Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Over internet, film en

31 mei 2011 - Annelies Van Nispen




The European Film Gateway organiseerde bij Eye Film Instituut Nederland de conferentie "Taking Care of Orphan Works" - EFG Conference on Rights Clearance in European Film Archives.

Het programma van de conferentie werd enigzins aangepast aan het vorige week verschenen 'Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on certain permitted uses of orphan works'.

Claudia Dillman, voorzitter van de ACE, opende de conferentie met de vraag:
"Waarom zijn er zo weinig films op de European Film Gateway?"
Antwoord:
"Auteursrecht."

AV-materiaal en auteursrecht
Auteursrecht is voor audio-visueel materiaal (en film in het bijzonder) erg complex door de grote aantallen rechthebbenden. Het clearen van rechten is een arbeidsintensief proces. Verweesde werken maken het clearen van rechten nog ingewikkelder. De Europese Commissie heeft vorige week een voorstel vrijgegeven waarin zij in sommige gevallen gebruik van verweesde werken door erfgoedinstellingen toe wil staan.

EU-voorstel voor verweesde werken
Jill Cousins (Europeana), Elisabeth Niggeman (Europeana/Comite des Sages/Deutsche Nationalbibliotheek) en Claudia Dillmann (ACE/Deutschen Filminstitut) omschreven dit voorstel allen als een goede stap voorwaarts. Als belangrijkste voordelen werden genoemd de crossborder regeling, en rechtszekerheid. Indien het werk gecleard is in het land van publicatie/eerste vertoning, is het voor de hele EU gecleard. Dit is natuurlijk zeer belangrijk voor Europeana.

Voor ACE is de erkenning dat filminstituten behoren tot erfgoedinstellingen een belangrijke stap voorwaarts. Maar er zijn op dit moment ook nog veel onbeantwoorde vragen, bijv. over hoe de nadere invulling van onderdelen in de afzonderlijke lidstaten er uit zal komen te zien.
Voor meer & bondige uitleg van het Europese voorstel, zie de 'Citizen's Summary'.

AV in Europeana
Analyse van logfiles van Europeana laten zien dat de meerderheid van de gebruikers op zoek is naar audio-visueel materiaal (films, audio, etc.). Helaas bestaat de Europeana Collectie maar voor 2% uit AV-materiaal. In Nederland heeft EYE Film Instituut veel geinvesteerd in het clearen van rechten en de opbouw van een database met rechteninformatie. Een jurist en een historicus hebben samen in 3 dagen per week, 2,5 jaar lang 3500 films gecleard (van een lijst van 8000 Nederlandse films). het percentage verweesde werken lag rond de 20% (dit zijn mn. de oudere films). 

Ximon & Film in Nederland
EYE heeft de afgelopen tijd twee nieuwe diensten online gebracht: Ximon en Film in Nederland. Ximon is een samenwerking van EYE, Beeld & Geluid en diverse filmproducenten. Het prettige van Ximon is de mogelijkheid om films, documentaires, ... meteen te kunnen downloaden/bekijken. Een dienst die nog niet in veel andere Europese landen online is. In de VS is het steeds meer bandbreedte opslokkende internetdienst Netflix populair. Film In Nederland geeft met name veel informatie over die films die al in het publieke domein zijn gevallen, de films tot 1940. Zelf hoop ik dat er ook snel informatie beschikbaar komt over films na 1940.

Dream on...
Aan het eind van de dag begon ik te dromen van een Europese IMDB  in Europeana gekoppeld aan een internetdienst waarmee ik dan alle Europese (filmhuis)films meteen kan bekijken/downloaden. Dat zal nog wel even duren. Eerst die auteursrechten .....

Maar wordt vervolgd!
7 plus 4 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.