Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Museum & The Web 2011 – dag 1

7 april 2011 - Robert Gillesse





Museums & The Web
is een grote, lichtelijk overweldigende conferentie. Meer dan 600 bezoekers, veel sessies, keuzes, ontmoetingen, indrukken. Een ietwat impressionistisch verslag dus.


Om met de existentiële vraag van de laatste fantastische sessie te beginnen: waarom bouwen we nog steeds (dure) museumswebsites, zetten we collecties online en bouwen we aan de zoveelste app? Zijn de businessmodellen en branding van de musea geen dinosaurussen aan het worden? Wat als de meeste liefhebbers van Vermeer niet voorbij Google Images en Facebook komen? Wie zit er nog te wachten op de autoriteit van het individuele museum te wachten? Moet access het van autoriteit winnen? Waarom wint nog altijd het fysieke bezoek als het gaat om het belang van de online aanwezigheid?

Vragen die zonder definitief antwoord blijven – simpelweg omdat we het (nog) niet weten, of omdat we slechts een deel van antwoord hebben. Een deelantwoord is dat we voorbij moeten aan de branding van de individuele instelling, om paradoxaal genoeg, het publiek te bereiken met je objecten, op 1001 manieren en op 1001 plaatsen. Let your collection free!  Maar vertel dat je management en funders maar eens.

Lees erfgoedinstelling in plaats van museum en we zijn uit bij een erfgoedbreed probleem: waarom blijven we zoveel denken vanuit onze eigen collectie en eigen instituut als het gaat om digitale dienstverlening? Alles wijst er op dat de oude modellen niet meer werken – toch  is de instelling over het algemeen genomen nog altijd de alfa en de omega waarom het draait…

Een vraag die mij persoonlijk nog bezighoud, en die met het bovenstaande is verbonden, is hoe zinvol het eigenlijk (nog) is je (hele) collectie te digitaliseren. Wie zit er te wachten op nog maar eens 2.000.000 foto’s, opnames van 70.000 speerpunten, hele online bibliotheken, 100.000 uur video? Zijn we ondertussen niet veel aan het teveel toevoegen? Ik chargeer natuurlijk maar het is een vraag die mij de laatste tijd kriebelt in het achterhoofd…

Natuurlijk is niet alles zo existentieel en van identiek hoog niveau op Museums & Web. De keynote was een beetje te lang verhaal over marktonderzoek naar internetgebruik onder verschillende groepen in de US. Wel weer apart om te zien hoe Amerikanen zonder ballast lijken te praten over hoe “african americans” anders met internet omgaan dan de “whites”. De eerste blijken meer gebruik te  maken van mobiel internet dan de laatsten, die vaker beschikking hebben over dure computers en breedband. Tja. Een andere  aardige observatie uit de keynote  was dat veel gebruikers tegenwoordig niet meer voorbij Google komen als het gaat om nieuwsgaring. Ze scannen de titel en de eerste zin uit het zoekresultaat en dat is het dan… Komen we weer uit bij het punt dat gebruikers niet voorbij Google images komen… Zou Google, en vooruit, wat facebook for good measure, dan heden te dagen de alfa en omega voor de digitale activiteiten van uw digitale dienstverlening moeten zijn? Mmm, dat is toch ook niet te hopen.

Andere, meer technische bijdrages waren er van onder andere Johan Oomen van Beeld & Geluid (over het boeiende Agora Catch  project dat, grof gesteld, gebeurtenissen vist uit lopende tekst) en Sarah Kinderdine (Museum Victoria, Australie) die zich bezighoudt met far out stereoscopische, levensgrootte, interactieve visualisaties op basis van grote hoeveelheden data (zie voorbeelden op de AVIE site). Natuurlijk  ook erg  veel gemist in de vele parallelsessies maar daarmee moet je als conferentietijger leren leven - it's all about the experience...

Tot slot - ik ben in de hoogst aardige stad Philadelphia. Ik wil u het jaloersmakend uitzicht uit mijn hotelkamer op de 25e verdieping niet onthouden. Links het oude stadhuis met de Quacker en Pennsyslvenia stichter en naamgever William Penn balancerend op de toren.

Philadelphia
"Philadelphia vanuit de hotelkamer van uw verslaggever"
Tags:
musea   MW2011  
10 plus 8 is:*
(anti-spam)

Reacties (3)

Ingmar - vrijdag 8 april 2011 om 05:26
Interessante vragen die je stelt Robert, vooral die over de hoeveelheid van digitaal materiaal. Volgens mij hebben we het daar eerder ook al eens over gehad... Veel plezier nog.
Christian - vrijdag 8 april 2011 om 08:15
Bedankt voor dit verslag (en het uitzicht). Het gemak waarmee 'museum' wordt vervangen door 'erfgoedinstelling' (ik lees ook 'archief') is wel weer opvallend. Omgekeerd wordt 'archief' eigenlijk nooit ingewisseld voor 'museum', nu ik erover nadenk, maar blijkbaar hebben we het dan over andere grootheden... Voor archieven geldt in ieder geval dat het fysiek bezoek helemaal niet meer zo'n doorslaggevende rol speelt als bij musea, en al helemaal niet omwille van de 'funders'. Godzijdank. Hoe dan ook herken ik mezelf (als 'archief') ook niet helemaal in de geschetste ontwikkeling. De vragen die je stelt zijn terecht en natuurlijk wordt er nog te veel vanuit instellingen en collecties gedacht. Maar ik bespeur in ieder geval in het archiefwezen al een tijdje een toenemende trend om niet álles te willen digitaliseren, maar slechts bepaalde delen van de collectie. Bijvoorbeeld omwille van publieksbereik (groot of klein). Op het BHIC hebben we zelfs talloze bestaande digitale foto's uit onze database gegooid, om nog maar eens iets te noemen. Minder is meer, selectief is vaak beter.
Marco Raaphorst - vrijdag 8 april 2011 om 08:32
Vroeger hadden we een beperkt aantal etalages, ruimtes en dan heeft het veel zin om curators aan te stellen. Voor een groot deel is dat geheel veranderd en vervul publiek, bloggers en dergelijke die curator-functie. Het echt goede zal overwinnen, dus echte visie, en echte passie. Maar een museum of een bibliotheek puur vanuit een te algemene sociale of culturele rol opzetten heeft weinig zin meer.