Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Ad captandum vulgus: +1 sociaal netwerk erbij

14 juli 2011 - Monika Lechner




Google waagt, zoals elk jaar, een nieuwe poging om de sociale media markt te veroveren. Google+ schijnt beter, mooier en interessanter te zijn dan alles wat we tot nu toe op het sociale web tegengekomen zijn. Ik heb er ooit werk van gemaakt om het gebruik van Facebook en Hyves door erfgoedinstellingen te bestuderen en ben dan ook reuze geïnteresseerd in de (on)mogelijkheden van Google+.

Het is een beetje een dooddoener en grenst aan het oude koeien uit de sloot halen, maar herinnert u zich Google Buzz nog? En vooral de privacy issues rondom de poging om Gmail socialer te maken? Daar heb ik persoonlijk een hele nare nasmaak aan over gehouden. Om maar nog te zwijgen van het stopzetten van Google Wave en recenter nog van real time search.

Natuurlijk zijn niet alleen Google producten aan verandering onderhevig. Zo verdween Twine na de overname, sneuvelde Delicious bijna en dobbert MySpace nog ergens stuurloos rond in het 'spam-niversum', om maar een paar voorbeelden te noemen. Daarom kun je continuiteit niet als eis stellen voor een nieuw sociaal netwerk. Maar je kan wel verwachten dat er minstens zoveel werk en aandacht aan besteed wordt als aan zijn concurrenten.

De 'G' staat voor 'gretig'
Google heeft overal wel een vinger in de pap, zoals op deze tabel met Google ontwikkelingselementen te zien is. Recent oogstte het bedrijf stevige kritiek, als gevolg van haar bemoeienis bij het oprichten van een onderzoeksinstituut aan de Humboldt Universiteit Berlijn. De Duitse krant FAZ zette Google op zijn nummer, door te oordeelen dat te veel eigen belang van het bedrijf bij de onderzoeksresultaten tot een afbreuk van het wetenschappelijke discours zou leiden. De vraag is dan ook, hoeveel aandacht Google daadwerkelijk aan de wensen van Google+ gebruikers zal besteden, naast al hun andere activiteiten.

Facebook is niet bepaald beter of slechter dan Google, maar is wel gestart als sociaal netwerk en focust zich daar nog steeds op. Facebook trekt vooral dingen uit de rest van de wereld zijn eigen wereld binnen. What happens on Facebook, stays on Facebook - mits je dat wilt en juist aanpakt. Ook Twitter is een simpele dienst met één kerntaak en kan zo open of gesloten zijn als je wil. Google wil echter per se meedoen aan het sociale media gebeuren en probeert daarom van het 'gewone' web (als dat al bestaat) een sociaal netwerk te maken. Probeer daar straks maar eens onderuit te komen!

+1 knoeit met zoekresultaten
Wat de Like-button voor Facebook is, is de +1 knop van Google. De Like-button zorgt ervoor dat te pas en te onpas je likes aan je vrienden worden getoond: zowel binnen als buiten de muren van Facebook. Spooky, maar je kunt het tenminste voorkomen, door deze knop simpelweg niet te gebruiken buiten Facebook.

De +1 van Google is van een heel ander kaliber: jouw zoekresulaten ín Google zullen worden beïnvloedt door wie in je Google netwerk zijn stem bij een zoekresultaat heeft afgegeven. Voor privégebruik kan ik tientallen nadelen hiervan bedenken; van spam-vrezende ongemakken tot nogal ongenuanceerde of hilarische neveneffecten.

Voor bedrijven en dus ook voor erfgoedinstellingen kan dit misschien (ooit) wel een nuttige tool worden, zoals Jim Richardson gedetailleerder beschrijft. Daar tegenover staat dat Google op dit moment alleen profielen van particulieren toestaat en bedrijfsprofielen verwijdert. Google houdt de boot dus nog af. Totdat de userbase groot genoeg is om de meute marketingmanagers erop los te laten? Onderstaande video doet mij dat laatste in ieder geval vermoeden:



Goliath pakt de steen van David af
Qua functionaliteit lijkt Google+ erg op de al bestaande sociale netwerken; zij het met enkele langverwachte verbeteringen. Je kunt bijvoorbeeld je contacten in circles (groepen) indelen en dan per status-update of post bepalen voor welke groep deze zichtbaar is. Dit is handige functionaliteit om werk en privé gescheiden te houden, of om doelgerecht te posten in bijvoorbeeld verschillende talen. Een kanttekening hierbij is, dat dit op een weliswaar wat knullige manier ook al op Facebook kan, met behulp van friend lists.

Het meest ontmoedigende hieraan is dat dit idee afgepakt is van Diaspora, een gedecentraliseerd open source netwerk dat bedacht is door een groepje idealistische studenten. Hun doel was het een sociaal netwerk te creëren waarin de regie over de data bij de gebruiker blijft. Diaspora verdient daarom wat mij betreft alle steun. De vraag is alleen of zij na deze zet van Google nog wel voet aan de grond kunnen krijgen.

Privacy en de zomer
Anno 2011 is het met de privacy net zo gesteld als met de Nederlandse zomer: je weet ergens precies wat het inhoudt (anonimiteit, warm weer) maar in de praktijk kom je het niet vaak tegen. Of anders gezegd: het lijken illusies te zijn die we om nostalgische redenen nog koesteren. Dit heeft Google met de lancering van Google+ in een onsympathieke actie duidelijk gemaakt door niet openbare Google profielen rigoureus te verwijderen. Ik weet ook niet zo goed of ik nou wel of niet blij moet zijn met de door Jim Richardson getweette lijst van museum gerelateerde personen op Google+.

-1 in de zandbak
Na een korte blik in de wereld van Google+ te hebben geworpen, heb ik me (voorlopig) weer teruggetrokken van dit platform. Na het mislukken van Google Buzz en Google Wave, en met het abrupt instellen van Google realtime search, zet ik mijn vraagtekens bij de toekomstvastheid van Google+ en bij de ambities van Google voor hun nieuwste kindje.

Net zoals Christian van de Ven wacht ik verder rustig af wat mijn contacten zoal gaan doen en vooral wat de early adopters uit Google+ zullen halen. En wat andere erfgoedprofessionals van Google+ vinden.

Aanrader: de discussie over Google+ voor archieven op Archief 2.0 en de eerste Google+ indruk van Edwin Meijnsbergen.

Update: Goed artikel over wat Google werkelijk wil met Google+ op Frankwatching: 'Een andere kijk op Google+: Wat google echt wil'.
Tags:
social media   innovatie  
9 plus 4 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.