. Preken, dus. Dat werkt goed en dit zouden meerderen moeten doen!

 
2 plus 3 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.