Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Save me / Bewaar me

11 november 2010 - Annelies Van Nispen




Premsela, Erfgoed Nederland en de Mondriaan Stichting organiseerden deze conferentie om tot antwoorden te komen op de vragen:
En daarbij was selectie een belangrijk gespreksonderwerp, want we kunnen niet alles bewaren. De dag begon goed, wat mij betreft, met de volgende slogan: "Samen meer bewaren".

Ook dat samen is al volop in beweging, het Centraal Register Vormgevingsarchieven werkt aan een overzicht en NAGO richt zich op grafische vormgeversarchieven. Charles Jeurgens benadrukte ook het belang van samenwerking en met name het belang van erfgoedbrede samenwerking. Er is veel bewaard gebleven in de diverse "magazijnen van het geheugen" (de archieven, bibliotheken, musea, ....) , maar om het verhaal van deze objecten beter te kunnen vertellen is bundeling van informatie uit de diverse disciplines/erfgoedinstellingen nodig. Maar waarschuwde ook dat "het volledige beschermingsreservaat' wellicht een illusie is. En vroeg zich af hoe groot dat reservaat dan mag worden?

Ook het digitale bewaren kwam (enigzins) aan bod. Op de vraag aan een vormgever wat hij deed, antwoordde hij dat hij back-ups maakte, maar ook dat hij zijn archieven misschien wel wilde vernietigen, zoals Michelangelo ook zijn schetsen heeft vernietigd. De website Bits-to-Pieces van Karin van der Heiden is een mooi voorbeeld van particulier initiatief en zij presenteerde ook haar 5 vuistregels op de conferentie.

Arnout Odding van het Nationaal Glasmuseum prestenteerde zijn concept van Het Museum van de Snelheid en Het museum van de Traagheid als "de twee hartkamers van het Museum van de 21e eeuw". Hij probeerde de hang naar de eeuwigheid te verbinden met het vluchtige en tijdelijke (lees bijv. het Internet). Wie wil zien hoe hij dat in Leerdam vormgeeft, bezoeke het digitale en/of museumgebouw. Het museum vertelt de verhalen en verder is het magazijn transparant en te bezoeken (ook digitaal). Op de vraag wat zijn ideaal is, antwoordde hij: "Een museum gedragen door heel veel groepen in de samenleving, een museum dat glas van alle kanten belicht en dat midden in de wereld staat. Een museum als het geheugen van de samenleving en een museum als speeltuin."

Design-professor Timo de Rijk sloot de dag af met oa. Design reflects Society (Beneton) en besprak met ons de grote thema's uit de 20e eeuw: Communicatie, Mobiliteit ( "de forens"), Entertainment en vrije tijd en de Tweede wereldoorlog. Hij was de afgelopen tijd benaderd door 3 verschillende bedrijven over de vraag, wat te doen met hun bedrijfsarchieven van de modellen van de ontwerpafdeling van Oce van der Grinten, Kips Caravans (Een Nederlands symbool van vrijetijdsbesteding) en het persoonlijk archief van een oud-directeur van een Design Akademie. Er zijn nog geen pasklare antwoorden voor bewaren en soms redding van deze archieven.

Dus tot slot het Rijk's voorstel voor Archive Cops en een nationaal noodnummer voor archieven in gevaar: 1-1-5.
8 plus 5 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.