Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Knippen in URL's

12 augustus 2009 - Jeroen Van Der Vliet




U kent ze vast wel: ellenlange URL's. Vaak ontstaan ze doordat de webmaster op die manier allerlei praktische informatie direct in de URL wil opslaan. Kijk maar eens naar een URL die Google maakt van uw zoekopdracht:

http://www.google.nl/search?q=lange+URL&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

In bovenstaande URL verpakt zitten de zoektermen, de gebruikte karakterset, de taalinstelling en informatie over de gebruikte browser. Sommige websites zetten ook uw unieke sessiegegevens in de URL. Dat is weer reuze interessant voor de afdeling marketing die al uw handelingen op de website graag wil kunnen volgen. En bij een volgend bezoek kan deze informatie worden hergebruikt, zonder het gebruik van een cookie die op de harde schijf van de gebruiker moet worden geïnstalleerd.

En is dat ook handig voor de gebruiker? Als de webpagina is gebaseerd op uw eigen selectie wel. Denk maar aan een uitgebreide routebeschrijving met een kaartje, een set foto's of een ingewikkelde zoekopdracht ("laat mij alles zien van dit, maar zonder dat, maar wel met zus en presenteer dat zo"); u krijgt de volgende keer alles precies weer zo te zien. En dat is natuurlijk fijn.

Maar lange URL's zijn helemaal niet fijn als je ze naar iemand anders wilt doorsturen. Zo'n URL breekt onherroepelijk in meerdere kleinere stukjes in het e-mailprogramma. Er zit voor de ontvanger vervolgens niets anders op dan de volledige URL handmatig in de adresbalk van de browser te plakken of over te typen – ergernis alom. Lange URL's zijn ook een probleem voor Twitteraars. Door hun medium zijn zij beperkt tot 140 karakters per bericht (tweet), en die zijn snel op met zulke lange URL's.

De geboden oplossing is "URL shortening". De meest bekende, gratis aanbieder is tinyurl.com, maar er zijn ook legio anderen. Het idee achter URL shortening is simpel: u voert een lange URL in en krijgt vervolgens een veel kortere URL terug. In de praktijk betekent dit dat wanneer de verkorte link wordt aangeklikt, verbinding wordt gemaakt met de server van de shortening service en die verwijst u weer door naar het eigenlijke adres. Da's heel handig, maar er schuilt ook een gevaar in, meerdere zelfs:


  1. verkorte URL's kunnen spam of verwijzingen naar onbetrouwbare websites te maskeren, u ziet immers niet waarnaar de URL precies verwijst;

  2. vertraging bij het oproepen van de webpagina omdat eerst verbinding wordt gemaakt met de shortening service (vergelijkbaar met een proxy-server);

  3. houdbaarheid van de verkorte URL. Wat gebeurt er met die korte links als de aanbieder er zelf mee ophoudt? Dat lijkt ondenkbaar, maar alleen al deze week verdwenen twee van shortening services en daarmee zijn ook al hun verkorte URL's volkomen onbruikbaar geworden.



Het duurzaamheidsaspect is vooral in het erfgoed zwaar wegend. Maak alleen gebruik van shortening services die kunnen garanderen dat de verwijzingen het altijd blijven doen. De meeste garantie heeft u daarbij van persistent identifiers, bijvoorbeeld DOI.

Daarnaast doen webmasters en programmeurs er goed aan bij zichzelf te rade te gaan waarom zij die lange URL's nodig achten. Als de gebruiker graag korte URL's wil, bijvoorbeeld om door te sturen naar iemand, biedt deze dan vooral als een extra service aan. De lange URL dient dan voor intern gebruik, de verkorte versie is de publieksvariant. Daar wordt iedereen, vooral op de langere termijn, blijer van.
Tags:
usability   identificatie   programming  
7 plus 2 is:*
(anti-spam)

Reacties (1)

wichor - donderdag 13 augustus 2009 om 14:06
Inderdaad. Ik heb voor het gebruiksgemak ook op mijn website www.stationsweb.nl voor alle stations (hier bijvoorbeeld gouda) de verwijzing /gouda gemaakt in plaats van /station.asp?station=gouda scheelt niet heel veel, maar toch wel handig.